Gdańsk: ok. 200 mln zł na rozbudowę terminala DCT w porcie

PAP
aktualizacja: 13-02-2018, 16:00

Zakup nowych suwnic, zwiększenie powierzchni placów składowych oraz zwiększenie zdolności przeładunkowych bocznicy kolejowej przewiduje program inwestycyjny o wartości ok. 200 mln zł, który terminal DCT Gdańsk ma realizować w najbliższych trzech latach.

Zobacz więcej

DCT Gdańsk [FOT. ARC]

Terminal Kontenerowy DCT Gdańsk (Deepwater Container Terminal) w morskim porcie w Gdańsku poinformował we wtorek, że w ramach realizowanego programu inwestycyjnego T2B o wartości ok. 200 mln zł w trzecim kwartale 2018 r. mają być dostarczone do terminala dwie dodatkowe suwnice nabrzeżowe STS. „Pod koniec tego roku nabrzeże T2 będzie wyposażone w siedem nowoczesnych suwnic do obsługi statków, z wysięgiem 25 rzędów kontenerów” – poinformowała spółka. Podano, że cena rynkowa tego typu suwnic, w zależności od modelu, waha się od 6,5 do 8,5 mln euro.

Zakupionych ma być też pięć (mniejszych) suwnic placowych eRTG (są wykorzystywane przy transporcie kontenerów znajdujących się już na placu składowym). Planowane jest też powiększenie powierzchni placów składowych.

Plan inwestycyjny zakłada też całkowite zautomatyzowanie kompleksu bramowego. Poinformowano, że na bramach będą wykorzystywane kamery OCR (umożliwiające optyczne rozpoznawanie znaków) do rejestrowania samochodów ciężarowych i kontenerów, które przyjeżdżają zgodnie z wcześniejszą rezerwacją w systemie awizacji e-Brama. Miesięcznie do DCT przyjeżdża po ładunki ponad 25 tysięcy kierowców. n

Cytowany w komunikacie prezes zarządu DCT Gdańsk, Cameron Thorpe tłumaczy, że celem inwestycji jest „ciągłe zwiększanie jakości obsługi klientów w każdej dziedzinie działalności terminala”. Zaznaczył, że czas obsługi statków oceanicznych przypływających do DCT skróci się też ze względu na planowane utworzenie w ciągu dwóch lat drugiego toru podejściowego do Portu Gdańsk.

W ocenie prezesa terminal „w dłuższej perspektywie” ma możliwość dalszej rozbudowy zarówno w zakresie nabrzeży jak i poszerzania placów składowych. Planowane jest rozszerzenie realizowanego juz programu inwestycyjnego.

W najbliższych latach ma być też rozbudowana bocznica kolejowa obsługująca terminal, co ma pozwolić na „znaczne” zwiększenie jej zdolności przeładunkowych. Planowane jest wydłużenie istniejących torów kolejowych do 750 metrów oraz poszerzenie bocznicy z czterech do sześciu torów. W ramach modernizacji bocznicy przewiduje się również zakup całkowicie zelektryfikowanych suwnic kolejowych RMG, a także uruchomienie systemu kamer OCR do rejestracji pociągów i kontenerów. Poinformowano, że został już ogłoszony przetarg na zakup suwnic kolejowych i kamer.

Terminal kontenerowy DCT Gdańsk został uruchomiony w 2007 r. Jego roczna zdolność przeładunkowa wynosiła wówczas 500 tys. TEU (kontenerów 20-stopowych). Pod koniec października 2016 r. uruchomił drugie głębokowodne nabrzeże kontenerowe T2. Inwestycja o wartości ok. 200 mln euro pozwoliła podwoić potencjał przeładunkowy terminala do 3 milionów TEU rocznie. W 2017 r. terminal przeładował prawie 1,6 mln TEU, o 24 proc. więcej niż rok wcześniej. Obecnie jest największym polskim głębokowodnym terminalem obsługującym największe kontenerowe statki na świecie. Umożliwia połączenie z największym szlakiem handlowym transportu morskiego między Europą a Azją i zapewnia sprawną wymianę handlową z Chinami.

Poinformowano, że działalność DCT Gdańsk generuje rocznie ponad 6 mld złotych wpływów do budżetu państwa z tytułu podatku VAT, akcyzy i ceł. Terminal obsługuje nie tylko Polskę, ale również rynki Morza Bałtyckiego oraz Czech, Słowacji i innych krajów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Gdańsk: ok. 200 mln zł na rozbudowę terminala DCT w porcie