Homeopatia odbiła się od dna

AT
opublikowano: 18-06-2012, 00:00

Pierwszy raz od dwóch lat rynek jest na plusie. Koło ratunkowe rzuciła m.in. ustawa refundacyjna.

Dla przedsiębiorców preparatów homeopatycznych zaświeciło światełko w tunelu. Po trudnych latach, kiedy firmy zmagały się ze spadkami sprzedaży i cięły koszty, gdzie tylko mogły, homeopatia znowu notuje wzrost.

— Niewielki, ale co istotne, pierwszy od dwóch lat — mówi Jacek Czarnocki, dyrektor działu OTC w firmie badawczej IMS Health. Według danych IMS Health, na koniec kwietnia (za ostatnie 12 miesięcy) rynek urósł o 1,7 proc., do blisko 94 mln zł. Za wzrost odpowiadają pierwsze cztery miesiące 2012 r. — w zeszłym roku rynek leków homeopatycznych był na 16-procentowym minusie. Zadaniem przedsiębiorców, wszystko przez czarny PR Naczelnej Izby Lekarskiej (NIL).

Przypomnijmy, konflikt na linii NIL — producenci leków homeopatycznych rozpoczął się w 2008 r., kiedy Naczelna Rada Lekarska, organ NIL, negatywnie oceniła stosowanie homeopatii przez niektórych lekarzy i stomatologów. Zdania nie zmieniła mimo oficjalnych pism z Ministerstwa Zdrowia, informujących, że homeopatia jest stosowana w UE, a ograniczeniejej sprzedaży jest niezgodne z prawem. Sprawą — na wniosek przedsiębiorców — zainteresował się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W lipcu 2011 r. stwierdził, że NIL narusza prawo antymonopolowe, za co musi zapłacić blisko 50 tys. zł. Obecnie trwa proces odwoławczy od tej decyzji. Mimo silnych sojuszników przedsiębiorcy dostali po kieszeni. W zeszłym roku obroty Dagomedu Pharmy spadły o 27 proc.

— Mamy nadzieję, że w tym roku wyjdziemy na zero lub będziemy na lekkim plusie — mówi Irena Rej, prezes Izby Gospodarczej Farmacja Polska oraz właścicielka Dagomed Pharmy.

Zdzisław Sabiłło z Pharma Business Administration jest zaskoczony, że homeopatia wróciła na ścieżkę wzrostu.

— Widać, że dystrybutorzy i farmaceuci szukają, gdzie tylko mogą, utraconych pieniędzy. Stracili na lekach refundowanych, więc próbują nadrobić na lekach bez recepty, m.in. na preparatach homeopatycznych — twierdzi Zdzisław Sabiłło.

Zdaniem Zbigniewa Libereka, prezesa Heel Polska, producenta produktów homeopatycznych, za zwyżkami, które nastąpiły przede wszystkim w kwietniu, stoją akcje promocyjne organizowane przez producentów dla aptek. Zaznacza jednak, że rynek jest trudny i trend wzrostowy może się nie utrzymać.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: AT

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu