Gdynia – miasto dobrej kreacji

PARTNEREM PUBLIKACJI JEST GDYNIA
30-05-2017, 22:00

Innowacyjność: Firmy z Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego Gdynia sięgają po międzynarodowe laury

Co łączy Stinga, chiński talent show i cadillaca? Gdynia. A dokładniej gdyńskie wynalazki. Firmy z Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego Gdynia podbijają światowy rynek branży kreatywnej. Najbardziej spektakularne komercyjne sukcesy zanotowały w ostatnim czasie Portman Custom Lights ze swoją lampą sceniczną czy VR Visio czyniące na wizji prawdziwe czary, ale nie tylko one święcą triumfy. Lampa sceniczna stworzona przez Portman Custom Lights to nowość, która podbiła serca największych światowych dystrybutorów, muzyków i publiczności. Zaledwie rok od wejścia produktu na rynek lampę ma w swojej ofercie 9 dystrybutorów w 15 krajach świata. Z gdyńskiej koncepcji korzystają topowi artyści, jak Sting czy Ed Sheeran.

— Docenili ją light designerzy pracujący z muzykami na scenach koncertowych i projektujący oprawę świetlną programów telewizyjnych — mówi Łukasz Szejna, light designer Portman Custom Lights. Wizualizacje stworzone przez projektantów z firmy VR Visio pojawiły się natomiast podczas największego w Chinach muzycznego talent show „Super Girl”. Animacje przygotowane przez gdyńskich projektantów pozwoliły na wirtualną zmianę rysów twarzy uczestników biorących udział w programie. Ponadto, gdyńska firma zrealizowała w ostatnim czasie entuzjastycznie przyjętą kampanię reklamową dla producenta amerykańskiej luksusowej marki samochodów Cadillac. 360-stopniowy film VR miał swoją premierę na rynku chińskim podczas ostatnich targów motoryzacyjnych w Szanghaju. VR Visio nie zwalnia tempa i właśnie otworzyło w Gdyni pierwsze w Europie studio filmowe łączące technologie wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości z klasyczną, dobrze znaną ze studiów filmowych.

Łowcy nagród

Obok komercyjnego sukcesu produkty i usługi firm z PPNT Gdynia znajdują uznanie w oczach jury krajowych i międzynarodowych konkursów. W 2008 r. PKP Intercity wraz z Instytutem Wzornictwa Przemysłowego ogłosiły zamknięty konkurs na Projekt Wzorniczy Pendolino, który wygrało Studio projektowe maradDesign z PPNT Gdynia. Studio maradDesign zrealizowało projekt koncepcyjny wnętrza składów zespołowych taboru PKP Intercity oraz rozwiązań graficzno-kolorystycznych sylwetki pociągu. Firma Brandspot zebrała laury w prestiżowym konkursie Instytutu Wzornictwa Przemysłowego „Dobry Wzór” za urządzenie do sterylizacji mikrofalowej Microjet. Projektanci Brandspot odpowiadali za wzornictwo i ergonomię obudowy urządzenia oraz graficzny interfejs użytkownika.

— Nagroda Instytutu Wzornictwa Przemysłowego to dla nas ogromne wyróżnienie. Cieszy też dlatego, że zgłoszono rekordową liczbę ponad dwustu projektów. Opracowany przez nas Microjet to dziś jeden z 28 najlepszych projektów w Polsce — mówił po ogłoszeniu wyników Paweł Borsuk, dyrektor kreatywny w firmie Brandspot.

Trójmiejska agencja zdobyła również prestiżową, międzynarodową nagrodę IF Design Award 2017 w kategorii „technologie dla budynków” za wygląd oraz funkcjonalność zaprojektowanej w Gdyni nagrzewnicy Volcano. Warto dodać, że sama nagroda przyznawana jest od 60 lat, a laureaci wyłaniani spośród zgłoszeń z całego świata. W tym roku jury oceniało ponad pięć tysięcy zgłoszeńz niemal sześćdziesięciu krajów. To tylko kilka przykładów na to, jak gdyńskie projekty szturmem podbijają międzynarodowe rynki. Bo o tym, że PPNT Gdynia to idealny ośrodek dla rozwoju innowacji, nikogo już dziś przekonywać nie trzeba. Świadczy o tym m.in. wzrost wskaźników, dotyczących rozwoju innowacyjnych branż w regionie Województwa Pomorskiego na przestrzeni ostatnich lat. Nie każdy jednak utożsamia działalność PPNT i firm, które wspiera Pomorski Park z sektorem kreatywnym. Tymczasem składają się na niego takie branże jak: architektura, sektor audiowizualny (obejmujący film, telewizje, gry video i multimedia), wzornictwo, festiwale, książki i wydawnictwa oraz sztuki wizualne. Firmy działające w tych dziedzinach mają swoje siedziby właśnie w Pomorskim Parku Naukowo-Technologicznym Gdynia.

Dobre praktyki

Tak spektakularne sukcesy gdyńskich projektów to m.in. efekt synergii kreatywności i kapitału ludzkiego oraz realnego wsparcia, na jakie mogą liczyć parkowe firmy. Oprócz przyjaznych start- -upom cen wynajmu powierzchni biurowych firmy mają ułatwiony dostęp do specjalistycznego sprzętu i prototypowni. Otrzymują wsparcie merytoryczne ekspertów i pakiet szkoleń biznesowych, realizowanych przez Strefę Startup PPNT Gdynia. Mają szansę uczestniczyć w warsztatach przeznaczonych dla poszczególnych branż, jak choćby Creators Jam lub Prawo dla Kreatywnych — realizowane przez Regionalny Ośrodek Informacji Patentowej i Centrum Designu Gdynia. Dzięki programowi akceleracyjnemu Startups Wanted jego uczestnicy otrzymują możliwość szybkiego i efektywnego rozwoju swoich pomysłów biznesowych. Program stwarza również przestrzeń do nawiązywania kontaktów z potencjalnymi inwestorami. Bezcenne z punktu widzenia branż kreatywnych jest wsparcie Regionalnego Ośrodka Informacji Patentowej, obejmujące doradztwo i konsultacje oraz pomoc w zakresie sporządzaniadokumentacji zgłoszeniowej, prowadzenia postępowania i badań patentowych. W ramach działań Centrum Designu Gdynia partnerzy PPNT korzystają m.in. z warsztatów i szkoleń z tematyki szeroko rozumianego designu, wsparcia w poszukiwaniu projektantów oraz działalności wystawienniczej. PPNT Gdynia aktywnie współpracuje również z instytucjami otoczenia biznesu, ułatwiając wprowadzanie na rynek nowych produktów i usług. To jednak nie wszystko. — Myślę, że na sukcesy parkowych firm ma wpływ także pozytywna i inspirująca atmosfera, którą tworzą nasi Parkowicze — ludzie, których łączy nie tylko wspólne miejsce pracy, ale również przyjaźń i kreatywne podejście oraz zaraźliwa, dobra energia — dodaje Anna Borkowska, dyrektor PPNT Gdynia.

Gdynia Design Days

Jednym z najważniejszych wydarzeń wspierających branże kreatywne w Polsce jest Gdynia Design Days organizowany przez działające w ramach PPNT Centrum Designu Gdynia. To wydarzenie prezentujące najnowsze tendencje i dobre praktyki z zakresu projektowania. Obfitujący w inspirujące wystawy, wykłady, warsztaty, prelekcje oraz dyskusje program skierowany jest zarówno do profesjonalistów, młodych przedsiębiorców, jak i entuzjastów szukających inspiracji do twórczego działania i kreatywnego spędzania czasu. Przez dziesięć lipcowych dni Gdynia staje się tym samym najlepszym letnim miejscem spotkań branży projektowej. GDD to też jedyny festiwal designu w Polsce, podczas którego powstają prototypy, mające szansę na wdrożenie. W ostatnim czasie organizatorzy kładą również ogromny nacisk na wydarzenia z pogranicza designu i biznesu, które mają pomóc młodym twórcom w budowaniu przewagi konkurencyjnej opartej na wzornictwie. W tym roku Gdynia Design Days (30.06. — 9.07) odbywają się pod hasłem „Sztorm”.

— Chcemy, by coroczny festiwal, radosne święto, które organizujemy u progu lata, był dla nas sztormem. Nie w znaczeniu destrukcyjnej, niszczycielskiej siły, lecz kreatywnego niepokoju, który generuje potrzebę zmian. A także siły sprawczej, po której nic nie zostaje takie samo. Chcemy, by festiwal był czasem przemiany i oczyszczenia, odkryć i dobrych początków — mówi Ewa Janczukowicz-Cichosz, wicedyrektor gdyńskiego Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego, kierownik Centrum Designu Gdynia.

W Gdyni, będącej gospodarzem festiwalu, podejmuje się wiele działań, mających cechy sztormu, w znaczeniu, które chcemy mu nadać. Inne przykłady, przychodzące z zewnątrz, chcemy do Gdyni zaprosić, pokazać na wystawach, w warsztatach, seminariach i wykładach.

WIRTUALNY CADILLAC: Wizualizacje opracowane przez VR Visio znalazły zastosowanie m.in. w cieszącej się doskonałymi ocenami fachowców kampanii reklamowej luksusowej amerykańskiej marki samochodów aut Cadillac. [FOT. ARC]

UZNANIE NAJWIĘKSZYCH: Lampa sceniczna opracowana przez gdyńską firmę Portman Custom Lights zdobyła uznanie m.in. takich gwiazd show-biznesu, jak Sting i Ed Sheeran. [FOT. ARC]

UPIĘKSZANIE PENDOLINO: Projekt wnętrza składów taboru PKP Intercity oraz rozwiązania grafiki i kolorystyki pociągów to dzieło studia projektowego maradDesign z Pomorskiego Parku Naukowo-Technologicznego Gdynia. [FOT. ARC]

DOBRY DESIGN NA CO DZIEŃ: Firma Brandspot, której dyrektorem kreatywnym jest Paweł Borsuk (pierwszy z lewej), zdobyła nagrodę w prestiżowym konkursie Instytutu Wzornictwa Przemysłowego „Dobry Wzór” za wzornictwo i ergonomię obudowy urządzenia do sterylizacji mikrofalowej Microjet. [FOT. ARC]

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PARTNEREM PUBLIKACJI JEST GDYNIA

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Gdynia – miasto dobrej kreacji