Gaya-Mensana chce zwiększyć sprzedaż

Dominika Bajer
31-07-2001, 00:00

Gaya-Mensana chce zwiększyć sprzedaż

Firma Gaya-Mensana z Poznania, producent chipsów owocowych Fruxy, zamierza w 2002 r. osiągnąć 45 mln zł obrotu. Ma to nastąpić dzięki rozbudowie jej zakładu produkcyjnego w Czerniejewie pod Poznaniem. Wartość inwestycji szacowana jest na 6 mln zł. Do końca 2001 r. przedsiębiorstwo zamierza rozszerzyć swój asortyment o chipsy marchewkowe, buraczane i gruszkowe.

Poznańska spółka Gaya-Mensana w grudniu 2001 r. zakończy rozbudowę swojego zakładu produkcyjnego w Czerniejewie pod Poznaniem. Wartość inwestycji producenta chipsów owocowych Fruxy wyniesie 6 mln zł. Jerzy Krężlewski, prezes ds. marketingu i sprzedaży Gaya-Mensana, szacuje, że po rozbudowie fabryki uda się osiągnąć w 2002 r. obroty na poziomie 45 mln zł. Nie chce jednak ujawnić szacunków dotyczących obrotów firmy w 2001 r.

— Jest za wcześnie, aby podawać, nawet szacunkowo, jaki osiągniemy w 2001 r. obrót. To nasz pierwszy rok działalności — twierdzi Jerzy Krężlewski.

Rośnie popyt

Decyzja o rozbudowie zakładu w Czerniejewie była spowodowana wzrastającym popytem na wprowadzone na rynek na początku 2001 r. chipsy jabłkowe Fruxy produkowane przez Gaya-Mensana. Według Jerzego Krężlewskiego, tylko w kwietniu i maju ich sprzedaż wzrosła o 170 proc.

— Zdecydowaliśmy się na rozbudowę fabryki ze względu na duży sukces rynkowy chipsów jabłkowych. W czerwcu ruszyliśmy z produkcją chipsów bananowych, we wrześniu wprowadzamy chipsy marchewkowe. Jeszcze w 2001 roku zamierzamy poszerzyć asortyment o chipsy buraczane i gruszkowe. Fruxy to część linii produktów Biotica, które poza wartościami odżywczymi mają także wartości zdrowotne i profilaktyczne — wyjaśnia Jerzy Krężlewski.

Dodaje, że na rozbudowę zakładu firma zaciągnęła kredyt bankowy.

500 ton miesięcznie

Obecnie zakład produkcyjny w Czerniejewie przerabia około 160 ton owoców miesięcznie. Po rozbudowie fabryka przerabiać będzie około 500 ton owoców i warzyw miesięcznie. Zakład będzie dysponował 2 tys. mkw. powierzchni z nowymi taśmami produkcyjnymi, suszarniami i pakowaczkami. Zdaniem Jerzego Krężlewskiego, rozbudowa zakładu pozwoli firmie zwiększyć eksport. Technologią produkcji chipsów owocowych zainteresowani są już nabywcy, m.in. z Niemiec, Skandynawii, Holandii, USA i Australii.

— Obecnie tylko 10 proc. naszej produkcji przeznaczamy na eksport. Odbiorcami są klienci z Czech i Słowacji. Tylko moce produkcyjne są dla nas przeszkodą w realizacji pozostałych zamówień — twierdzi Jerzy Krężlewski.

Siła reklamy

Wartość kampanii reklamowych firmy Gaya-Mensana wyniosła około 2 mln zł.

— Fruxy to zupełnie nowy rodzaj produktu, dlatego musimy sukcesywnie przyzwyczajać klientów nie tyle do nazwy, co do oferowanego artykułu. Najbliższą kampanię planujemy we wrześniu — informuje Jerzy Krężlewski.

Firma Gaya-Mensana jest spółką zależną od BB Investment spółki inwestycyjnej z Poznania. Powstała w styczniu 2001 r. po przejęciu w 2000 r. firmy Top Star z Poznania przez BB Investment. Gaya-Mensana sukcesywnie zamierza rozbudowywać linię produkcyjną Biotica i inwestować w zdrową żywność. Chipsy owocowe i warzywne są produkowane przez GM według receptury Instytutu Sadownictwa i Kwiaciarstwa w Skierniewicach. Jedynym właścicielem patentu jest Gaya-Mensana.

Okiem eksperta

Owocowe chipsy Fruxy są odbierane przez konsumentów jako bardziej zdrowe. Jednak pojawiły się na rynku niedawno i ich sprzedaż wymaga wsparcia marketingowego. W szczególności, jeśli chodzi o młodego konsumenta. Jest to związane ze zmianą jego przyzwyczajeń. Wydaje się, że chipsy owocowe mają przyszłość rynkową. Element zdrowotności w różnych produktach przyciąga coraz więcej konsumentów. Wielu z nich może traktować chipsy owocowe jako zamiennik na przykład cukierków.

prof. dr hab. Bogdan Sojkin,

kierownik Katedry Marketingu Produktu AE w Poznaniu

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dominika Bajer

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Gaya-Mensana chce zwiększyć sprzedaż