GDDKiA chce skorzystać z „szybkiej ścieżki” przy budowie A4 w Małopolsce

DI, PAP
14-03-2011, 12:33

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i  Autostrad (GDDKiA) zamierza skorzystać tzw. ”szybkiej ścieżki” przetargowej przy wyborze nowego wykonawcy 21-kilometrowego odcinka autostrady A4 pomiędzy Brzeskiem a Wierzchosławicami w Małopolsce.

Dwa tygodnie temu GDDKiA wypowiedziała kontrakt na budowę tego odcinka autostrady polsko-macedońskiemu konsorcjum firm NDI oraz SB Granit. Powodem były znaczne opóźnienia w realizacji inwestycji.


Jak poinformowała PAP w poniedziałek rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA Magdalena Chacaga, zarządca dróg przystępuje do procedur, których efektem finalnym będzie wyłonienie nowego wykonawcy. Cały proces będzie skrócony, na co pozwala ustawa prawo zamówień publicznych w przypadku zaistnienia pilnej potrzeby.


Według niej w poniedziałek zostanie ogłoszony przetarg na wykonanie inwentaryzacji geodezyjnej i tzw. projektu różnicowego, który określa, co zostało zrobione i to, co jeszcze trzeba zrobić w ramach kontraktu.


„Tryb przyspieszony umożliwia nam skrócenie terminów z 70 dni łącznie w dwóch etapach do 20 dni łącznie w dwóch etapach” - wyjaśniła Chacaga.


Do 25 marca potencjalni wykonawcy mogą składać wnioski o udział w przetargu. Po przeanalizowaniu wniosków nie więcej niż 10 firm spełniających warunki zostanie zaproszonych do składania ofert. Otwarcie ofert zaplanowano na połowę kwietnia. Na początku maja powinna zostać podpisana umowa z firmą, która uaktualni projekt, co stanie się podstawą do ogłoszenia przetargu na roboty.


W pierwszej kolejności – w czasie 3 tygodni – GDDKiA będzie oczekiwać od wykonawcy inwentaryzacji węzła Wierzchosławice, a później reszty trasy i projektu.


Według zapowiedzi drogowców w międzyczasie uruchomimy również proces wyłaniania wykonawcy prac budowlano-montażowych, aby skrócić czas trwania przetargu z 40 do 22 dni.


„Przetarg zostanie ogłoszony, gdy zostanie zakończona inwentaryzacja oraz projekt różnicowy, co nastąpi w drugiej połowie roku (…). Spodziewamy się, że jesienią tego roku podpiszemy umowę z solidną firmą, która dokończy budowę autostrady bez przeszkód” - zapowiedziała Chacaga.


GDDKiA chce, aby w pierwszej kolejności powstał węzeł Wierzchosławice, który ma znaczenie kluczowe, bo warunkuje on możliwość użytkowania kolejnych odcinków autostrady z Wierzchosławic do węzła Krzyż k. Tarnowa i dalej na wschód.


Drogowcy szacują, że nowy przetarg opóźni inwestycję o kilka miesięcy, więc odcinek może nie powstać na Euro 2012. Pierwotnie planowano zakończenie budowy na wiosnę 2012 r.


Polsko-macedońskie konsorcjum firm NDI oraz SB Granit miało zbudować blisko 21-kilometrowy odcinek autostrady A4 między Brzeskiem a Wierzchosławicami w Małopolsce - jeden z trzech budowanych obecnie między Szarowem i Tarnowem. Konsorcjum przedstawiło najkorzystniejszą ofertę, która opiewała na blisko 623 mln zł brutto.


Zgodnie z umową, konsorcjum miało dwa lata na realizację zadania - tak, jak wykonawcy dwóch pozostałych odcinków autostrady w Małopolsce: z Szarowa do Brzeska oraz z Wierzchosławic do Krzyża koło Tarnowa. Kierowcy mieli pojechać autostradą od Szarowa do Tarnowa wiosną 2012 r.


Wykonawcami pozostałych dwóch odcinków są: polsko-słowacko-czeskie konsorcjum firm Polimex-Mostostal, Doprastav oraz Metrostav oraz hiszpański Dragados.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI, PAP

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / GDDKiA chce skorzystać z „szybkiej ścieżki” przy budowie A4 w Małopolsce