Gamescom 2014: Polacy pokazali siłę

Karol Kopańko
opublikowano: 23-08-2014, 11:45

Gamescom to najpopularniejsze, odbywające się w Europie targi gier komputerowych, gdzie najwięksi producenci z całego świata przedstawiają tysiącom zwiedzających swoje produkcje.

W zeszłym roku tereny wystawowe w niemieckiej Kolonii odwiedziło ponad 340 tys. osób, w tym 6 tys. dziennikarzy. Podczas tegorocznych, które odbyły się w pierwszej połowie sierpnia, szczególnie silną reprezentację wystawili polscy producenci.

Screenshot z gry Zaginięcie Ethana Cartera
Screenshot z gry Zaginięcie Ethana Cartera
FOT. theastronauts.com

Co pokazano podczas Gamescom 2014? Prześledźmy najważniejsze doniesienia. 

Xbox One

W swojej najnowszej konsoli Microsoft stawia na funkcje społecznościowe. Użytkownicy będą mogli podglądać gry, którymi zabawiają się ich znajomi, a także sprawdzać ich postępy. Ulepszone zostanie dzielenie się zapisami rozgrywek, a także korzystanie z prywatnych czatów.

Microsoft rozbuduje także telewizyjną funkcjonalność Xboxa. Konsola będzie w stanie otwierać pliki multimedialne, w tym filmy z różnych urządzeń podłączanych dzięki portowi USB. Na Zachodzie (niestety nie w Polsce) będzie można kupić także cyfrowy tuner, pozwalający na przesyłanie treści z konsoli na urządzenia mobilne.

PlayStation 4

Najnowsza konsola Sony znalazła już 10 mln nabywców, czym bije na głowę wyniki Xbox One. Microsoft w kwietniu chwalił się jedynie 5 mln użytkowników. 

Sony poinformowało także, że jesienią zaktualizuje dashboard PS4, który umożliwi przesyłanie filmów na YouTube. W tym samym czasie zadebiutować ma także funkcja SharePlay. Polega ona na dzieleniu się grą ze znajomym, który danej pozycji nie posiada. Przejmie on wtedy stery naszej postaci, którą poprowadzi wprost sprzed swojego telewizora.

Japoński koncern pracuje także nad przystawką do telewizora PS TV, która pozwoli na odświeżenie pozycji z PlayStation Vita, PSP czy PSone, a także przesyłanie obrazu na dowolny odbiornik w domu. Do pierwszych klientów PS TV trafi 14 listopada, a kosztować będzie 99 euro.

Superhot

To polska gra zręcznościowa tworzona przez studio Blue Brick, która dzięki wsparciu społeczności uzyskała 250 tys. USD na produkcję. Podczas targów ujawniono, że „strzelanka” będzie „czasowym exclusivem” na konsolę Xbox One, na której pojawi się w przyszłym roku.

Unikalność Superhot polega na zbudowaniu rozgrywki wokół czasu, który mija tylko wtedy, kiedy poruszamy bohaterem. Pozwala to na strategiczne zaplanowanie akcji. Niezwykła jest także szata graficzna utrzymana w odcieniach czerwieni i szarości.

Rise of the Tomb Raider

Największa kontrowersja targów. Twórcy nie pokazali żadnych materiałów, ale jedynie ujawnili datę premiery, która nastąpi w okresie przedświątecznym – tylko na Xbox One i Xbox 360.

Posiadacze komputerów i PS4 będą się musieli pogodzić z dłuższym o kilka miesięcy oczekiwaniem. Ta informacja wzburzyła fanów przygód Lary Croft, którzy licznie wyrażali swoje niezadowolenie na Twitterze.

Wiedźmin 3: Dziki Gon

Jedną z najbardziej oczekiwanych produkcji najbliższych miesięcy jest trzecia część Wiedźmina. CD Projekt Red ujawnił, że na grę poczekamy jeszcze do 24 lutego przyszłego roku. Podczas pokazu twórcy oprowadzili widzów po świecie gry, na który mają się składać zarówno wielkie miasta, małe wioski, bagna i leśne zastępy. Wszystkie tereny będą dostępne od samego początku.

CD Projekt RED zwraca uwagę także na muzykę, która utrzymana jest w klimatach folku.

Symulator kozy

To najzabawniejsza informacja tegorocznych targów. Gra Symulator Kozy, pozwalająca na sterowanie tytułowym zwierzęciem z destrukcyjną chrapką, znalazła już milion nabywców. To poziom jaki niezależnym, budżetowym produkcjom niezwykle rzadko udaje się osiągnąć. Koszty poniesione przy produkcji gry zwróciły się już po 10 minutach od rozpoczęcia sprzedaży.

Twórcy kują żelazo póki gorące i już teraz pracują nad kontynuacją, która trafi na Xbox One i urządzenia mobilne. 

Silent Hills

Najciekawsza nowa gra, zapowiedziana podczas targów. To horror, przy produkcji którego siły łączą Hideo Kojima,  Guillermo del Toro i Norman Reedus. Pierwszy jest ojcem serii Metal Gear Solid, drugi reżyserem takich hitów jak Hellboy czy Pacific Rim, a trzeci odtwórcą jednej z głównych ról w popularnym serialu The Walking Dead.

O samej grze na razie nic nie wiadomo, poza tym, że będzie kontynuacją znanej serii „straszaków” Silent Hill.

Zaginięcie Ethana Cartera

To kolejna polska produkcja pokazywana na targach. Pracuje nad nią studio The Astronauts prowadzone przez Adriana Chmielarza. Na Gamescom ujawniono, że gra będzie „czasowym exclusivem” dla PlayStation 4, ale jeszcze przed premierą na konsolach ukaże się w wersji na komputery. 

Zaginięcie Ethana Cartera będzie mroczną grą przygodową z ciekawą szatą graficzną opracowaną dzięki technice fotogrametrii. Polega ona na odtwarzaniu trójwymiarowych modeli na podstawie autentycznych zdjęć obiektów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karol Kopańko

Polecane