Gdański GTC zbuduje północny odcinek autostrady A1

16-08-2004, 12:55

Północny odcinek Autostrady A-1 z Gdańska do Torunia zbuduje Gdańsk Transport Company (GTC), firma, która otrzymała koncesję na ten odcinek - poinformował podczas poniedziałkowej konferencji prasowej w Warszawie wiceminister infrastruktury Jan Kurylczyk.

Północny odcinek Autostrady A-1 o długości 152 km został podzielony na dwa mniejsze: Gdańsk-Nowe Marzy koło Grudziądza (90 km) oraz Nowe Marzy-Toruń (62 km). Jak powiedział Kurylczyk, odcinek od Gdańska do Nowych Marz powinien być zakończony do końca 2007 roku, a odcinek od Nowych Marz do Torunia rok później.

Jak poinformował zastępca Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad Piotr Janczewski, cena budowy pierwszego odcinka autostrady wynosi 504 mln euro, czyli ok. 5,6 mln euro za jeden kilometr. Zdaniem Kurylczyka, cena za odcinek Nowe Marzy-Toruń ma być znana w ciągu 6 miesięcy.

Janczewski wyjaśnił, że cena jest efektem negocjacji z GTC. "Pierwsza cena, którą GTC od wielu lat nam sugerowało i która była przedmiotem rozmów (...) wynosiła 6,4 mln euro za kilometr. My z tą ceną się nie zgodziliśmy i przez ostatni rok były prowadzone negocjacje cenowe z firmą GTC" - powiedział Janczewski.

Kurylczyk poinformował również, że program rządowy zakłada, iż do roku 2013 będzie w Polsce zbudowanych 2063 km autostrad.

Sprawa budowy odcinka A-1 od Gdańska do Nowych Marz była w połowie czerwca przedmiotem obrad sejmowej komisji infrastruktury.

Posłowie przyjęli wówczas dezyderat, w którym zwrócili się do premiera o osobisty nadzór nad zakończeniem negocjacji w sprawie budowy tego odcinka autostrady A-1. Zobowiązali również administrację do podjęcia ostatecznej decyzji w tej sprawie w ciągu dwóch miesięcy.

Koncesja na budowę północnego odcinka autostrady A-1 została wydana siedem lat temu. Ostatnio główną przeszkodą utrudniającą negocjacje była różnica w wycenie inwestycji przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) i koncesjonariusza (według wcześniejszych informacji różnica ta wynosiła ok. 150 mln euro).

Gdańsk Transport Company to spółka, w której dużymi udziałowcami są wielkie światowe koncerny budowlane. Zdaniem dyrektora handlowego spółki Bernarda Pisarskiego, cena oczekiwana przez tę spółkę nie była wygórowana. "W Europie nie ma tańszych autostrad realizowanych w systemie koncesyjnym" - powiedział wówczas Pisarski posłom na posiedzeniu komisji.

Koncesję na budowę i eksploatację odcinka A1 z Gdańska do Torunia GTC otrzymała w 1997 roku. W sierpniu 2002 roku resort infrastruktury i GTC parafowały umowę koncesyjną w sprawie pierwszej fazy projektu - budowy przez GTC 90 km utostrady A1 na odcinku Gdańsk-Nowe Marzy.

lb/ mskr/ mag/

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Gdański GTC zbuduje północny odcinek autostrady A1