Handlowiec ma PDA, a firma zysk

Agata Hernik
opublikowano: 22-01-2009, 00:00

Czy palmtop może zrewolucjonizować politykę magazynową i system dostaw? Jak najbardziej.

Czy palmtop może zrewolucjonizować politykę magazynową i system dostaw? Jak najbardziej.

Zakończyło się wdrożenie nowego systemu zarządzającego zamówieniami i dostawami w spółce Selena, międzynarodowej firmie zajmującej się produkcją i dostawami artykułów chemii budowlanej. Do tej pory w firmie działał system wspomagający zarządzanie procesami logistycznymi, wdrożony w latach 90. Działał sprawnie, ale przestał wystarczać. Selena zaczęła się rozglądać za nowym systemem ERP, bardziej wydajnym, a jednocześnie równie prostym w obsłudze, jak działający do tej pory.

Bez papierów

Dzięki nowemu systemowi, centrala przedsiębiorstwa wymienia dane z palmtopami swoich handlowców, a także z systemem informatycznym zewnętrznego operatora logisstycznego obsługującego transport i magazyny Seleny. Dane są przesyłane w czasie rzeczywistym, dlatego okres między złożeniem zamówienia a skierowaniem go do realizacji skraca się do minimum. Firma oszczędza czas, paliwo dla przedstawiciela, a przede wszystkim ma informacje w jednym miejscu.

— Wyobraźmy sobie handlowca wyposażonego w urządzenie PDA pełniące funkcję telefonu i łącznika z systemem Microsoft Dynamics AX w centrali przedsiębiorstwa. Handlowiec jedzie do Krakowa, spotyka się z klientem i za pośrednictwem PDA może sprawdzić zarówno stan ostatnich zamówień, jak i wierzytelności. Jeśli wszystko się zgadza, handlowiec jeszcze w siedzibie klienta może wysłać zamówienie do centrali. W ten sposób firma oszczędza czas i pieniądze, które wcześniej były potrzebne do kupienia i przetransportowania do centrali papierowych formularzy z zamówieniami — opowiada Piotr Szczerbiak, dyrektor konsultingu w Columbus IT, firmie odpowiedzialnej za wdrożenie w Selenie.

Raport na żądanie

Po przekazaniu zewnętrznemu operatorowi logistycznemu zamówienia system automatycznie uaktualnia wyniki finansowe i stany magazynowe firmy. Dzięki temu, że zapamiętuje wszystkie zmiany, może dać pracownikom Seleny interesujące dane zbiorcze.

— Stworzenie szczegółowego raportu o przychodach i kosztach spółki wymaga kilku kliknięć myszką. Równie łatwo tworzy się inne raporty, np. o sprzedaży zrealizowanej przez konkretnego sprzedawcę w dowolnym okresie, o zamówieniach złożonych przez wskazanych klientów czy o aktualnych zapasach w magazynach — tłumaczy Piotr Szczerbiak.

Będą oszczędności

Głównym celem wdrożenia nowego rozwiązania były oszczędności. Stary system był drogi w utrzymaniu i niewydajny. Wprowadzenie nowego, choć w przyszłości ma zaowocować niższymi kosztami eksploatacyjnymi, było jednak dla Seleny dość poważną inwestycją. Szczegóły kontraktu są owiane tajemnicą. Można jednak oszacować, że koszt wdrożenia przekroczył 100 tys. złotych. Selena musiała też wyposażyć kilkudziesięciu przedstawicieli handlowych w urządzenia PDA, których cena waha się od kilkuset złotych do ponad 3 tys. zł. Ale podobno już widać oszczędności.

— Dzięki wprowadzeniu zdalnego przesyłu zamówień do centrali we Wrocławiu koszty administracyjne znacznie spadły, m.in. dlatego, że nie trzeba już transportować papierowych formularzy — podkreśla Piotr Szczerbiak.

System Microsoft Dynamics AX pracuje w Selenie już rok — od stycznia 2008 r.

— Warto podkreślić jego elastyczność w odwzorowaniu przebiegu procesów biznesowych w spółce i we współpracy z innymi platformami IT (własne systemy sprzedaży wykorzystujące PDA, interfejsy z oprogramowaniem naszych partnerów logistycznych, system wymiany danych z sieciami handlowymi). System wykorzystujący platformę Dynamics AX wspiera utrzymywanie przez nas przewagi konkurencyjnej w dystrybucji chemii budowlanej — twierdzi Tomasz Górzyński, dyrektor finansowy w spółce Selena.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agata Hernik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu