GUS: wzrósł wskaźnik ufności konsumenckiej

ISBNews
25-04-2014, 14:53

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) wzrósł o 2,9 pkt m/m w kwietniu br. i wyniósł -18,1 pkt (i wzrósł o 12,1 pkt r/r), wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) i Narodowy Bank Polski (NBP), opublikowanych przez GUS.

"Spośród składowych wskaźnika najbardziej poprawiły się oceny dotyczące obecnej i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost odpowiednio o 5,3 i 5,1 pkt proc.) oraz dotyczące dokonywania ważnych zakupów (wzrost o 4,0 pkt proc.). Nieznacznie obniżyły się natomiast oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (spadek o 0,4 pkt proc.)." - czytamy w komunikacie.

Z kolei wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 2,2 pkt proc. m/m i wyniósł -22,2 pkt, osiągając najwyższy poziom od lipca 2010 r. (i był wyższy o 14,9 pkt niż rok wcześniej), poinformował Urząd.

"Wzrost wartości wskaźnika jest wynikiem bardziej optymistycznych przewidywań dotyczących przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrost o 5,1 pkt proc.), jak również przyszłego poziomu bezrobocia i przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost odpowiednio o 2,9 pkt proc i 1,1 pkt proc.)" - czytamy dalej w materiale.

Od stycznia 2004 r. badanie koniunktury konsumenckiej prowadzone  jest z częstotliwością miesięczną - jako badanie wspólne GUS i NBP. W kwietniu 2014 r. przeprowadzono 1575 wywiady (w tym 192 wywiady metodą CATI).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: ISBNews

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / GUS: wzrósł wskaźnik ufności konsumenckiej