GDDKiA: wariant drogi przez dolinę Rospudy jest najlepszy

16-02-2007, 19:09

Wariant budowy obwodnicy Augustowa przez cenną przyrodniczo dolinę Rospudy jest najlepszy pod względem ekologicznym, finansowym i społecznym.

Wariant budowy obwodnicy Augustowa (Podlaskie) przez cenną przyrodniczo dolinę Rospudy jest najlepszy pod względem ekologicznym, finansowym i społecznym - uważa dyrektor generalny Dróg Krajowych i Autostrad Zbigniew Kotlarek.

"Dolina rzeki Rospudy w całym swoim ciągu to 102 km i nie ma możliwości, aby ominąć Rospudę" - powiedział Kotlarek podczas piątkowej konferencji prasowej.

Przypomniał, że w czwartek GDDKiA w Białymstoku i firma Budimex Dromex S.A., spółka zależna Budimeksu, podpisały w Białymstoku kontrakt na budowę obwodnicy Augustowa.

"Udało mam się dopełnić wszystkie niezbędne i przewidywane prawem procedury do uruchomienia inwestycji. (...) To niezwykle istotne wydarzenie z punktu widzenia realizacji programu budowy autostrad w Polsce, jest to również niezwykle ważne z punktu widzenia oczekiwań mieszkańców (Augustowa)" - dodał.

Dyrektor generalny GDDKiA przedstawił argumenty które - jego zdaniem - przemawiają za taką właśnie lokalizacją inwestycji. Przypomniał, że przez Augustów przejeżdża rocznie 1,5 mln tirów, zdarza się tam ponad 130 wypadków, a w ciągu ostatnich 5 lat ruch na tym odcinku wzrósł o 25 proc.

"Obwodnica Augustowa jest niezbędna mieszkańcom tego regionu. Dzięki tej inwestycji znacząco poprawi się bezpieczeństwo ruchu drogowego i zmniejszy się ilość wypadków, szczególnie w Augustowie" - powiedział.

Budimex poinformował w komunikacie, że prace budowlane mają się zacząć 19 marca 2007 r., a zakończyć 19 grudnia 2009 r. Przetarg był obligatoryjnie kontrolowany przez Urząd Zamówień Publicznych, gdyż wartość robót przekracza 20 mln euro. Urząd nie znalazł uchybień - poinformował PAP rzecznik GDDKiA w Warszawie Andrzej Maciejewski. Dodał, że budowa zacznie się "w ciągu 30 dni" od dnia zawarcia kontraktu, jednak konkretnej daty nie podano.

W ubiegłym tygodniu wojewoda podlaski wydał GDDKiA pozwolenie na budowę. Przeciwko takiemu przebiegowi trasy protestują organizacje ekologiczne, które podnoszą, że inwestycja zniszczy przyrodę. Ekolodzy z Greenpeace założyli obóz nad Rospudą i zapowiadają, że nie pozwolą na wycinkę drzew. Mieszkańcy Augustowa zapowiedzieli natomiast na poniedziałek blokadę drogi krajowej nr 8, bo chcą jak najszybszego początku robót.

Już wcześniej GDDKiA zapowiadała, że prace zaczną się od wycinki drzew na obszarach chronionych, gdyż zgodnie z rygorami nadanymi inwestycji, nie będzie można prowadzić żadnych robót w okresie lęgowym ptaków, czyli od 1 marca do 1 sierpnia.

Obwodnica (droga ekspresowa) będzie miała 17 km długości. W newralgicznym miejscu przez dolinę Rospudy będzie biegła ok. 500- metrowa estakada na specjalnych słupach, 11 metrów nad ziemią. Słupy mają być wwiercane w ziemię tak, by jak najmniej naruszyć stosunki wodne na torfowisku.

Zastrzeżenia do inwestycji ma Komisja Europejska (KE). Uznała ona że budowa obwodnicy na terenach chronionych w ramach programu Natura 2000 jest niezgodna z prawem unijnym. KE zażądała wstrzymania prac, rozpoczęła pierwszy etap standardowej procedury przeciwko Polsce. 15 lutego MŚ przesłało KE odpowiedź w sprawie inwestycji.

W piątek KE poinformowała, że w marcu zdecyduje o dalszym postępowaniu w sprawie budowy.

Wątpliwości co do aspektów prawnych inwestycji ma Rzecznik Praw Obywatelskich Janusz Kochanowski, który złożył we wtorek skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie na decyzję ministra środowiska, dotyczącą zgody na przeprowadzenie obwodnicy Augustowa częściowo przez cenną przyrodniczo dolinę rzeki Rospudy.

Władze Augustowa wysłały tymczasem list do Kochanowskiego, wyrażając swoje oburzenie jego działaniami, które odbierają jako popieranie stanowiska ekologów w sporze o przebieg obwodnicy.(Di, PAP)

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / GDDKiA: wariant drogi przez dolinę Rospudy jest najlepszy