Gazela Biznesu pasie się na trudnym rynku

SYS
17-09-2008, 00:00

Zaledwie 58 proc. z nas czyta książki. Co czwarty młody Polak w ogóle nic nie czyta.

Zaledwie 58 proc. z nas czyta książki. Co czwarty młody Polak w ogóle nic nie czyta.

Polacy rzadko sięgają po książki. Słabo pod tym względem wypadamy wśród krajów Unii Europejskiej. Unijna średnia to 64 proc. czytających. Według ostatnich badań Biblioteki Narodowej (BN) w Polsce średnia wynosi tylko 58 proc. (ale to i tak o 2 proc. więcej niż w 2006 r.).

Po książki znacznie częściej sięgają u nas kobiety (60 proc.) niż mężczyźni (51 proc.). Nieznacznie zwiększyła się ostatnio liczba kupujących książki. Przed dwoma laty było to 37 proc. badanych, obecnie — 40 proc. Jednak specjaliści z Instytutu Książki i Czytelnictwa są zdania, że ten wzrost zawdzięczamy tylko dołączaniu przez wydawców prasy książek do gazet.

Przeczytanie w ciągu roku co najmniej jednej książki deklaruje zaledwie połowa Polaków. Niepokoi spadek czytelnictwa wśród młodzieży. Choć w ramach obowiązku szkolnego teoretycznie powinna czytać najwięcej, to w rzeczywistości po książki sięga coraz rzadziej. W 2007 r. ani jednej książki nie przeczytało aż 25 proc. młodych osób — to aż o 11 pkt proc. więcej niż w poprzednim badaniu BN z 2006 r.

Spadek liczby osób sięgających po książki tłumaczy się zmianą preferencji czytelników, którzy wolą inne nośniki informacji. Z kolei sposobem na poprawę mają być przedsięwzięcia promujące czytelnictwo, np. "Apetyt na czytanie" — akcja Izby Księgarstwa Polskiego, obejmująca m.in. kampanię promocyjną i spotkania z autorami.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: SYS

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Firmy / Gazela Biznesu pasie się na trudnym rynku