Gold Finance: Na poprawę koniunktury trzeba będzie poczekać

Roman Przasnyski
opublikowano: 22-07-2009, 16:00

Przedsiębiorcy ankietowani przez Główny Urząd Statystyczny wciąż nie tryskają optymizmem. Ale lipcowy wskaźnik koniunktury w przemyśle jest nieco wyższy niż w czerwcu; wyniósł -4 pkt wobec czerwcowych -5 pkt.

Wskaźnik ten znajduje się od trzech miesięcy mniej więcej pośrodku przedziału od minus 100 do plus 100 pkt. To o wiele lepiej niż w marcu, gdy wynosił -16 pkt.

Oceny bieżącej koniunktury w przemyśle są wciąż negatywne. Ale pesymizm ankietowanych przedsiębiorców nieco osłabł. Nieznacznie lepsze są opinie na temat bieżącego portfela zamówień i wielkości produkcji w przemyśle. Jeszcze lepiej jest oceniana sytuacja w budownictwie. Gorzej jest za to w handlu.

Wygląda to może trochę dziwnie, ale nieznaczny spadek pesymizmu wynika
z oceny, że zamówienia zagraniczne spadają wolniej, niż popyt krajowy. Przewidywania przedsiębiorców na najbliższą przyszłość wskazują na możliwość niewielkiego wzrostu produkcji. Nie ma natomiast poważniejszego zagrożenia wzrostem bezrobocia. Skala planowanych przez przedsiębiorców zwolnień maleje. Najbardziej pesymistyczne oceny formułują przedstawiciele małych i średnich firm. Duże sądzą, że poradzą sobie lepiej.

Najbardziej pesymistycznie na obecną i przyszłą rzeczywistość patrzą producenci odzieży, branży metalowej oraz firm wytwarzających maszyny i urządzenia. Niewielki wzrost zamówień i produkcji sygnalizują reprezentanci producentów artykułów spożywczych i napojów, ale to nie powinno dziwić. Mamy przecież na nie najlepszy sezon. Poprawiło się nieco (z 69 do 71proc.) wykorzystanie mocy produkcyjnych.

Sezonową poprawę notują firmy branży budowlanej. Wskaźnik koniunktury w tym sektorze wyniósł -7 punktów, wobec -8 pkt. w czerwcu. Mniejszy niż przed miesiącem jest spadek bieżącego portfela zamówień i produkcji. Perspektywy na przyszłość są jednak nadal dalekie od optymizmu. Gorsze niż poprzednio są nastroje i oceny przedsiębiorców działających w branży handlowej. Ogólny wskaźnik koniunktury obniżył się tu z -1 punktu w czerwcu, do -2 pkt. w lipcu. Oceniają oni, że dynamika spadku sprzedaży nie zmniejszy się w porównaniu do poprzedniego miesiąca.

Szczegółowe oceny i prognozy dotyczące poszczególnych sektorów gospodarki nie są na razie zbyt optymistyczne, ale ogólne wskaźniki koniunktury od trzech miesięcy nie pogarszają się, a nawet zauważalna jest nieznaczna ich poprawa. Nie ma mowy już o pesymizmie w skali występującej w pierwszych miesiącach roku, gdy wskaźniki koniunktury sięgały minus 16-18 punktów.

Roman Przasnyski
Główny Analityk Gold Finance

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Roman Przasnyski

Polecane