Gepardy biznesu już biegną po sztuczną inteligencję

  • Materiał partnera
opublikowano: 21-03-2019, 01:03

Microsoft zbadał puls sztucznej inteligencji w firmach i odkrył światowe prawidłowości. Największe gospodarki wykazują szczególne zainteresowanie tą technologią, a najszybciej rozwijające się firmy deklarują chęć zainwestowania w nią w ciągu najbliższych 12 miesięcy.

Badanie AI Pulse wykonane na zlecenie Microsoft objęło 1150 liderów biznesu z USA i regionu EMEA, w tym z Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Węgier, Włoch, Rosji oraz Polski. Stopień gotowości polskich firm na wprowadzenie sztucznej inteligencji jest niższy od średniego dla firm z innych krajów biorących udział w badaniu.

WYŚCIG JUŻ TRWA:

Gepardy biznesu nie tylko są już na etapie wdrażania sztucznej inteligencji, lecz widzą konieczność pełnego wykorzystania jej potencjału – podkreśla Wojciech Życzyński, dyrektor segmentu klientów kluczowych, małych i średnich firm oraz partnerów w Microsoft.

Polska poniżej średniej

Aż 36,4 proc. przedstawicieli szybko rosnących polskich firm, które w minionym roku zanotowały dwucyfrowe tempo wzrostu, zamierza zainwestować w AI (artificial inteligence) już w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Gepardy biznesu, jak autorzy badania określają najszybciej rozwijające się spółki, widzą w sztucznej inteligencji narzędzie, które pomoże im wziąć górę nad konkurentami i utrzymać wysoką dynamikę rozwoju. Wśród przedsiębiorstw, które rozwijają się wolniej, odsetek zainteresowanych wdrożeniem mechanizmów AI w ciągu najbliższego roku sięga jedynie 18,5 proc. Znamienne jest to, że w dłuższej perspektywie czasowej, obejmującej trzy lata, wśród tej grupy respondentów odsetek ten szybko rośnie, osiągając poziom aż 70,4 proc.

Choć tendencja do inwestowania w AI jako źródło przewagi konkurencyjnej i rozwoju jest wśród polskich przedsiębiorców wyraźna, to nadal jej siła jest relatywnie słabsza – znajduje się poniżej średniego wyniku dla wszystkich krajów, które brały udział w badaniu Microsoft „AI Pulse”.

Najszybciej rozwijające się firmy z krajów EMEA (Europy, Azji Mniejszej i Afryki), które osiągają dwucyfrowe wzrosty, wykazują większą gotowość do inwestycji w AI w ciągu najbliższego roku (45,5 proc.) w porównaniu z nadwiślańskimi spółkami rosnącymi dwucyfrowo (36,4 proc.). Największe zainteresowanie technologią sztucznej inteligencji deklarują przedstawiciele firm reprezentujących zasobne i rozwinięte gospodarki: USA (85,7 proc.), Niemcy (75 proc.), Zjednoczone Emiraty Arabskie (70 proc.) i Wielka Brytania (60 proc.). Spośród wszystkich wolniej rozwijających się firm w całej badanej próbie aż 30,8 proc. zadeklarowało chęć zainwestowania w AI w ciągu najbliższych 12 miesięcy, natomiast w Polsce jedynie 18,5 proc. Jednocześnie w naszym kraju tylko 5 proc. firm znajduje się w fazie dojrzałości planowania i wdrażania rozwiązań AI, podczas gdy w skali międzynarodowej odsetek ten wynosi 17,1 proc.

AI dla najszybszych

Już w 2014 r. Microsoft, analizując dostępne temu koncernowi dane, doszedł do wniosku, że gepardy, czyli najszybciej rozwijające się firmy, są zarazem bardziej zaawansowane technologicznie i chętniej sięgają po najnowsze technologie, takie jak chmura czy mechanizmy analizy big data. Już wtedy zauważył też występowanie korelacji między szybkością rozwoju przedsiębiorstw i osiąganiem przez nie relatywnie lepszych wyników, a stopniem ich otwartości na wdrożenie i użycie najnowszych technologii.

Obecnie Microsoft postanowił zbadać, czy zaobserwowane już kilka lat temu prawidłowości mają zastosowanie w odniesieniu do sztucznej inteligencji. Jak w podejściu do AI różnią się między sobą firmy, które rosną szybko i osiągają dwucyfrowe wzrosty? Czy ich nastawienie jest różne w porównaniu do tego, które reprezentują firmy rosnące wolniej bądź nienotujące wzrostu? Niemal czterech na dziesięciu (38 proc.) przedstawicieli wszystkich przedsiębiorstw o najszybszym, dwucyfrowym tempie rozwoju przyznaje, że już aktywnie wdraża rozwiązania sztucznej inteligencji. Dla porównania, wśród pozostałych przedsiębiorstw biorących udział w badaniu Microsoft AI Pulse jedynie 17,1 proc. deklaruje zaangażowanie w tym względzie.

Odsetek polskich firm, już wdrażających AI, wynosi 29,2 proc. w grupie dynamicznych gepardów oraz jedynie 5 proc. w przypadku pozostałych przedsiębiorstw. Dla porównania, wyniki dla Wielkiej Brytanii wynoszą odpowiednio 45,5 oraz 12,1 proc., a dla Francji 16,7 proc. (firmy szybkiego wzrostu) i 10,6 proc. (pozostałe firmy).

– Nie ma żadnych wątpliwości, że wyścig po sztuczną inteligencję już trwa. Gepardy nie tylko są już na etapie wdrażania tej technologii, lecz także widzą pilną konieczność pełnego wykorzystania jej potencjału w celu uskrzydlenia działań biznesowych. Nie czekają na moment, gdy ta technologia osiągnie większą dojrzałość. Już teraz skupiają się na jej recepcji i wykorzystaniu. Takim nastawieniem wyraźnie różnią się od firm o wolniejszym wzroście, które – owszem – widzą potrzebę inwestowania w AI, ale swoje zaangażowanie planują w perspektywie sięgającej nawet trzech lat – mówi Wojciech Życzyński, dyrektor segmentu klientów kluczowych, małych i średnich firm oraz partnerów w Microsoft.

– Dane z badania Microsoft AI Pulse potwierdzają, że firmy najbardziej zainteresowane wdrożeniem technologii sztucznej inteligencji właśnie w niej upatrują swoje szanse na dalszy rozwój i utrzymanie dotychczasowego, wysokiego tempa rozwoju – podkreśla Wojciech Życzyński.

Do AI jeden… rok

Liderzy najszybciej rozwijających się firm już teraz wykorzystują możliwości, jakie niesie sztuczna inteligencja. Ponadto czują konieczność dalszego wdrażania sztucznej inteligencji, w miarę jak ta technologia będzie się dalej rozwijać i – osiągając dojrzałość – zacznie oferować szersze możliwości niż dzisiaj. Powód zainteresowania AI jest ten sam – to chęć zwiększenia wydajności oraz utrzymania dynamiki wzrostu biznesu.

44,4 proc. polskich gepardów chce wprowadzać AI w ciągu najbliższego roku w celu optymalizacji obecnych procesów (dla wszystkich badanych rynków odsetek ten sięga 40 proc.). Czwarta część polskich respondentów chciałaby wykorzystać sztuczną inteligencję do rozwoju nowych produktów, usług oraz modeli biznesowych. Wynik dla wszystkich krajów to 33 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu