GPW sprawdza jakość relacji inwestorskich w spółkach

  • Materiał partnera
opublikowano: 26-05-2019, 22:00

W pierwszym etapie IR Excellence Programme najlepiej wypadły blue chipy z WIG20 i spółki mWIG40. Natomiast spółki z popularnej obecnie branży gier uzyskały wynik poniżej średniej dla wszystkich przebadanych spółek

GPW zakończyła pierwszy etap projektu IR Excellence Programme, w którym sprawdziła jakość relacji inwestorskich w spółkach publicznych. Programem objęto łącznie 160 firm — wszystkie z WIG20, mWIG40, sWIG80 oraz dodatkowo 20 spółek z sektora gier (z Głównego Rynku oraz NewConnect). Dla spółek, które zgłoszą chęć polepszenia zbadanych wyników, GPW przeprowadzi szkolenie poświęcone budowaniu efektywnej polityki IR. Etap trzeci zaplanowano na późną jesień br. (listopad/grudzień) — będzie to ponowna weryfikacja oceny relacji inwestorskich i naprawy zaobserwowanych teraz niedociągnięć — giełda sprawdzi, czy i jak zostały wdrożone rekomendacje z pierwszego etapu projektu. W finale GPW zamierza zaprezentować ostateczną ocenę polskiego rynku kapitałowego pod względem działania spółek w realizacji polityki IR.

Spółki bez dobrej strategii i budowania relacji inwestorskich
mogą być niedoszacowane przez lata — przestrzega Izabela Olszewska, członek
zarządu GPW
Zobacz więcej

INFORMACJA WPŁYWA NA WYCENĘ:

Spółki bez dobrej strategii i budowania relacji inwestorskich mogą być niedoszacowane przez lata — przestrzega Izabela Olszewska, członek zarządu GPW Fot. ARC

Relacja na wysokim poziomie

Co było przedmiotem badania? Najkrócej rzecz ujmując, jakość relacji inwestorskich (IR). IR Excellence Programme został stworzony do zbadania działań IR pod względem dostępności informacji, zwłaszcza dla inwestorów zagranicznych.

— Profesjonalnie prowadzone relacje inwestorskie są kluczowym narzędziem, dzięki któremu emitenci budują trwałe relacje z akcjonariuszami, co może się przełożyć na wyższe wyceny, poprawę płynności oraz zwiększenie zainteresowania ze strony inwestorów i analityków. Przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych coraz częściej inwestorzy zainteresowani długoterminowymi inwestycjami zwracają uwagę, że spółki bez dobrej strategii i budowania relacji inwestorskich mogą być niedoszacowane przez lata — mówi Izabela Olszewska, członek zarządu GPW.

Na razie giełda nie ujawnia wyników dla poszczególnych spółek — najpierw umożliwi im indywidualne zapoznanie się z badaniem. Raporty dotyczące danej spółki, z propozycją omówienia metodologii oraz wyników badania, wszyscy emitenci otrzymają już w najbliższych dniach.

— Wszyscy emitenci, którzy biorą udział w programie, otrzymają indywidualne rekomendacje i zestaw narzędzi, jak poprawić politykę relacji inwestorskich, co pozytywnie wpłynie i na działalność tych firm, i na rynek — mówi Izabela Olszewska.

Partnerem giełdy w tym projekcie jest firma Closir, która od dawna specjalizuje się w działaniach z zakresu relacji inwestorskich, z jednej strony umożliwiając inwestorom bezpośredni kontakt z zespołami IR, z drugiej — dając spółkom dostęp do świata inwestorów instytucjonalnych.

— To ważne, że warszawska giełda zdecydowała się na zastosowanie innowacyjnego podejścia w celu poprawienia praktyk relacji inwestorskich spółek giełdowych. To jeden z czynników, na które patrzą inwestorzy przy wyborze spółek — dodaje Michael Chojnacki, prezes Closir.

Co się liczy

W ramach pierwszego etapu badania sprawdzono dostępność określonych danych, w szczególności w języku angielskim, na stronach korporacyjnych emitentów. GPW wychodzi z założenia, że to właśnie strona internetowa jest pierwszą wizytówką firmy, a także jednym z najważniejszych źródeł pozyskiwania informacji o spółce, jeśli chodzi o inwestorów szczególnie tych zagranicznych. W drugiej rundzie Programu każda spółka będzie miała możliwość z zapoznania się z indywidualnym raportem obejmującym podsumowanie jej wyników w badaniu. Badanie składało się z dwóch części: kryteriów podstawowych oraz nowych trendów w informacjach wyszukiwanych przez inwestorów. Podstawowe przeanalizowane kryteria to:

  • widoczny link do strony internetowej IR,
  • dostępność strony internetowej IR w języku angielskim,
  • opis działalności spółki,
  • dostępność raportu rocznego spółki,
  • dostępność prezentacji inwestorskiej,
  • dostęp do aktualności/raportów spółki,
  • dane finansowe spółki,
  • struktura akcjonariatu spółki,
  • noty biograficzne członków zarządu oraz rady nadzorczej,
  • kontakt do osoby zajmującej się w IR w spółce
  • kalendarz IR,
  • czas reakcji na zapytanie e-mailowe potencjalnego inwestora.

Druga część dotyczyła nowych trendów wyszukiwania informacji na stronach spółek. I tak giełda sprawdziła, czy spółki udostępniają:

  • zestawienie najczęściej zadawanych pytań dotyczących spółki (FAQs),
  • link do strony giełdy, na której notowane są akcje spółki,
  • Fact Sheet,
  • możliwość zapisania się na listę mailingową,
  • informacje dotyczące odpowiedzialności społecznej biznesu (ESG)
  • kalendarz dostępności przedstawicieli spółki na konferencjach oraz eventach typu roadshow.

 W pierwszej części spółka mogła uzyskać maksymalnie 10 punktów — taki wynik uzyskało 59 podmiotów, czyli niespełna 37 proc. wszystkich ocenianych. Kolejnych 96 spółek (60 proc. wszystkich) zmieściło się ze swoim wynikiem między 9 a 10. Średnia dla 160 zbadanych spółek wyniosła 8,9 pkt.

Gry bez instrukcji

Najlepiej, co nie jest zaskoczeniem, ocenione zostały spółki z WIG20 oraz mWIG40. To duże lub średnie podmioty, nierzadko do relacji inwestorskich zatrudniające po kilka osób. Ani jedna spółka z grupy blue chipów (i tylko jedna z mWIG40) nie zeszła poniżej 8 uzyskanych punktów. Duże firmy najlepiej wypadły także przy ocenie dodatkowych kryteriów, za które można było otrzymać maksymalnie 3 pkt. Średnia za te komponenty dla 160 firm wyniosła 1,64 pkt. Najsłabiej w całym badaniu wypadły bardzo dziś popularne spółki gamingowe (nie wliczając spółek z tej branży będących reprezentantami indeksów WIG20 oraz mWIG40). Żadnej z 20 badanych spółek z branży gier nie udało się zdobyć wyniku 10/10 ani nawet 9/10. 13 z 20 firm zanotowało wynik niższy niż 8 pkt. Strony WWW aż 16 spółek nie zawierają pełnej informacji IR po angielsku, a dwóch nie dało się ocenić, bo w ogóle nie istniała tam sekcja IR.

— Szefowie czy założyciele tych firm najczęściej nie mają żadnych problemów z językiem angielskim, niedoszacowują natomiast wartości, jakie może im dać odpowiednia komunikacja z inwestorem. Zmiany, które im rekomendujemy, nie wymagają rewolucji, lecz uzupełnienia niektórych informacji, jak na przykład noty biograficzne członków zarządu oraz rady nadzorczej czy link do raportu kwartalnego — podkreśla Dariusz Mejszutowicz, dyrektor działu rynku pierwotnego GPW.

Nie oznacza to jednak, że wszystkie pozostałe firmy już nie muszą niczego usprawniać. Autorzy badania zwracają uwagę, że spółki z WIG20 i mWIG40 za mało podkreślają swoją aktywność w obszarze ESG (społeczna odpowiedzialność biznesu) w połączeniu z komunikacją IR.

— Często nie zdają sobie sprawy, że dla wielu inwestorów z zagranicy informacje na ten temat — zwłaszcza w przypadku firm energetycznych czy produkcyjnych — są coraz bardziej istotne — podkreśla Dariusz Mejszutowicz.

Informacja w przepisach i w praktyce

Obowiązki informacyjne spółek notowanych na giełdzie określają przepisy krajowe i europejskie. Wymogi te mają zapewnić inwestorom pełny dostęp do pakietu najważniejszych informacji na temat spółki w celu oceny jej perspektyw rozwoju. Relacje Inwestorskie (IR) to jednak coś więcej niż obowiązek informacyjny. Obejmując realizację prawa, ale także komunikację i elementy marketingu, są elementem zarządzania strategicznego. W efekcie mają ogromny wpływ na postrzeganie firmy przez rynek. Prezes jednej z firm wysoko ocenianych pod kątem IR określa je pięcioma słowami: prawda, kompleksowość, ciągłość, szybkość i zrozumiałość.

Przykład: zgodnie z obowiązkiem informacyjnym spółka przekazuje komunikat o sprzedaży pakietu jej akcji przez prezesa zarządu. Tyle wymóg. Bez rozwinięcia i uzasadnienia tej transakcji taka informacja niemal na pewno wzbudzi niepokój pozostałych akcjonariuszy. Wyjaśnienie powodów sprzedaży i uspokojenie sytuacji (np. informacja, iż prezes buduje dom, wyjaśnia, że powody są czysto osobiste, a spółka nie ma nagłych problemów finansowych) będzie właśnie elementem IR.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu