Gazprom przejmuje kontrolę nad "Komsomolską Prawdą"

Polska Agencja Prasowa SA
20-04-2006, 11:36

Kontrolowany przez państwo rosyjski koncern gazowy Gazprom przejmuje kontrolę nad "Komsomolską Prawdą", jedną z najstarszych i najpoczytniejszych gazet w Rosji - informują w czwartek "Wiedomosti", powołując się na źródło zbliżone do transakcji.

Kontrolowany przez państwo rosyjski koncern gazowy Gazprom przejmuje kontrolę nad "Komsomolską Prawdą", jedną z najstarszych i najpoczytniejszych gazet w Rosji - informują w czwartek "Wiedomosti", powołując się na źródło zbliżone do transakcji.

Według dziennika, Prof-Media, holding medialny z grupy Interros, kontrolowanej przez oligarchę Władimira Potanina, porozumiał się z Gazprom-Mediami, holdingiem medialnym Gazpromu, w sprawie odsprzedaży "nieco ponad 50 proc. akcji" Domu Wydawniczego "Komsomolskaja Prawda".

"Porozumienie zostało osiągnięte. Transakcja zostanie sfinalizowana po akceptacji Federalnego Urzędu Antymonopolowego" - cytują "Wiedomosti" swojego informatora. Wiadomość tę potwierdziło radio Echo Moskwy, także kontrolowane przez Gazprom.

Dom Wydawniczy "Komsomolskaja Prawda" oprócz dziennika pod tym samym tytułem wydaje gazetę sportową "Sowietskij Sport" i dziennik "Ekspress-Gazieta". Prof-Media mają w nim ponad 50 proc. udziałów. 25 proc. akcji należy do norweskiego koncernu A-Pressen. Pozostałe znajdują się w rękach osób fizycznych, w tym redaktora naczelnego "Komsomolskiej Prawdy" Władimira Sungorkina. Obroty oficyny w 2005 roku wyniosły 140 mln dolarów.

Natomiast do Gazprom-Mediów należą już m.in. telewizja NTV, platforma cyfrowa NTV+, pięć rozgłośni radiowych, w tym wspomniane popularne radio informacyjne Echo Moskwy, dziennik "Izwiestija" (od czerwca 2005 roku), tygodnik "Itogi" i gazeta telewizyjna "Siem dniej". Przychody holdingu wynoszą ok. 500 mln USD rocznie. Większościowym udziałowcem Gazpromu jest rosyjski skarb państwa.

"Komsomolskaja Prawda" ukazuje się od 1925 roku. Wychodzi w 78 regionach Rosji w łącznym nakładzie 4 mln egzemplarzy. W regionalnych wydaniach połowę informacji stanowią wiadomości lokalne, 30 proc. - ogólnokrajowe i 20 proc. - zagraniczne. Według TNS Gallup Media, każdy numer gazety jest czytany przez 10 mln osób. W 2005 roku zebrała ona ok. 15 proc. całej reklamy gazetowej w Rosji, za którą reklamodawcy zapłacili w sumie 290 mln dolarów.

Wartość transakcji nie jest znana. Eksperci wyceniają Dom Wydawniczy "Komsomolskaja Prawda" na 200-300 mln USD. "Wycenić tej transakcji nie sposób. Jest ona stricte polityczna. Cena będzie umowna" - cytują "Wiedomosti opinię Rusłana Tagijewa z TNS Gallup AdFact.

"Przypadek +Komsomolskiej Prawdy+ dowodzi, że państwo nie ufa nawet dworskim holdingom medialnym i wszystkie tytuły, mające znaczenie wyborcze, koncentruje ono pod skrzydłami ręcznie sterowanego Gazpromu" - powiedział gazecie anonimowy menedżer jednego z rosyjskich domów wydawniczych.

"Wiedomosti" przypominają, że wcześniej w tym miesiącu na sprzedaż wystawiony został Dom Wydawniczy "Kommiersant", publikujący gazetę gospodarczą pod tym samym tytułem. Jej przejęciem - według dziennika - także interesuje się Gazprom. Jako potencjalnego nabywcę "Wiedomosti" wymieniają również kontrolowaną przez państwo spółkę Rosyjskie Koleje Żelazne (RŻD).

Jerzy Malczyk

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Gazprom przejmuje kontrolę nad "Komsomolską Prawdą"