Globalne zmiany zaczynają się od lokalnych działań

  • Materiał partnera
opublikowano: 21-09-2021, 11:36
aktualizacja: 21-09-2021, 11:58

Inwestycje w nowoczesne technologie oraz modernizacja browarów to niejedyne wyzwania stojące przed branżą piwowarską. O tym, jak największa firma na rynku przygotowuje się na skutki kryzysu klimatycznego, ale też jaką strategię działania przyjęła na czas pandemii, opowiada Mieszko Musiał, prezes zarządu Carlsberg Polska.

Mieszko Musiał, prezes zarządu Carlsberg Polska
Mieszko Musiał, prezes zarządu Carlsberg Polska

Pandemia zmieniła świat i miała poważne konsekwencje dla biznesu. Jak Carlsberg Polska poradził sobie w tej sytuacji, jaka była strategia działania?

Mieszko Musiał, prezes zarządu Carlsberg Polska: To był, a w przypadku wystąpienia kolejnej fali COVID-19 będzie, okres pełen wyzwań. W tym czasie mieliśmy dwa priorytety – ochronę zdrowia naszych pracowników i utrzymanie ciągłości biznesu. Skupiliśmy się też na dbaniu o zdrowie psychiczne i dobre samopoczucie naszej załogi. Wdrożyliśmy m.in. szkolenia „Zdrowa równowaga” i „Rozwojowe środy” prowadzone zdalnie przez trenerów, psychologów i terapeutów. Zatroszczyliśmy się̨ o partnerów handlowych – zwłaszcza o gastronomię, mocno dotkniętą przez lockdowny. Na własny koszt odebraliśmy i zutylizowaliśmy piwo, które nie zostało sprzedane, i dostarczaliśmy gratisowe produkty bezalkoholowe wzmacniające ofertę sprzedaży posiłków na wynos. Tych działań było wiele. W porozumieniu z lokalnymi władzami przekazaliśmy też szpitalom w miastach, w których mamy browary, łącznie 600 tys. zł na zakup sprzętu do walki z pandemią. To był trudny egzamin, lecz dzięki zgranej i zaangażowanej załodze wydaje mi się, że go zdaliśmy. To nie koniec pandemii, a przed nami rysują się kolejne wyzwania wynikające z kryzysu klimatycznego.

Branża piwowarska zależy od zasobów wysokiej jakości wody i dostaw zbóż, np. jęczmienia. Co robicie, by się przygotować na skutki odczuwalnego już teraz kryzysu klimatycznego?

Nasza misja to „Warzymy dla lepszego dziś i jutra”. I jest teraz szczególnie aktualna. Świat zmaga się z pandemią i jej skutkami, a równocześnie odczuwamy już efekty zmian klimatycznych. Rządy, przedsiębiorstwa i jednostki muszą pilnie podjąć zdecydowane działania, aby zapobiec najgorszym konsekwencjom degradacji planety. Z naszej strony wdrażamy w Grupie i w Polsce program zrównoważonego rozwoju „Together Towards ZERO”. Obejmuje on cztery cele, na które jako branża piwna mamy realny wpływ: zero śladu węglowego, zero marnowania wody, a ponadto zero nieodpowiedzialnej konsumpcji alkoholu i zero wypadków. Są one zgodne z celami zrównoważonego rozwoju ONZ (SDGs).

Inwestujemy w nowoczesną technologię i sprzęt, modernizujemy nasze browary, wdrażamy rozwiązania proponowane przez pracowników w ramach programu KEIZAN, edukujemy załogę. Współpracujemy też ściśle z naszymi partnerami handlowymi, operatorami logistycznymi i dostawcami. Stosujemy również na dużą skalę szklane butelki zwrotne, jedno z najbardziej przyjaznych opakowań na rynku i pozytywnie wpływające na ograniczenie śladu węglowego.

Jesteśmy zdeterminowani, aby redukować zużycie wody. W naszym „Raporcie zrównoważonego rozwoju za 2020 r.” mówimy o wynikach programu „Together Towards ZERO” w Polsce.

W 2020 r. m.in. zredukowaliśmy o 8 proc. zużycie wody i średnio wykorzystujemy 2,6 hl wody na hl gotowego piwa w odniesieniu do 2,9 hl/hl w 2019 r. Zmniejszyliśmy też emisję CO2 o 6,7 proc. Wsparciem są również prace i starania na poziomie Grupy Carlsberg, np. badania nad odpornymi na suszę odmianami zbóż, które prowadzi nasze Centrum Badawcze w Kopenhadze, czy inicjatywy z partnerami, takimi jak WWF na obszarach szczególnie ubogich w zasoby wodne.

Co konkretnie Carlsberg Polska robi, aby ograniczać oddziaływanie na środowisko? Czy myśli Pan, że te działania są wystarczające?

Globalne zmiany zaczynają się od lokalnych działań. Nasz biznes w Polsce opiera się na trzech browarach: Browarze Okocim w Brzesku, Bosman w Szczecinie i Kasztelan w Sierpcu. Ograniczanie zużycia mediów i emisji CO2 to wynik wielu modernizacji i inwestycji. W Browarze Bosman rozbudowa, nowe instalacje i technologie pozwoliły w 2020 r. ograniczyć zużycie energii cieplnej o ok. 12 proc., elektrycznej o 12,4 proc. w stosunku do 2019 r. Browar Kasztelan jest jednym z liderów wśród browarów Grupy z najniższym zużyciem wody, które wynosi 2,54 hl/hl piwa. Z kolei w Browarze Okocim na redukcję emisji CO2 miały wpływ m.in. uruchomienie nowej kotłowni na biogaz na oczyszczalni ścieków i jej kompleksowa modernizacja, obniżenie strat energii cieplnej na kotłowni, dzięki unowocześnieniu instalacji powrotu kondensatu i wiele innych. Optymalizujemy też procesy dystrybucyjne. Te działania są możliwe dzięki współpracy z partnerami handlowymi i operatorami logistycznymi.

Działania nakierowane na powstrzymanie kryzysu klimatycznego odbywają się też w obszarze marketingu. Na początku września Grupa Carlsberg dołączyła do inicjatywy Światowej Federacji Reklamodawców „Planet Pledge”. Jest to globalne zobowiązanie marketerów do inspirowania konsumentów do działania na rzecz klimatu. Szczerze wierzę w siłę skutecznego marketingu jako sposobu na zdobycie serc i umysłów miłośników piwa, a jednocześnie jako zachęty do bardziej zrównoważonych zachowań.

Jestem optymistą. Mam nadzieję, że wszyscy już zdajemy sobie sprawę, że stoimy przed olbrzymim wyzwaniem wynikającym z kryzysu klimatycznego. Dotknie on każdego i każdy biznes. Liczę, że wspólne, zdecydowane wysiłki biznesu, społeczności międzynarodowej i rządów we wszystkich krajach pozwolą ograniczyć wzrost średniej temperatury na świecie dzięki redukcji emisji gazów cieplarnianych.

Raport Zrównoważonego Rozwoju Carlsberg Polska jest dostępny na stronie WWW firmy, w zakładce Zrównoważony Rozwój pod linkiem:

https://carlsbergpolska.pl/media/45969/raport-zrownowazonego-rozwoju-2020.pdf

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane