Gyproc wycofuje się z grupy PSB
Gyproc wycofuje się z grupy PSB
CZAS ZMIAN: Udziałowcami grupy PSB, której dyrektorem handlowym jest Bogdan Panhirsz, pozostaną jedynie firmy handlowe i osoby fizyczne. Firmy produkcyjne, takie jak Gyproc, odejdą. fot. Grzegorz Kawecki
Gyproc, zagraniczny udziałowiec Polskich Składów Budowlanych (PSB) , opuści grupę, która za kilka miesięcy przekształci się w spółkę akcyjną.
Jeszcze w tym roku Gyproc, jeden z założycieli grupy Polskie Składy Budowlane, opuści szeregi firmy. Do tej pory udział inwestora, francuskiego potentata w produkcji płyt gipsowo-kartonowych, w kapitale założycielskim PSB sięgał 20 proc. i wynosił 1,8 mln zł. Nie wiadomo, komu firma sprzeda swoje udziały.
— Chcemy doprowadzić do tego, aby naszymi udziałowcami pozostały tylko firmy handlowe. Oprócz Gyproca z PSB odejdą jeszcze trzy spółki produkcyjne. Ich udział w kapitale grupy jest jednak bardzo niewielki. Od początku zakładaliśmy, że Gyproc tylko czasowo będzie obecny w naszej grupie. W momencie powstania PSB potrzebne były fundusze i takie ta firma nam wtedy zapewniła — mówi Bogdan Panhirsz, dyrektor handlowy PSB.
Obecnie firma liczy 134 udziałowców, w tym120 podmiotów handlowych. Po odejściu czterech firm produkcyjnych, właścicielami PSB zostaną jedynie spółki handlowe oraz osoby fizyczne. Na przełomie marca i kwietnia grupa udziałowców PSB zwiększy się o 30 podmiotów. Zarząd firmy liczy, że krok ten przyniesie wzrost oddziałów handlowych w kraju z 234 do grubo ponad 300.
Również w marcu grupa PSB zamierza przekształcić się w spółkę akcyjną.
— Krok ten spowoduje uproszczenie procedur w przyjmowaniu nowych udziałowców i ułatwi zarządowi podejmowanie decyzji. Nie zamierzamy upubliczniać akcji. Grupa — jako taka — nie jest nastawiona na zyski. Prowadzimy serwis na rzecz udziałowców i to oni czerpią profity z naszej działalności — dodaje Bogdan Panhirsz.
Grupa PSB powstała w kwietniu 1998 roku i jest największą w Polsce grupą zakupowo-sprzedażową, zajmującą się handlem materiałami budowlanymi. Łączne przychody ze sprzedaży spółki wyniosły w 1999 r. około 160 mln zł, a wszystkich podmiotów zrzeszonych w PSB — 1,2 mld zł. Stanowi to 7-8 proc. polskiego rynku dystrybucji materiałów budowlanych. Cały rynek (bez stali) jest oceniany na 13-15 mld zł.
W Polsce działa około 7 tys. firm zajmujących się handlem materiałami budowlanymi. Ponad 50 z nich osiąga obroty powyżej 20 mln zł rocznie. Do największych konkurentów PSB należą: Raab Karcher, Gaja z Wrocławia, Vox Witar z Janikowa oraz warszawski Wodan.
© ℗Podpis: Paweł Mazur