Gartner: outsourcing zbyt uzależnia firmy od zewnętrznych usługodawców

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 15-11-2005, 18:26

Outsourcing, czyli wyprowadzanie na zewnątrz części aktywności biznesowej przedsiębiorstwa, przyczynia się do zmniejszenia jego kosztów, ale nadmiernie uzależnia je od firm zewnętrznych - wynika z przekazanego we wtorek PAP raportu firmy Gartner.

Outsourcing, czyli wyprowadzanie na zewnątrz części aktywności biznesowej przedsiębiorstwa, przyczynia się do zmniejszenia jego kosztów, ale nadmiernie uzależnia je od firm zewnętrznych - wynika z przekazanego we wtorek PAP raportu firmy Gartner.

    Zdaniem autorów raportu, outsourcing będzie stopniowo zastępowany przez multisourcing, czyli korzystanie z wiadomości pracowników, powiązań między firmą, jej parterami i klientami oraz wiedzy rynkowej. Multisourcing może znacznie podnieść elastyczność i wydajność firmy - sądzi Gartner.

    Jak uważają analitycy, działania outsourcingowe, czyli wyprowadzenie poza firmę do powstałych w tym celu spółek lub do firm zewnętrznych, tych działań biznesowych, które nie są związane bezpośrednio z działalnością podstawową firmy, mogą obniżyć koszty funkcjonowania spółki nawet o 40 proc.

    Jednak, jak zauważa Gartner, rozpowszechnienie outsourcingu zaowocowało szeregiem niekorzystnych tendencji w zarządzaniu przedsiębiorstwem.

    Pierwszą z nich był "outosourcing wszystkiego co się da", co powodowało, że firma co prawda była elastyczna i miała niskie koszty, ale cała jej działalność praktycznie opierała się na sieci partnerów, prowadzących na zasadzie outosourcingu większość jej biznesu.

    Drugim stało się praktyczne wyniesienie części działalności biznesowej - podlegającej outsourcingowi - poza firmę, co spowodowało, iż praktycznie nie realizowały one strategii biznesowych przedsiębiorstwa.

    Trzecim - ograniczony zakres outsourcingu, gdyż firmy "dzierżawiące" część działalności outsourcingodawcy starają się zmniejszać koszty własne i nie proponują niczego poza zapisanymi w umowie działaniami standardowymi. 

    Czwartym zjawiskiem jest słabe przystosowanie do zmian na rynku w tej części działalności przedsiębiorstwa, która trafiła do firm zewnętrznych.  Lekarstwem na problemy outsourcingu, według analityków Gartnera, ma być multisourcing.

    Multisourcing oznacza, że zewnętrznym firmom oddawane są do obsługi tylko te dziedziny działalności biznesowej firmy, które są peryferyjne i nie są związane ani z działalnością biznesową, ani z realizowaną strategią.

    Jak wyjaśniają autorzy raportu, wewnątrz firmy należy wytworzyć sieć współpracy między działami i oddziałami oraz partnerami i klientami, tak aby można było korzystać z wiedzy pracowników. Jednocześnie firma może wykorzystywać wiedzę partnerów biznesowych, dostawców i klientów oraz dostępną na rynku (np. raporty rynkowe niezależnych analityków).

    Zdaniem analityków Gartnera, multisourcing upowszechni się w firmach do końca obecnej dekady. Ma on przynieść poprawę wydajności oraz ułatwić zarządzanie firmami jednocześnie nie posiadając wad outsourcingu.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane