Północna umacnia się na warszawskim rynku centrów handlowych. Obiekt nie tylko systematycznie zyskuje klientów, ale też staje się jedną z najpopularniejszych destynacji zakupowych w stolicy oraz dla mieszkańców północnych powiatów Warszawy. Rozmawiamy z Romanem Bugajczykiem, head of retail in Poland w GTC SA i dyrektorem Północnej.

2022 r. upłynął rynkowi retail pod znakiem powrotu klienta i odbudowy, zwłaszcza frekwencji. Jak sytuacja wygląda w Północnej?
Od początku 2022 r. obserwowaliśmy stosunkowo dużą dynamikę odrabiania footfallu, nieraz wyższą niż na rynku. Już I kwartał przyniósł efekt odbicia, który ulokował wskaźnik powrotu klientów na wysokim poziomie, zapewniając dobry start. Zniesienie obostrzeń i wzrost optymizmu wśród konsumentów sprawiły natomiast, że szybko zaczęliśmy notować dodatni footfall względem 2019 r. Trend ten zadomowił się na dobre w kolejnych miesiącach. W II półroczu 2022 r., względem tego samego okresu 2019 r., zaobserwowaliśmy wzrost footfallu, który w najlepszym miesiącu był wyższy nawet o 7,6 proc. Taki wynik napełnia nadzieją na 2023 r. Jest także potwierdzeniem ogromnego potencjału Północnej, który dostrzegają klienci.
Klienci dostrzegli, wrócili, ale czy kupowali?
Obroty od początku 2022 r. wykazywały stałą tendencję wzrostową. Dla przykładu: w III kwartale były średnio aż o 27 proc. wyższe niż notowane w tym samym okresie 2019 r., a więc przed pandemią. Co więcej, od początku 2022 r. przez kolejne 10 miesięcy wzrosty obrotów w poszczególnych miesiącach – względem 2019 r. – były każdorazowo wyższe niż średnie wzrosty obrotów w innych centrach, opublikowane przez PRCH. I tak np. w kwietniu, czerwcu czy lipcu były one każdorazowo o 11 punktów procentowych wyższe od indeksów rynkowych PRCH. Owszem, zdajemy sobie sprawę, że ciąży na tych wynikach inflacja, jednak nawet po jej uwzględnieniu widzimy, że klienci kupują u nas zdecydowanie więcej. W pełni też korzystają z oferty rozrywkowej.
Jakie czynniki w pana opinii mają wpływ na tak dobrą kondycję galerii?
Przede wszystkim Północna to obiekt, który się rozwija oraz inwestuje w ofertę handlowo-rozrywkową, atrakcje czy relacje z klientem. To nie tylko umacnia naszą lokalną pozycję, lecz również rozszerza rynek, na jakim działamy. Ten swoim zasięgiem obejmuje już ponad 1 mln osób, wykraczając daleko poza Białołękę. To, że coraz więcej warszawiaków i mieszkańców powiatów na północ od Warszawy dostrzega nasz potencjał, napędza ruch i zainteresowanie zakupami. Przybywa nam także lojalnych klientów, co jest cechą dojrzałej galerii. Jak pokazały badania GfK, już dla 75 proc. osób, które odwiedzają Północną, jesteśmy galerią pierwszego wyboru na codzienne zakupy i większy modowy shopping.
To czynniki ważne z perspektywy biznesu, a z perspektywy klienta?
Zróżnicowana i bogata oferta niemal 200 najemców jest największym magnesem. Dziś aż 95 proc. kupujących w Północnej pozytywnie ocenia jej tenant-mix – podaje GfK. Klienci cenią sobie zarówno rodzinny charakter oferty, znaczny udział mody w miksie, sięgający 35 proc., jak również dostęp do sklepów topowych marek, np. H&M, Reserved, RTV Euro AGD, Martes Sport, Kappahl, TK Maxx, HalfPrice, Medicine, Deichmann, Carrefour czy Empik. Doceniają też ekspansję oferty. Tylko od maja 2021 r. do października 2022 r. w Północnej zadebiutowało aż 17 brandów. To leasingowe poruszenie budzi ciekawość. Tak samo jak rozwój oferty rozrywkowej. Północna stale inwestuje w leisure & activity. Najlepszym tego przykładem są nowe inwestycje w ogrodzie na dachu, kolejne place zabaw, strefa coworkingowa CoWork Cafe czy obecność najemców, takich jak: Zdrofit, Cinema City, Egurrola Dance Studio. Efekt: aż 80 proc. klientów jest zdania, że Północna to miejsce, gdzie można ciekawie spędzić czas wolny.
Elementem, który – zdaje się – pominęliśmy, jest też rozwój Białołęki?
Tak, nasze sąsiedztwo rośnie, i to dosłownie. Na Białołęce trwa boom deweloperski. To obecnie dzielnica nr 1 w Warszawie pod względem nowych inwestycji mieszkaniowych, których realizuje się aż 44. W otoczeniu przybywa więc nowych mieszkańców – potencjalnych klientów, dla których jesteśmy najbliższą galerią. Ten rozwój pozytywnie oddziałuje na footfall i obroty. Wśród nowych mieszkańców dzielnicy przeważają bowiem rodziny z dziećmi, dla których atrakcyjny jest rodzinny profil Północnej, ale także młodzi profesjonaliści, którzy cenią sobie kompaktowość obiektu.
Jak zapowiada się 2023 r.?
W 2023 r. Północna skupiać będzie się głównie na dalszym rozwoju rynkowej pozycji w Warszawie, umacnianiu customer experience oraz poszerzaniu funkcji, wykorzystując w tym celu już wypracowany, ogromny potencjał. Przed nami też aktywny leasingowo i inwestycyjnie rok, który zaowocuje nowymi, profootfallowymi markami i atrakcyjnymi przestrzeniami.
© ℗