Historie na kryzys

Karol Jedliński
opublikowano: 10-10-2011, 00:00

W chwilach zawirowań mistrzowie Excela liczący całki w pamięci schodzą na dalszy plan. Zamiast arkuszy kalkulacyjnych liderzy stawiają na narrację

Menedżerowie starają się o tym głośno nie mówić, ale kryzys znów zaczyna wyglądać zza każdego rogu. W październiku ruszył kierat dopinania budżetów firm na przyszły rok. Niech sobie i będzie EURO 2012, przykręcić koszty i tak można, cały rynek negocjuje w najlepsze. Na pierwszy odstrzał jak zwykle idą budżety reklamowe. Jak więc szef największego biura reklamy kanałów tematycznych ma przekonać kontrahentów do zwiększenia wydatków w małych stacjach TV? Może mnożyć piramidy liczb, napocić się, szafując arkuszami z Excela. Ale może postawić na historię i na spotkanie z domem mediowym przynieść znakomite wino. Libacja? Nic z tych rzeczy. Marcin Boroszko, prezes grupy Atmedia, dawał klientom skosztować nieco szlachetnego trunku. — Świetne — komentowali goście. Na to gospodarz dolewał do wina wody i proponował ponowną degustację zdziwionej publice. Po takim entrée jakoś łatwiej zapadało w pamięć, że to kanały tematyczne są ze swym widzem esencjonalne niczym dobry burgund, a stacje naziemne to ledwie mdła widownia. — Dobry lider to dobry opowiadacz historii — kwituje Marcin Boroszko.

Poród czy certyfikat

Zdaniem Francoisa Naila, coacha i partnera zarządzającego w firmie RSQ Management, zawirowania na rynku powodują, że MBA i kalkulator w głowie tracą na znaczeniu. Do gry wchodzi druga półkula mózgu. — W kryzysie menedżer musi umieć za sobą pociągnąć cały zespół, zainspirować go. Suche liczby jako cele nie wystarczą. Wiarę tchnie się, dodając do rozmowy dynamicznej narracji, odsłaniając nieraz siebie, przywołując osobiste doświadczenia. Wtedy wzbudza się emocje, które pozwolą zespołowi jak i kontrahentom nabrać odwagi. Nie ma mowy, aby obecnie menedżer uważał, że w sumie nie ma nic do powiedzenia — przekonuje Francois Nail. To z inicjatywy RSQ w czwartek spotkało się ponad 100 top menedżerów, by uczyć się od siebie opowiadania historii. Na CEO Round Table Mixer był m.in. Krzysztof Toczyński, szef Securitas Polska, znany jako jeden z lepszych mówców wśród szefów dużych firm. — Klientom nie będę opowiadał o stawkach, kwalifikacjach, certyfikatach naszych ekip ochroniarskich. Opowiem, że ostatnio patrol odebrał poród na autostradzie, a inny udaną reanimacją uratował życie mężczyźnie, który zasłabł na zakupach. To jest skuteczniejsza strategia — tłumaczy Krzysztof Toczyński, którego pracownicy rozproszeni są po całym kraju.

Ekscytacja nudą

Alexander Konopka, prezes brokera ubezpieczeniowego Gras Savoye Polska, zaprzągł wyobraźnię do pracy, by przekuć nudną branżę na żywe emocje. — Kojarzy się nas często z płaceniem za kawałek papieru. Ja jednak mówię, że istotą jest zaufanie do tego, że my mamy pieniądze na pokrycie szkód. Zaufanie, a nie papier — podkreśla Alexander Konopka. Można i na ostro. Piotr Czarnecki, szef Raiffeisen Bank Polska, swoim zastrachanym kryzysem młodym podopiecznym puszczał stare kroniki filmowe z PRL i pytał: — No i kto tu miał kryzys? Menedżerowie, dla których prezentacja w Powerpoincie jest tylko tłem dla narracji, przekonują, że nasze matki nie pokazywały statystyk oparzeń w populacji dzieci. W zamian przypominały, że Jaś z klatki obok po włożeniu nogi do ogniska przez dwa tygodnie nie mógł grać w piłkę. A więc życie w rytm historii mamy w głowach od zawsze. — Nie chodzi o to, żeby manipulować emocjami drugiej strony. Trzeba być autentycznym przy nadawaniu formalnym planom, zagrożeniom ludzkiej twarzy — zastrzega Sławomir Wontrucki, szef LeasePlan Fleet Management Polska. — Staram się, by moje historie były krótkie, ale intensywne. Do talentu trzeba dodać warsztat, pamiętać o humorze, rekwizytach, zwrotach akcji i dialogu z publiką — dodaje Jacek Bełdowski, prezes wydawnictwa Egmont Poland. Czasem też przyda się głęboki research. W jednej z odmian show Marcin Boroszko częstował pasztetem, skropionym pysznym sosem przygotowanym z kilku składników. Działało do czasu, gdy trafił na grupę wegetarianek.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karol Jedliński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy