Home.pl jedzie na turbodoładowaniu

Katarzyna Latek
opublikowano: 28-06-2010, 00:00

Ponad połowa małych firm w Polsce nie ma strony WWW. Ten rynek chce podbić Home.pl. Nie boi się konkurencji.

Do Polski wchodzi niemiecki gigant — firma 11

Ponad połowa małych firm w Polsce nie ma strony WWW. Ten rynek chce podbić Home.pl. Nie boi się konkurencji.

Home.pl, dostawca usług internetowych, ruszył właśnie ze swoją pierwszą ogólnopolską kampanią telewizyjną. Chce w ten sposób dotrzeć do mikro i małych firm, które jeszcze nie doceniają siły internetu.

— Badanie Millward Brown SMG/KRC na próbie kilkuset firm zatrudniających do 250 osób pokazało, że aż 53 proc. z nich nie ma własnej witryny — mówi Marcin Kuśmierz, dyrektor zarządzający Home.pl.

Dodaje, że w Polsce jest obecnie zarejestrowanych 1,8 mln domen z końcówką .pl. To niewiele. Dla porównania: w Niemczech jest 13 mln domen z końcówką .de, a w Wielkiej Brytanii 8 mln z końcówką .uk.

— Szacujemy, że polski rynek w ciągu kilku najbliższych lat powiększy się do 8 mln domen — twierdzi Marcin Kuśmierz.

Nie tylko domeny

Home.pl szacuje swój udział w polskim rynku domen na 26 proc. Jego najpoważniejszy konkurent NetArt (Nazwa.pl) ma około 25 proc. Jednak na rynku hostingu sytuacja kształtuje się już o wiele wyraźniej na korzyść Home.pl.

— Mamy około 50 proc. udziałów w rynku hostingu dla mikro i małych firm — mówi Marcin Kuśmierz.

Dodaje, że ta branża obecnie rozwija się bardzo dynamicznie. Widać to m.in. w wynikach szczecińskiej spółki. W 2007 r. miała 28,5 mln zł przychodów i 4 mln zł zysku netto. Rok później — już ponad 39 mln zł przychodów i 9,97 mln zł zysku. W 2009 r. dynamika została zachowana — 48,8 mln zł przychodów i 14,6 mln zł zysku netto. Spółka nie ma żadnego zadłużenia, rozwój finansuje wyłącznie ze środków własnych.

— W tym roku nasze przychody wzrosną o 20 proc. — zapowiada dyrektor Home.pl.

Dodaje, że hostingowym biznesem coraz bardziej interesują się m.in. portale i operatorzy komórkowi.

— Nie stanowi to dla nas zagrożenia. Wręcz przeciwnie — pomaga nam się rozwijać. Wiele z tych firm chce mieć hosting w ofercie, ale nie zamierzają robić tego samodzielnie, tylko zwracają się do nas. Nie wykluczamy zakładania spółek celowych z dużymi partnerami. Chcemy też uruchomić dział sprzedaży hurtowej — wyjaśnia dyrektor Home.pl.

Konkurent z Niemiec

Jak się nieoficjalnie dowiedział "PB", do wejścia na polski rynek szykuje się europejski lider rynku domen i hostingu — firma 11, gigant z przychodami 400 mln USD rocznie. Ma wystartować jesienią. Polskie spółki będą musiały więc konkurować nie tylko ze sobą. Marcin Kuśmierz zapewnia, że Home.pl jest do tego przygotowany.

— Nasza pozycja jest silna. Oprócz hostingu mamy największą w Polsce ofertę dodatkowych usług. Bardzo szybko rozwijają się np. sklepy internetowe — mamy ich już 2,5 tys. Rosną też usługi bezpieczeństwa, e-marketing, poczta internetowa. Im więcej mamy usług dodatkowych, tym bardziej lojalni są nasi klienci — mówi Marcin Kuśmierz.

Firma ma już 250 tys. aktywnych klientów, a wliczając w to ich pracowników — ponad milion użytkowników. Ich baza rośnie o blisko 30 proc. rocznie. Przychody z usług innych niż domeny i hosting stanowią obecnie niecałe 20 proc., a docelowo mają stanowić 40 proc.

Spółka zamierza wprowadzać kolejne rozwiązania. Niewykluczone są też akwizycje.

— Interesują nas przede wszystkim małe firmy internetowe, z ciekawymi usługami lub rozwiązaniami, które uzupełnią nasze portfolio. W tym roku możemy przeprowadzić jedno lub dwa przejęcia — zapowiada Marcin Kuśmierz.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Latek

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu