Granty wesprą eksportujących poza Unię Europejską

DZ
opublikowano: 06-08-2019, 22:00

System smart home, innowacje w budownictwie i dietetyczne słodycze — m.in. tym polskie firmy chcą podbić Rosję, Norwegię i Ukrainę.

Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) opublikowała listę przedsiębiorców, którzy otrzymają dotacje i pomoc ekspertów we wdrożeniu strategii ekspansji. Stawką w konkursie Polskie Mosty Technologiczne (PMT) jest grant w wysokości 200 tys. zł. Dotychczas strumień unijnego dofinansowania popłynął do 100 firm. Teraz do listy beneficjentów dołączy 50 kolejnych przedsiębiorców.

Program PMT składa się z dwóch etapów — krajowego i zagranicznego. Nabór wniosków o wsparcie poprzedza seminarium dla eksporterów. Ponadto przedstawiciele PAIH przewidzieli dla nich warsztaty dotyczące specyfiki krajów docelowych i tworzenia strategii ekspansji, którą będą testować i wdrażać poza Unią Europejską. Pomogą im w tym przedstawiciele zagranicznych biur handlowych rządowej agencji. Na wsparcie mogą liczyć MŚP, których oferta jest innowacyjna na danym rynku. Przedsiębiorcy powinni zakończyć planowane przedsięwzięcia w ciągu dziewięciu miesięcy. Grant pokryje 100 proc. kosztów kwalifikowanych projektów.

Od maja ubiegłego roku PAIH przeprowadziła sześć naborów. Spółki mogły brać udział w wyścigu o granty na podbój takich rynków, jak Stany Zjednoczone, Kanada, Meksyk, Japonia, Chiny, Wietnam, ZEA, Kenia, Australia, Indie czy Izrael. Ostatnio rozstrzygnięty konkurs dotyczy Norwegii, Rosji i Ukrainy. Do rządowej agencji wpłynęły 83 wnioski o dofinansowanie.

— Największą popularnością wśród przedsiębiorców cieszyła się Norwegia. Zainteresowanie tym krajem wykazały 34 firmy. Na drugim miejscu znalazła się Ukraina — 28 wniosków o dofinansowanie, a na trzecim — Rosja. O granty na podbój tego kraju ubiegało się 21 przedstawicieli biznesu — mówi Angelika Wójcik, menedżer projektu PMT.

Zwraca uwagę, że wśród przedsiębiorców zainteresowanych wsparciem z programu dominują mikrusy. Najczęściej działają one w sektorach IT, medtech, spożywczym, kosmetycznym i budowlanym.

— Wśród rekomendowanych przez nas firm są producenci innowacyjnych kosmetyków dla dzieci i dietetycznych słodyczy, ale też autorzy nowoczesnego systemu smart home i testów genetycznych. Na wsparcie mają szansę również spółki wytwarzające materiały z recyklingu, sprzedające kontenery modułowe i zajmujące się diagnostyką weterynaryjną — podkreśla Angelika Wójcik.

Każda firma przeszła ocenę formalną i merytoryczną wniosku, a kolejnym krokiem jest podpisanie umowy o dofinansowanie. Następnie eksperci podczas warsztatów pomogą firmom wypracować strategie wejścia na wybrane rynki. We wrześniu PAIH uruchomi kolejny nabór.

— Jeszcze raz damy szansę przedsiębiorcom chcącym zaistnieć w Stanach Zjednoczonych, Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Chinach. W poprzednim naborze złożyli oni bardzo dużą liczbę wniosków o wsparcie — tłumaczy Angelika Wójcik.

Na realizację programu PMT rządowa agencja przeznaczyła ponad 176,5 mln zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DZ

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy