GUS: cena energii rośnie, ale zużywamy jej coraz więcej

PAP
opublikowano: 20-07-2015, 06:33

Między 2003 a 2013 rokiem ceny energii elektrycznej dla gospodarstw domowych rosły rocznie średnio o 2,5 proc. Jednocześnie gospodarstwa domowe zużywają jej coraz więcej, wynika z raportu Głównego Urzędu Statystycznego o efektywności energetycznej.

Udział zużycia energii w gospodarstwach domowych w finalnym zużyciu energii (obliczanego zgodnie z metodologią Eurostatu/IEA) wyniósł w 2013 r. 33 proc. Gospodarstwa domowe były jej największym konsumentem - wynika z opracowania GUS o efektywności wykorzystania energii w latach 2003 - 2013.

Na wzrost zużycia wpływ miały - zdaniem analityków Urzędu - wzrost liczby mieszkań, fakt, że są one większe oraz zmiana stylu życia, co oznacza, że w naszych domach jest coraz więcej sprzętu AGD i RTV.

W strukturze zużycia energii w gospodarstwach domowych największą część stanowi ogrzewanie pomieszczeń; w 1993 r. było to 73,1 proc., w 2012 spadło, ale nadal jest to podstawowa pozycja - wyniosła 68,8 proc. Ogrzewanie wody to 14,9 proc. w 1993r., w 2012 - 14,8 proc.

Przygotowanie posiłków w 1993 r. pochłaniało 7,1 proc. zużywanej przez gospodarstwa domowe energii, w 2012 r. było to 8,3 proc. W stosunku do 1993 r. w 2012 spadł nieco udział oświetlenia z 1,6 do 1,5 proc. Zdecydowanie za to wzrósł udział energii, jaką zużywają urządzenia elektryczne z 3,3 proc. w 1993 do 6,6 proc. w 2012 r.

Jak zauważają analitycy GUS, spadek zużycia energii na ogrzewanie związany jest z instalacją bardziej wydajnych urządzeń gazowych i elektrycznych, zauważalny jest także wpływ termomodernizacji oraz bardziej restrykcyjnych norm budowlanych.

W 2013 roku zużycie energii na mieszkanie wyniosło 1,47 toe (czyli tony oleju ekwiwalentnego). Jest to jednostka tzw. paliwa umownego. 1 toe to równoważnik 1 tony ropy naftowej o wartości opałowej 41,866 KJ na kg lub 11 MWh - PAP) i było 3,6 proc. wyższe w porównaniu do 2003 r.

Grzegorz Kawecki
Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane