Fundusze hedgingowe w czerwcu 2010

Jan Mazurek
opublikowano: 13-07-2010, 13:02

Czerwiec okazał się kolejnym niepomyślnym miesiącem dla rynku funduszy hedgingowych. Spadki cen akcji oraz niepewna sytuacja ekonomiczna na świecie przyczyniły się do poniesienia strat również w  funduszach alternatywnych. Jednak były one mniejsze niż przy inwestycjach w  akcje.

Jak wynika z raportu firmy Greenwich Alternative Investments, w czerwcu 2010 roku benczmark światowego rynku funduszy hedgingowych – Greenwich Global Hedge Fund Index spadł o 0,8 proc.

Inwestycje na rynku akcji drugi z kolei miesiąc przyniosły straty – czerwcowe indeksy amerykańskiej giełdy S&P500 oraz londyński FTSE100 spadły o 5,2 proc. każdy, a MSCI World Equity Index stracił 3,6 proc.
Również pierwsze półrocze bieżącego roku było dla rynku akcji gorsze niż dla funduszy hedgingowych. Indeksy S&P500, MSCI, FTSE100 spadły odpowiednio o: 6,7 proc., 10,9 proc., 9,2 proc., podczas gdy Greenwich Global Hedge Fund Index wyszedł prawie na zero, odnotowując dodatnią stopę zwrotu 0,1 proc.
Biorąc pod uwagę okres 12 miesięcy, inwestycje w akcje notowane na giełdach okazały się jednak bardziej intratne niż w fundusze hedgingowe - S&P500 wzrósł o 14,4 proc., natomiast FTSE100 o 15,7 proc. W tym okresie rynek obligacji dał zarobić średnio 9,5 proc. W przypadku funduszy hedgingowych odnotowano  stopę zwrotu na poziomie 9,4 proc.

Tylko cztery strategie inwestycyjne funduszy hedgingowych wyszły w czerwcu na plus. Najwyższą stopę zwrotu uzyskały fundusze stosujące krótką sprzedaż (Short-Biased), zarabiając 4,4 proc. Ta strategia przynosi zyski głównie podczas spadków notowań akcji, zatem uzyskany wynik jest oczywisty. Jednak w okresie ostatnich 12 miesięcy inwestujący w tego rodzaju fundusze stracili 5,5 proc. i są największymi przegranymi na rynku.

Zysk na poziomie 1,1 proc. dała strategia arbitrażu na instrumentach o stałym dochodzie (Fixed Income Arbitrage), polegająca na zajmowaniu przeciwstawnych pozycji na rynkach obligacji: kasowym i terminowym.

Największą stratę przyniosła w czerwcu strategia oportunistyczna (Opportunistic), gdzie zarządzający poszukują najlepszych okazji inwestycyjnych. Nie znaleźli ich wiele, gdyż stracili 1,9 proc. aktywów.
Kiedy spadają ceny akcji nie przynoszą profitów inwestycje oparte na spółkach wzrostowych, stąd strategia Growth odnotowała w czerwcu stratę 1,5 proc. Nie sprawdziły się również inwestycje wykorzystujące wydarzenia nadzwyczajne w spółkach – strata strategii Event Driven wyniosła 1,3 proc.

Pod względem geograficznej alokacji aktywów wśród rynków rozwijających najwyższe straty w ubiegłym miesiącu przysporzyła Europa (-3,3 proc.), przy czym średnia ujemna stopa zwrotu liczona dla wszystkich regionów stanowi 0,7 proc. Biorąc jednak pod uwagę okres 12 miesięcy, nasz Kontynent okazał się najbardziej zyskowny - stopa zwrotu funduszy hedgingowych lokujących w Europie wyniosła +27,3 proc. Średnia dla całego świata wynosi w tej kategorii 14,0 proc.

Wśród rynków rozwiniętych na największym minusie znalazły się w czerwcu fundusze hedgingowe, lokujące aktywa w Azji, które straciły tam 1,4 proc., przy czym średnia ujemna stopa zwrotu dla rynków rozwiniętych na całym świecie wyniosła 0,9 proc.

W okresie 12 miesięcy najwyższą stopę zwrotu z inwestycji na rynkach rozwiniętych uzyskano w obu Amerykach (+11,1 proc.), przy czym średnia dla całego świata stanowiła 8,0 proc. Nie mała w tym zasługa rynku brazylijskiego.

Jak widać, znów w okresie minionych 12 miesięcy, rynki rozwijające okazały się bardziej zyskowne dla funduszy hedgingowych niż rynki rozwinięte. 
    
Jan Mazurek
Główny analityk Investors TFI

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jan Mazurek

Polecane