GTC rozpoczyna inwestycję na A - 1

Katarzyna Jaźwińska
18-04-2002, 00:00

Ministerstwo Infrastruktury nie odbierze raczej firmie GTC koncesji na budowę i eksploatację autostrady A-1 (Gdańsk-Toruń). Na początku maja inwestor zamierza rozpocząć realizację projektu. Pod warunkiem, że resort obieca mu zwrot poniesionych wydatków.

Resort infrastruktury rozważał odebranie firmie Gdańsk Transport Company koncesji na budowę i eksploatację autostrady A-1 z Gdańska do Torunia i rozpoczęcie realizacji projektu z publicznych środków. Argumentem strony rządowej były m.in. trudności w zawarciu porozumienia z koncesjonariuszem w sprawie rozłożenia ryzyka inwestycji między państwo a operatora.

Dziś niemal pewne jest, że strony osiągną porozumienie.

— Spotkaliśmy się z wicepremierem Markiem Polem i wszystko wskazuje na to, że rząd jest zainteresowany realizacją tego projektu. Dlatego też już 2 maja zamierzamy rozpocząć pierwsze prace na autostradzie. Czekamy jedynie na gwarancje, że wydatki poniesione na te inwestycje zostaną nam zwrócone ze środków publicznych — mówi Waldemar Kozłowski, dyrektor ds. A-1 w Skanska Polska.

Na razie nie wiadomo, ile pieniędzy pochłoną wstępne prace. Dyrektor informuje jedynie, że w kosztorysie z 1997 r. było to około 10 mln USD (40 mln zł).

— Mamy nadzieję, że zrealizujemy ten projekt wspólnie z GTC. Koncesjonariusz poczynił znaczne postępy w negocjacjach, choć nie są one wystarczające. Najważniejsze jest to, by GTC do końca miesiąca przedstawił ostateczne rozstrzygnięcia o rozmowach z kredytodawcami — mówi Wojciech Janczyk, wiceminister infrastruktury.

Resort chce wiedzieć, czy banki są skłonne współfinansować inwestycję i na jakich warunkach.

Spółka otrzymała koncesję na budowę i eksploatację magistrali w sierpniu 1997 r., ale do tej pory umowy nie podpisano.

— Spodziewamy się, że umowę koncesyjną i ostateczną wersję projektu finansowania inwestycji będziemy mieli gotową na przełomie 2002-03 r., pracujemy bowiem nad kilkoma nowymi wariantami — mówi Waldemar Kozłowski.

— Nie będziemy czekać tak długo. Uzgodniliśmy, że GTC pracował z bankami nad jednym z wariantów finansowania — ucina Wojciech Janczyk.

Szacunki mówiły, że projekt pochłonie 3,3-3,9 mld zł. Ostatnie dane, przekazane w ubiegłym roku przez Agencję Budowy i Eksploatacji Autostrad, opiewają na 915,5- -936,7 mln USD (3,66-3,74 mld zł). Trudno określić, ile trzeba będzie zainwestować. Jeśli rząd wprowadzi winiety, koncesjonariusz nie będzie musiał wprowadzać systemu poboru opłat, co obniży koszty projektu.

Może on okazać się tańszy niż szacowano również dlatego, że do jego realizacji włączy się koncern budowlany Skanska. Jednym z akcjonariuszy GTC jest GPRD Skanska, pośrednio należące do szwedzkiej grupy. Kredytów na inwestycje ma udzielać EBOR, samodzielnie lub wspólnie z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym i komercyjnymi instytucjami finansowymi.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Jaźwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / GTC rozpoczyna inwestycję na A - 1