Hiszpańskie media nt. produkcji Opla Merivy

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 05-10-2005, 13:12

Firma Opel nie tylko konkuruje z innymi producentami samochodów na świecie, ale także zmusza swoje własne fabryki - w polskich Gliwicach i we Figueruelas koło Saragossy (Hiszpania) do tego, aby walczyły między sobą o możliwość produkowania nowego modelu Opel Meriva - komentuje w środę aragoński dziennik "Heraldo de Aragon".

Firma Opel nie tylko konkuruje z innymi producentami samochodów na świecie, ale także zmusza swoje własne fabryki - w polskich Gliwicach i we Figueruelas koło Saragossy (Hiszpania) do tego, aby walczyły między sobą o możliwość produkowania nowego modelu Opel Meriva - komentuje w środę aragoński dziennik "Heraldo de Aragon".

Przed 15 listopada br. General Motors (GM) zadecyduje, gdzie będzie produkowana nowa Meriva od 2009 roku.

Hiszpańska prasa ogólnokrajowa i lokalna, zwłaszcza Aragonii, gdzie znajduje się fabryka Opla, prawie codziennie zdaje relację z "bitwy" między polską i hiszpańską fabryką Opla.

Związki zawodowe fabryki we Figueruelas odrzuciły żądania General Motors Europa, mające na celu znaczne ograniczenie kosztów produkcji i przybliżenie ich do znacznie mniejszych kosztów w Polsce.

Firma żądała od hiszpańskiej dyrekcji fabryki zamrożenia plac pracowniczych przez 8 lat (2008-2015), co syndykaty uznały za "nie do zaakceptowania". Oburzenie wywołały zwłaszcza postulaty wyeliminowania dwóch z czterech 10-minutowych przerw pracownikom przy taśmie, aby realny czas pracy we Figueruelas przybliżyć do tego w Gliwicach. "W końcu pracownicy nie będą mieli czasu nawet na wyjście do łazienki" - komentowali przedstawiciele hiszpańskich związków zawodowych.  

Jako plusy przemawiające za kontynuowaniem produkcji we Figueruelas wymienia się zdolność technologiczną i produkcyjną fabryki (do 2 tys. samochodów dziennie), a także doświadczenie.

Jednak Polska ma znacznie niższe koszty pracownicze. Polscy technicy zarabiają średnio 400 euro miesięcznie, pracując więcej godzin od swoich hiszpańskich kolegów, podczas gdy w fabryce we Figueruelas średnia pensja wynosi 1300 euro.

Za wyborem Gliwic przemawiają także względy logistyczne - położenie w Europie Środkowej, znacznie bliżej nowych firm zaopatrzeniowych współpracujących z fabryką, a także bliżej przewidywanych rynków zbytu. 

Polska fabryka Opla w Gliwicach funkcjonuje od 1998 roku. Obecnie zatrudnia 2400 pracowników, którzy produkują do 770 samochodów dziennie.

GM zaoszczędziłby 100 mln euro rocznie na kosztach pracy, w tym placach i ubezpieczeniu społecznym, gdyby przeniósł  produkcję Merivy do Polski. Jednak fabryka we Figueruelas straciłaby 3 tys. miejsc pracy, jeżeli zaprzestałaby  produkowania Opla Merivy - podają związki zawodowe.

 

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane