Grupa Lotos chce mieć 10-12% rynku stacji benzynowych w 2010 r.

Internet Securities
24-08-2005, 13:57

Grupa Lotos SA chce mieć 10-12% w rynku detalicznej sprzedaży paliw do 2010 roku i ok. 150 własnych stacji do końca 2006 roku, zapowiedział w środę prezes spółki Paweł Olechnowicz. W środę GL poinformowała o zakupie 39 stacji Esso od ExxonMobil Poland za prawie 280 mln zł.

Grupa Lotos SA chce mieć 10-12% w rynku detalicznej sprzedaży paliw do 2010 roku i ok. 150 własnych stacji do końca 2006 roku, zapowiedział w środę prezes spółki Paweł Olechnowicz. W środę GL poinformowała o zakupie 39 stacji Esso od ExxonMobil Poland za prawie 280 mln zł.

„Ten zakup to krok w budowie najlepszej jakościowo sieci detalicznej stacji paliw” – powiedział Olechnowicz.

„Chcemy mieć 10-12% tego rynku do 2010 roku” – dodał prezes.

Po sfinalizowaniu umowy na zakup stacji Esso udział ten wyniesie ok. 7,5%.Grupa Lotos, poprzez spółkę zależną Lotos Paliwa, zawarła przedwstępną warunkową umowę o wartości 278,5 mln zł na zakup sieci stacji paliw Esso od ExxonMobil Poland.

Przedmiotem umowy jest zakup 39 stacji, oraz 14 nieruchomości niezabudowanych przeznaczonych pod budowę stacji paliw, w tym 3 opcje zakupu.

Jak wyjaśnił Olechnowicz, zakup stacji Esso będzie odzwierciedlony dopiero w budżecie na 2006 rok.

„Umowa została zawarta pod warunkiem zawieszającym otrzymania odpowiedniej zgody UOKiK na przeprowadzenie transakcji oraz otrzymania odpowiednich zaświadczeń o nie zaleganiu przez sprzedającego z zapłatą zobowiązań podatkowych oraz zobowiązań z tytułu ubezpieczeń społecznych” – napisał Lotos.

Spółka poinformowała, że realizacja umowy spowoduje, że Grupa Lotos skokowo zwiększy liczbę stacji własnych z obecnych 74 do 113, a po wybudowaniu stacji paliw na zakupionych w ramach transakcji nieruchomościach do 127.

„Na koniec tego roku chcemy mieć 120 stacji, a na koniec 2006 roku – 150” – powiedział także Olechnowicz.

„Zakupione stacje to przede wszystkim doskonała lokalizacja, w centrach miast i przy drogach przelotowych, które uzupełniają naszą sieć o np. Poznań, w którym byliśmy nieobecni” – powiedział Paweł Herra, prezes spółki Lotos Paliwa.

Jak podkreślił Herra, stacje Esso charakteryzują się bardzo dużą sprzedażą – średnio na stację było to w 2004 roku 5,2 mln litrów. Większość (93%) przychodów to przychody ze sprzedaży paliwa.

„W porównaniu do średniej krajowej – ok. 1,5 mln litrów rocznie – to bardzo dobry wynik. Nasze stacje sprzedają około 60% tego co Esso” – stwierdził Herra.

Przed podpisaniem umowy z ExxonMobil, Lotos Paliwa zarządzała siecią 346 stacji paliwowych, z czego 74 były to stacje Lotosu.

Spółka Lotos Paliwa ma 10 miesięcy na zmianę marki stacji Esso.

„Robimy to taniej trochę niż na rynku, gdzie koszty zmiany marki na jednej stacji to ok. 250-300 tys. zł” – powiedział Herra.

Zakup stacji Esso jest częścią programu rozwoju sieci Lotos o nazwie „Prosta”, która zakłada rozbudowę sieci własnych stacji.

Transakcja zostanie zrealizowana częściowo ze środków własnych, a także z kredytu, na podstawie podpisanej w 2004 roku umowy kredytowej pomiędzy Lotos Paliwa a konsorcjum banków Pekao SA i PKO BP.

Grupa Lotos miała 88,59 mln zł skonsolidowanego zysku netto w drugim kwartale 2005 roku wobec 56,15 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk operacyjny wyniósł 114,17 mln zł wobec 82,89 mln zł zysku rok wcześniej, a przychody – 2.146,04 mln zł wobec 1.829,21 mln zł.

W całej pierwszej połowie 2005 roku grupa miała 141,35 mln zł zysku wobec 136,98 mln zł zysku rok wcześniej przy obrotach odpowiednio 3.631,88 mln zł wobec 3.318,83 mln zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Internet Securities

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Grupa Lotos chce mieć 10-12% rynku stacji benzynowych w 2010 r.