Grupa Lotos może upublicznić Petrobaltic w celu finansowania upstreamu

ISB
17-06-2008, 16:08

Grupa Lotos, której zaktualizowana strategia przewiduje wydatkowanie na segment wydobywczy 5,1 mld zł w latach 2006-2012 wobec 0,5 mld zł planowanych wcześniej, może rozważyć upublicznienie spółki wydobywczej Petrobaltic jako jedną z metod finansowania inwestycji w tym segmencie, poinformował agencję ISB we wtorek wiceprezes Mariusz Machajewski.

"Jedną z metod pozyskania kapitału może być upublicznienie Petrobaltiku" - powiedział ISB Machajewski. Dodał, że w rachubę może też wchodzić upublicznienie spółki celowej, założonej do realizacji konkretnego zadania w segmencie.

Wcześniej na spotkaniu z dziennikarzami Machajewski informował, że na realizację nakładów w segmencie wydobywczym opiewających na 5,1 mld zł złożą się środki własne Petrobaltiku, ok. 2 mld zł i 2,7-3,0 mld zł środków koniecznych do pozyskania z zewnątrz.

Wiceprezes podkreślił, że Petrobaltic, spółka zależna od Lotosu ma obecnie ok. 0,5 mld zł gotówki, a pozostałe 1,5 mld zł zostanie wygenerowane jako cash flow w ciągu pięciu lat.

Machajewski poinformował, że rozwój Grupy Lotos w tym segmencie będzie realizowała spółka wydobywcza Petrobaltic i grupa będzie bazowała na jej aktywach.

We wtorek Grupa Lotos poinformowała, że nakłady inwestycyjne na realizację jej strategii w latach 2006-2012 wzrosły do 12,9 mld zł z 7,3 mld zł (czyli o 5,6 mld zł).

Oprócz wzrostu nakładów na segment wydobywczy, Grupa Lotos przewiduje wzrost o 0,2 mld zł do 6,7 mld zł wydatków inwestycyjnych w segmencie operacyjnym (w tym ok. 5,2 mld zł na program pro-rozwojowy "10+") oraz o 0,8 mld zł do 1,1 mld zł w segmencie handlu.

Zaktualizowana strategia przewiduje osiągnięcie 10% udziału w rynku detalicznym paliw w 2012 roku (wobec ponad 7% w 2006 r.), osiągnięcie w tym czasie 30% udziału w rynku hurtowym paliw (wobec ponad 26% w 2006 r.). Nowe elementy strategii to: "wejście w segment stacji automatycznych" oraz "20% udziału w sprzedaży paliw na autostradach po zakończeniu głównej części programu budowy autostrad".

Przedstawiciele spółki podali, że w ramach rozwoju segmentu handlowego ma powstać ok. 250 nowych stacji paliw. (ISB)

Marcin Zaremba

maza/tom

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ISB

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Grupa Lotos może upublicznić Petrobaltic w celu finansowania upstreamu