Handel z Wielką Brytanią jak z krajami trzecimi

opublikowano: 02-12-2020, 15:07

Od stycznia 2021 r. obroty handlowe między przedsiębiorcami z krajów UE i Wielkiej Brytanii będą podlegać nowym zasadom, m.in. celnym.

Już za kilka tygodni współpracą z firmami brytyjskimi zaczną rządzić nowe reguły. 31grudnia 2020 r. kończy się okres przejściowy związany z wyjściem Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej (UE). W konsekwencji transakcje z tamtejszymi podmiotami nie będą już rozliczane według zasad właściwych dla wewnątrzwspólnotowej dostawy i nabycia towarów. Handel ten będzie traktowany jako eksport bądź import z kraju trzeciego, co oznacza konieczność wypełniania wielu nowych obowiązków.

– Przedsiębiorcy z Anglii, Szkocji i Walii od 1 stycznia 2021 r. będą uznawani za podmioty spoza UE. W rezultacie na przykład eksport towarów z Wielkiej Brytanii do krajów Unii będzie wymagał dokonywania zgłoszeń celnych – mówi Adam Sękowski, menedżer w dziale doradztwa podatkowego firmy Crowe.

Zmianie ulegną zasady wywozu stamtąd niektórych rodzajów towarów, m.in. zwierząt, roślin, żywności i produktów rolnych, chemikaliów i odpadów oraz towarów objętych kontrolą. Ich odbiorcy, m.in. w Polsce, powinni zatem mieć świadomość, że brytyjscy eksporterzy będą musieli pamiętać także o właściwym oznakowaniu towarów oraz przestrzeganiu innych niż dotychczas norm handlowych przy przywozie i wywozie żywności, nasion roślin i towarów przetworzonych, a także o stosowaniu zmienionych zasad naliczania podatku od towarów i usług (VAT).

Proces wdrażania nowych regulacji handlowych będzie przebiegał etapami, ale już od połowy przyszłego roku wszyscy brytyjscy przedsiębiorcy wwożący towary do UE będą zgłaszali je w punkcie przywozu i wnosili opłaty celne. Nowa sytuacja oznacza też, że produkty wywożone z Unii do Wielkiej Brytanii będą musiały spełniać wymagania określone w przepisach i normach tego kraju oraz że będą podlegać wszelkim stosownym kontrolom, których celem jest przestrzeganie uregulowań dotyczących przywozu.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Warto przy tym wiedzieć, że towary, które zostały obecnie legalnie wprowadzone do obrotu w UE lub w Wielkiej Brytanii, po zakończeniu okresu przejściowego mogą być – do wyczerpania zapasów zgromadzonych odpowiednio na tych rynkach – nadal tam udostępniane, zanim dotrą do użytkowników końcowych. Przez pojęcie “wprowadzenie do obrotu” rozumiana jest pierwsza dostawa towaru na rynek w celu jego dystrybucji, konsumpcji lub wykorzystania w działalności handlowej.

Również unijne prawo spółek nie będzie już miało zastosowania do Wielkiej Brytanii. Resort rozwoju w specjalnym poradniku dotyczącym skutków brexitu zwraca uwagę, że pracownicy, wierzyciele, inwestorzy i inne podmioty w relacjach z tamtejszymi firmami nie będą mogły powoływać się na te przepisy UE. Oznacza to, że brytyjskich przedsiębiorców nie obejmie już m.in. obowiązek ujawniania niektórych danych w rejestrach handlowych, np. z aktów założycielskich, informacji o powołaniu i zakończeniu sprawowania określonych funkcji, o rozwiązaniu spółki i o osobach ją reprezentujących. W przypadku, gdy spółka brytyjska będzie chciała zostać podmiotem unijnym, powinna podjąć działania dla zarejestrowania siedziby w jednym z państw członkowskich UE.

Nie jest jednak wykluczone, że w relacjach UE i Wielkiej Brytanii nadal będą stosowane niektóre unijne regulacje, jeśli obie strony podpiszą odpowiednią umowę. Adam Sękowski zaznacza, że nawet wtedy nie obejdzie się bez zmian w dotychczasowych zasadach współpracy biznesowej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: IWA

Polecane