GPRD OPUSZCZA GPW

Paweł Mazur
10-11-2000, 00:00

GPRD OPUSZCZA GPW

Szwedzi mają ambicję stworzenia najsilniejszej spółki drogowej w Polsce

Skanska zakończy tworzenie w grupie struktur budownictwa komunikacyjnego na początku 2001 roku. Szwedzi zamierzają solidnie dokapitalizować Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych. Na razie rozpoczęli wycofywanie spółki z GPW.

Według nieoficjalnych informacji, Exbud (a w zasadzie Skanska, która jest właścicielem kieleckiego holdingu) rozpoczął już procedury związane z wycofaniem GPRD z giełdowego obrotu. Wszystko wskazuje na to, że gdańska firma zniknie z GPW w pierwszym kwartale 2001 roku. Mniej więcej w tym samym czasie powinno dojść do opuszczenia warszawskiego parkietu przez Exbud. W sprawie dalszych losów spółki matki Szwedzi nie podjęli jeszcze żadnych konkretnych kroków.

Dokończenie przejęcia

Według ostatnio przedstawionego projektu restrukturyzacji grupy Exbud, GPRD ma być wiodącą spółką struktur Skanska w Polsce w sektorze budownictwa komunikacyjnego. Efektem zmian ma być konsolidacja podległych spółek poprzez przejmowanie w nich walorów i uzyskania 100-proc. kontroli. Proces ten zaczyna nabierać tempa. GPRD obejmie najbliższą emisję akcji Gdańskiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych Mostobudowa. Uchwała w sprawie emisji 2,56 tys. akcji (w cenie nominalnej 2,5 tys. zł za jeden walor) zapadnie na NWZA Mostobudowy, zaplanowanym na 4 grudnia 2000 roku. Tym samym GPRD, który jest największym akcjonariuszem spółki mającym ponad 56-proc. pakiet akcji, stanie się niemal wyłącznym właścicielem przedsiębiorstwa. Akcje Mostobudowy zostaną objęte w zamian za aport w postaci majątku, który wniesie GPRD. Kapitał Mostobudowy po rejestracji podwyższenia zwiększy się z 1 mln zł do 7,4 mln zł.

— Zwiększenie zaangażowania w Mostobudowę jest kontynuacją konsolidacji grupy Skanska w Polsce. Proces integracji sektora komunikacyjnego powinniśmy zakończyć w pierwszych miesiącach przyszłego roku — mówi Leszek Walczyk, prezes Exbudu, desygnowany już na stanowisko prezesa spółki Skanska.

Zarząd Skanska prowadzi obecnie rozmowy z bankami, które mają wspomóc finansowanie konsolidacyjnych planów szwedzkiej grupy. Jednocześnie firma — jako zagraniczny podmiot — musi na przeprowadzenie planowanych transakcji (m.in. odsprzedanie koncernowi Skanska akcji GPRD, a następnie sprzedaż posiadanych przez Exbud akcji spółek podległych, które zostaną włączone do struktur gdańskiej firmy drogowej) uzyskać zgodę ze strony m.in. MSWiA i UOKiK, z którymi przeprowadzane są teraz pisemne konsultacje w tej sprawie. Pod skrzydłami GPRD znajdzie się docelowo m.in. Rzeszowskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych, Kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych i Przedsiębiorstwo Robót Drogowo-Mostowych z Wrocławia. Do tych firm dołączy też warszawska spółka Exbud-Nova. Niewykluczone są też kolejne zakupy.

Drogie autostrady

W opracowanym na lata 2001- -2003 planie, budownictwo komunikacyjne będzie przynosić około 20 proc. przychodów szwedzkiemu inwestorowi w Polsce. GPRD ma brać udział w wykonawstwie robót drogowych jako lider grupy. Firma ta jest udziałowcem spółki autostradowej, która realizowała będzie część autostrady A-1 (135 km) z Gdańska do Torunia. Aby sprostać wymaganiom tego projektu, ocenianego na około 1 mld USD, Skanska pod koniec 2001 zamierza wzmocnić GPRD kwotą kilkunastu mln USD.

PROSTY PLAN: Spółka Skanska, której szefem od stycznia oficjalnie stanie się Leszek Walczyk, chce, aby w pierwszym kwartale 2001 roku była gotowa część grupy drogowej. W tym czasie jej lider, czyli GPRD, powinien zniknąć z giełdowego parkietu. fot. Borys Skrzyński

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Mazur

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / GPRD OPUSZCZA GPW