Handel: nadal dynamiczny rozwój

Agnieszka Janas
opublikowano: 02-12-2003, 00:00

Polska będzie terenem ekspansji zagranicznych firm handlowych. Status prawny nieruchomości przy głównych ulicach uniemożliwia wykorzystanie tego boomu.

Wzrost poziomu zainteresowania inwestycjami w powierzchnię handlową łączony jest z planowanym na maj 2004 r. przystąpieniem Polski do Unii. Taki wniosek płynie z raportu „Polski rynek powierzchni handlowych”, opracowanego przez doradców ds. nieruchomości komercyjnych Cushman & Wakefield Healey & Baker.

Nie stracić szansy

Polska będzie celem ekspansji 100 do 125 zagranicznych handlowców w ciągu pięciu lat. Wielu z nich zainteresowanych jest powierzchnią przy głównych ulicach handlowych miast. Niestety, nieuregulowany stan prawny nieruchomości stanowi przeszkodę w rozwoju działalności handlowej w tych obszarach i może przyczynić się do zmiany zainteresowania najemców. Największe zapotrzebowanie dotyczy lokali o dobrym standardzie o powierzchni od 500 do 1,5 tys. mkw. w pobliżu wzmożonego, naturalnego ruchu pieszych. Czynsze w lokalach handlowych przy głównych ulicach utrzymują się na stabilnym poziomie pomiędzy 30 a 70 euro za metr kwadratowy w najlepszych lokalizacjach. Najwyższe czynsze są w Warszawie (przy ulicy Chmielnej i Nowy Świat) oraz w Krakowie (ulica Floriańska).

Centra w natarciu

Pod koniec trzeciego kwartału 2003 r. w Polsce doliczono się 4,5 mln mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Jednak zdecydowana jej większość (65 proc.) znajdowała się w ośmiu głównych miastach.

W tych miastach w budowie jest 540 tys. mkw. powierzchni handlowej. Podejmowane są też procedury zmierzające do realizacji kolejnych 900 tys. mkw., które mają trafić na rynek do końca 2005 r.

Pod pojęciem nowoczesna powierzchnia handlowa kryją się głównie centra handlowe. Obecnie w całym kraju działa blisko 115 obiektów tego typu, zajmujących łącznie 3,1 mln mkw. Agencje nieruchomości zaczynają już wynajmować powierzchnie także w przygotowywanych do budowy obiektach.

— Prace związane z komercjalizacją centrum handlowego trwają zazwyczaj dwa lata. To m.in. rozplanowanie powierz-chni i komunikacji wewnętrznej, analiza struktury najemców, skład branżowy, analizy ruchu pieszego, zasięgu oddziaływania obiektu i wydatków ludności oraz negocjacje warunków handlowych umowy — wyjaśnia Piotr Kaszyński, partner i szef działu powierzchni handlowych w Cushman & Wakefield Healey & Baker.

Czynsze za najlepsze lokalizacje w centrach handlowych utrzymują się na poziomie 45-50 euro za mkw. miesięcznie.

Ostrożnie natomiast inwestorzy podchodzą do budowania centrów rozrywki.

Po dynamicznym rozwoju sieci hipermarketów, który miał miejsce w latach 1996-2000, obserwujemy teraz ekspansję supermarketów. Konkurują one w mniejszych miastach (poniżej 100 tys. mieszkańców). Pod koniec trzeciego kwartału 2003 r. w całym kraju działało ponad 2,2 tys. supermarketów, zajmujących łącznie prawie 4,2 mln mkw. nowej i starej powierzchni handlowej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agnieszka Janas

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Handel: nadal dynamiczny rozwój