Czerwiec okazał się kolejnym niepomyślnym
miesiącem dla rynku funduszy hedgingowych. Spadki cen akcji oraz niepewna
sytuacja ekonomiczna na świecie przyczyniły się do poniesienia strat również w
funduszach alternatywnych. Jednak były one mniejsze niż przy inwestycjach w
akcje.
Jak wynika z raportu firmy Greenwich Alternative Investments, w czerwcu 2010
roku benczmark światowego rynku funduszy hedgingowych – Greenwich Global Hedge
Fund Index spadł o 0,8 proc.
Artykuł dostępny dla subskrybentów i zarejestrowanych użytkowników
REJESTRACJA
SUBSKRYBUJ PB
Zyskaj wiedzę, oszczędź czas
Informacja jest na wagę złota. Piszemy tylko o biznesie
Poznaj „PB”
79 zł7,90 zł/ miesiąc
przez pierwsze 3 miesiące
Chcesz nas lepiej poznać?Wypróbuj dostęp do pb.pl przez trzy miesiące w promocyjnej cenie!
Czerwiec okazał się kolejnym niepomyślnym
miesiącem dla rynku funduszy hedgingowych. Spadki cen akcji oraz niepewna
sytuacja ekonomiczna na świecie przyczyniły się do poniesienia strat również w
funduszach alternatywnych. Jednak były one mniejsze niż przy inwestycjach w
akcje.
Jak wynika z raportu firmy Greenwich Alternative Investments, w czerwcu 2010
roku benczmark światowego rynku funduszy hedgingowych – Greenwich Global Hedge
Fund Index spadł o 0,8 proc.
Inwestycje na rynku akcji drugi z kolei miesiąc przyniosły straty – czerwcowe
indeksy amerykańskiej giełdy S&P500 oraz londyński FTSE100 spadły o 5,2
proc. każdy, a MSCI World Equity Index stracił 3,6 proc. Również pierwsze
półrocze bieżącego roku było dla rynku akcji gorsze niż dla funduszy
hedgingowych. Indeksy S&P500, MSCI, FTSE100 spadły odpowiednio o: 6,7 proc.,
10,9 proc., 9,2 proc., podczas gdy Greenwich Global Hedge Fund Index wyszedł
prawie na zero, odnotowując dodatnią stopę zwrotu 0,1 proc. Biorąc pod uwagę
okres 12 miesięcy, inwestycje w akcje notowane na giełdach okazały się jednak
bardziej intratne niż w fundusze hedgingowe - S&P500 wzrósł o 14,4 proc.,
natomiast FTSE100 o 15,7 proc. W tym okresie rynek obligacji dał zarobić średnio
9,5 proc. W przypadku funduszy hedgingowych odnotowano stopę zwrotu na
poziomie 9,4 proc.
Tylko cztery strategie inwestycyjne funduszy hedgingowych wyszły w czerwcu na
plus. Najwyższą stopę zwrotu uzyskały fundusze stosujące krótką sprzedaż
(Short-Biased), zarabiając 4,4 proc. Ta strategia przynosi zyski głównie podczas
spadków notowań akcji, zatem uzyskany wynik jest oczywisty. Jednak w okresie
ostatnich 12 miesięcy inwestujący w tego rodzaju fundusze stracili 5,5 proc. i
są największymi przegranymi na rynku.
Zysk na poziomie 1,1 proc. dała strategia arbitrażu na instrumentach o stałym
dochodzie (Fixed Income Arbitrage), polegająca na zajmowaniu przeciwstawnych
pozycji na rynkach obligacji: kasowym i terminowym.
Największą stratę przyniosła w czerwcu strategia oportunistyczna
(Opportunistic), gdzie zarządzający poszukują najlepszych okazji inwestycyjnych.
Nie znaleźli ich wiele, gdyż stracili 1,9 proc. aktywów. Kiedy spadają ceny
akcji nie przynoszą profitów inwestycje oparte na spółkach wzrostowych, stąd
strategia Growth odnotowała w czerwcu stratę 1,5 proc. Nie sprawdziły się
również inwestycje wykorzystujące wydarzenia nadzwyczajne w spółkach – strata
strategii Event Driven wyniosła 1,3 proc.
Pod względem geograficznej alokacji aktywów wśród rynków rozwijających
najwyższe straty w ubiegłym miesiącu przysporzyła Europa (-3,3 proc.), przy czym
średnia ujemna stopa zwrotu liczona dla wszystkich regionów stanowi 0,7 proc.
Biorąc jednak pod uwagę okres 12 miesięcy, nasz Kontynent okazał się najbardziej
zyskowny - stopa zwrotu funduszy hedgingowych lokujących w Europie wyniosła
+27,3 proc. Średnia dla całego świata wynosi w tej kategorii 14,0 proc.
Wśród rynków rozwiniętych na największym minusie znalazły się w czerwcu
fundusze hedgingowe, lokujące aktywa w Azji, które straciły tam 1,4 proc., przy
czym średnia ujemna stopa zwrotu dla rynków rozwiniętych na całym świecie
wyniosła 0,9 proc.
W okresie 12 miesięcy najwyższą stopę zwrotu z inwestycji na rynkach
rozwiniętych uzyskano w obu Amerykach (+11,1 proc.), przy czym średnia dla
całego świata stanowiła 8,0 proc. Nie mała w tym zasługa rynku
brazylijskiego.
Jak widać, znów w okresie minionych 12 miesięcy, rynki rozwijające okazały
się bardziej zyskowne dla funduszy hedgingowych niż rynki
rozwinięte. Jan Mazurek Główny
analityk Investors TFI
To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.