Grupa Chorten łączy właścicieli polskich sklepów i klientów


Podczas podróży przez Polskę na budynkach w każdym województwie możemy zauważyć charakterystyczne logo z drzewem dębu. Reprezentuje ono placówki handlowe Polskiej Grupy Sklepów Spożywczych Chorten, która od 13 lat integruje właścicieli, aby zbudować opartą wyłącznie na polskim kapitale, silną na rynku, sieć sklepów spożywczych.
W 2009 r. 13 właścicieli 20 placówek na Podlasiu postanowiło skorzystać z doświadczeń zdobytych podczas wcześniejszej współpracy franczyzowej z różnymi markami i działać razem, by móc konkurować z zagranicznymi sieciami handlowymi opanowującymi polski rynek. Połączenie sił zaowocowało zawiązaniem Polskiej Grupy Sklepów Spożywczych Chorten.

– Od początku wiedzieliśmy, że chcemy stworzyć przestrzeń do partnerskiej współpracy dla każdego, kto ma odwagę w dzisiejszych czasach prowadzić polski sklep w tak trudnym otoczeniu dyskontów i hipermarketów – wspomina Sylwia Władyko, wiceprezes i dyrektor generalna Grupy Chorten.
Okazało się, że takich śmiałków jest wielu. Dziś Grupę Chorten tworzy ponad 2,5 tys. sklepów partnerskich niezależnych właścicieli.
Stabilny partner na ciężkie czasy
Grupa Chorten tworzy pomost współpracy między detalistami a producentami i polskimi dystrybutorami. Oferuje właścicielom sklepów formułę, w której sami decydują o swoim biznesie, polityce cenowej w sklepie, wielości zamówień, zarządzaniu personelem, a łączą ich wspólne akcje promocyjne.
W odróżnieniu od innych konceptów franczyzowych w Polsce model Chortenu charakteryzuje duża elastyczność wobec właścicieli sklepów. Nie są oni związani długoterminowymi umowami obwarowanymi licznymi karami i zakazem konkurencji z wielomiesięcznym okresem karencji. Tutaj każdy z partnerów może ocenić, czy współpraca przynosi oczekiwane profity i skorzystać z miesięcznego okresu wypowiedzenia. W odróżnieniu od innych sieci nad Grupą Chorten nie ma interesu żadnego dystrybutora. Taki sposób działania podoba się wielu detalistom, dlatego spółka niemal codziennie podpisuje nowe porozumienia partnerskie. Sklepy mogą przyciągnąć klientów szukających ciekawych produktów wysokiej jakości także dzięki własnym markom premium: Z Podlaskiej Spiżarni i Duch Puszczy.
– Działamy tak, by właściciele jak najbardziej zyskiwali, walczymy o jak największe korzyści u producentów i większość zysków przekazujemy bezpośrednio sklepom. Zwłaszcza teraz, w kontekście niestabilnej gospodarki, liczą się konkretne zyski finansowe, ale także inne benefity. Inwestujemy w wygląd sklepów, doradzamy, jak je aranżować, szkolimy z tego, jak sprzedawać więcej, a z drugiej strony dajemy poczucie niezależności. Uważamy, że współczesny rynek zmusza polskich właścicieli do szukania różnego rodzaju wsparcia i samodzielny detalista nie jest w stanie uzyskać takich cen u producentów, jakie otrzymujemy, tworząc efekt synergii – mówi Sylwia Władyko.
Aktywny członek społeczności
Grupa Chorten jest mocno zaangażowana w życie lokalnej społeczności, ponieważ dla właścicieli sklepów bardzo ważne jest otoczenie, z którego się wywodzą. Konsument, wybierając swój lokalny sklep z logo drzewa dębu, może mieć pewność, że jego pieniądze wspierają lokalny rynek pracy i lokalne samorządy, z drugiej zaś strony Grupa Chorten może zarobione środki przekazywać dalej. Firma w ciągu roku pozytywnie odpowiada na ponad setkę próśb o pomoc, inwestuje też w kluby sportowe i działania kulturalne oraz edukacyjne.

Dwa lata temu Grupa Chorten powołała do życia Fundację „Nie bądź obojętny”, która działa na rzecz wszystkich pracowników, a także właścicieli i personelu sklepów oraz rodzin – osób, które zmagają się z chorobami i walczą o życie. Celem fundacji jest pomoc w kosztownych operacjach i zabiegach, rehabilitacji czy zakupie drogiego sprzętu medycznego. Grupa Chorten organizuje wydarzenia o charakterze charytatywnym – m.in. mecze, licytacje – z których środki przekazywane są na rzecz pomocy podopiecznym fundacji.
Twój sklep po sąsiedzku
Grupa Chorten poprzez wzmacnianie pozycji rynkowej lokalnych kupców chce budować nie tylko pewną i niezależną kapitałowo przyszłość polskiego handlu detalicznego, lecz również świadomość konsumencką społeczeństwa.
– Naszą misją jest uświadamianie klientów, że zakupy w sklepach Chorten wspierają rodzinne biznesy i lokalną gospodarkę. Jednocześnie to, co wyróżnia nasze placówki, to bliskość miejsca zamieszkania klientów, bardzo szeroki wachlarz produktów, elastyczność wobec potrzeb lokalnych konsumentów. To u nas można kupić pieczywo z lokalnych piekarni i inne produkty od dostawców, którzy działają regionalnie – przekonuje Sylwia Władyko.
W najbliższych latach spółka będzie mocno stawiać na rozwój w południowej, zachodniej i centralnej Polsce, jednocześnie nie zapominając o potencjale tych miejscowości, w których sklepy Chorten są już dobrze znane. Celem Grupy będzie także negocjowanie umów z dostawcami, by właściciele sklepów mogli oferować dobre ceny klientom i prężnie prosperować.
© ℗