GUS: rośnie liczba mikroprzedsiębiorstw, rosną ich przychody

PAP
opublikowano: 03-10-2017, 14:53

W 2016 r. działalność gospodarczą w Polsce prowadziło 2 mln 4 tys. mikroprzedsiębiorstw. To o 5,2 proc. więcej niż w 2015 r. i 16,8 proc więcej niż 2010 r. - podał we wtorek Główny Urząd Statystyczny.

Mikroprzedsiębiorstwo to takie, które zatrudnia do 9 osób.

Z wyliczeń GUS wynika, że ich przychody zwiększyły się o 7,1 proc. r/r (w latach 2010-2016 wzrosły o 37,4 proc.), a liczba pracujących wzrosła o 5,1 proc. r/r (w latach 2010-2016 o 13,7 proc.), tj. o 193 tys. osób. Wynik finansowy w 2016 r. ukształtował się na tym samym poziomie co w roku poprzednim – 124,9 mld zł i był o 34,7 proc. wyższy niż w roku 2010. W 2016 r. wskaźnik poziomu kosztów dla mikroprzedsiębiorstw wyniósł 88,1 proc., wobec 87,2 proc. w 2015 r. i 87,8 proc. w 2010 r.

2016 roku, podobnie jak w latach poprzednich, w grupie mikroprzedsiębiorstw dominowały te należące do osób fizycznych (90,5 proc., tj. 1 mln. 814,4 tys. podmiotów), a osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej stanowiły 9,5proc. (189,7 tys. podmiotów). Od 2010 r. obserwowany jest spadek udziału liczby przedsiębiorstw osób fizycznych. W 2010 roku stanowiły one 94,8 proc. ogółu mikroprzedsiębiorstw.

Wśród mikroprzedsiębiorstw (mimo spadku o 1,1 p. proc. r/r), najwięcej było tych zajmujących się handlem i naprawą pojazdów samochodowych (24 proc.) oraz działalnością profesjonalną, naukową i techniczną (13,2 proc.). Po obserwowanym w latach 2011-2014 zmniejszeniu udziału jednostek budowlanych wśród mikroprzedsiębiorstw, w ostatnich dwóch latach zanotowano wzrost udziału tych podmiotów – w 2015 roku odsetek ten wyniósł 12,3 proc., a w 2016 roku – 12,7 proc.

Najwięcej mikroprzedsiębiorstw ma siedzibę w woj. mazowieckim (18,8 proc. całej zbiorowości), śląskiego (11 proc.) i wielkopolskiego (10,2 proc.), a najmniej w województwach: opolskim (2 proc.) oraz podlaskim i lubuskim (po 2,4proc.). W przeliczeniu na 1000 mieszkańców największą liczbę przedsiębiorstw o liczbie pracujących do 9 osób odnotowano w województwach: mazowieckim (70 przedsiębiorstw na 1000 mieszkańców) oraz wielkopolskim i zachodniopomorskim (odpowiednio: 59 i 58), a najmniejszą w województwach: podkarpackim i lubelskim (odpowiednio 37 i 38 jednostek).

 

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane