Pierwszy raz od dwóch lat rynek jest na plusie. Koło ratunkowe rzuciła m.in. ustawa refundacyjna.
Dla przedsiębiorców preparatów homeopatycznych zaświeciło światełko w
tunelu. Po trudnych latach, kiedy firmy zmagały się ze spadkami
sprzedaży i cięły koszty, gdzie tylko mogły, homeopatia znowu notuje
wzrost.
— Niewielki, ale co istotne, pierwszy od dwóch lat — mówi Jacek
Czarnocki, dyrektor działu OTC w firmie badawczej IMS Health. Według
danych IMS Health, na koniec kwietnia (za ostatnie 12 miesięcy) rynek
urósł o 1,7 proc., do blisko 94 mln zł. Za wzrost odpowiadają pierwsze
cztery miesiące 2012 r. — w zeszłym roku rynek leków homeopatycznych był
na 16-procentowym minusie. Zadaniem przedsiębiorców, wszystko przez
czarny PR Naczelnej Izby Lekarskiej (NIL).
Przypomnijmy, konflikt na linii NIL — producenci leków homeopatycznych
rozpoczął się w 2008 r., kiedy Naczelna Rada Lekarska, organ NIL,
negatywnie oceniła stosowanie homeopatii przez niektórych lekarzy i
stomatologów. Zdania nie zmieniła mimo oficjalnych pism z Ministerstwa
Zdrowia, informujących, że homeopatia jest stosowana w UE, a
ograniczeniejej sprzedaży jest niezgodne z prawem. Sprawą — na wniosek
przedsiębiorców — zainteresował się Urząd Ochrony Konkurencji i
Konsumentów. W lipcu 2011 r. stwierdził, że NIL narusza prawo
antymonopolowe, za co musi zapłacić blisko 50 tys. zł. Obecnie trwa
proces odwoławczy od tej decyzji. Mimo silnych sojuszników
przedsiębiorcy dostali po kieszeni. W zeszłym roku obroty Dagomedu
Pharmy spadły o 27 proc.
— Mamy nadzieję, że w tym roku wyjdziemy na zero lub będziemy na lekkim
plusie — mówi Irena Rej, prezes Izby Gospodarczej Farmacja Polska oraz
właścicielka Dagomed Pharmy.
Zdzisław Sabiłło z Pharma Business Administration jest zaskoczony, że
homeopatia wróciła na ścieżkę wzrostu.
— Widać, że dystrybutorzy i farmaceuci szukają, gdzie tylko mogą,
utraconych pieniędzy. Stracili na lekach refundowanych, więc próbują
nadrobić na lekach bez recepty, m.in. na preparatach homeopatycznych —
twierdzi Zdzisław Sabiłło.
Zdaniem Zbigniewa Libereka, prezesa Heel Polska, producenta produktów
homeopatycznych, za zwyżkami, które nastąpiły przede wszystkim w
kwietniu, stoją akcje promocyjne organizowane przez producentów dla
aptek. Zaznacza jednak, że rynek jest trudny i trend wzrostowy może się
nie utrzymać.