Czytasz dzięki

Podpisano porozumienie między Portem Gdynia a CPK

  • PAP
opublikowano: 06-07-2020, 11:10
aktualizacja: 06-07-2020, 12:19

Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk oraz wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała podpisali w Gdyni porozumienie ws. współpracy przy budowie Trasy Czerwonej.

Ministrowie umowę o partnerstwie podpisali w poniedziałek na Ostrodze Pilotowej w Porcie Gdynia. Na uroczystości obecny był premier Mateusz Morawiecki, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała, władze portu oraz wojewoda pomorski Dariusz Drelich.

Marek Gróbarczyk
Zobacz więcej

Marek Gróbarczyk fot. Marek Wiśniewski

"Trasa Czerwona, którą tutaj inicjujemy jest bardzo ważnym elementem rozbudowy naszej infrastruktury portowej w szerszym rozumieniu tego słowa. Polskie porty (...) razem wzięte były mniejsze od jednego portu w Hamburgu i cały czas jeszcze gonimy Hamburg, ale jesteśmy już bardzo blisko. To pokazuje, jak dynamiczny rozwój miał miejsce w ostatnich latach" - mówił w Gdyni Mateusz Morawiecki.

"Pozytywne koło zamachowe gospodarki może się kręcić coraz szybciej. Dzisiaj, przy wyjściu z kryzysu koronawirusowego bardzo potrzebujemy takich inwestycji" - mówił Morawiecki.

Premier podkreślił, że chodzi o duże inwestycje, które przyciągają inwestorów z całego świata. Tłumaczył, że miejsce konferencji w pobliżu gdyńskiego Muzeum Emigracji jest symboliczne, bo to właśnie stąd Polacy wypływali zagranicę i często już nigdy nie wracali.

"Chcemy zakończyć tę falę emigracji, u podstaw których stała różnica między zarobkami, poziomem rozwoju, poziomem infrastruktury, poziomem edukacji, poziomem usług publicznych w Polsce i bogatych krajach Zachodu, które przez setki lat mogły się lepiej rozwijać niż my" - mówił Morawiecki.

Dodał, że Trasa Czerwona jest bardzo ważnym łącznikiem z rozwiniętą siecią dróg i autostrad, dzięki której przypływające do Gdyni kontenerowce jeszcze lepiej będą mogły rozprowadzać towary w Polsce.

"Ci którzy mówią, że nie trzeba rozwijać portu w Gdyni, albo portu w Gdańsku, bo mamy przecież Hamburg, a byli tacy, którzy mówili, że nie trzeba rozwijać Centralnego Portu Komunikacyjnego, bo jest w Berlinie. (...) Mylą się bardzo zasadniczo. Nie chcemy więcej emigracji Polaków(...). Chcemy, żeby tutaj przypływały towary i stąd odpływały na cały świat" - powiedział Morawiecki.

Minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk przypomniał, że 2019 rok był bardzo dobry dla polskich portów morskich. Przeładowano ponad 100 mln ton towarów, co - zdaniem ministra - jest absolutnym rekordem.

Minister zaznaczył, że w ostatnich latach nastąpił skokowy (50 proc.) wzrost liczby przeładowywanych towarów w portach, ale konieczne są dalsze inwestycje m.in. w Gdyni.

"Mimo pandemii i dramatycznego spadku przeładunków na początku roku, dzisiaj możemy powiedzieć, że Port Gdynia obronił się. Jego dynamika wynosi 99 proc., czyli już teraz jesteśmy na poziomie przeładunków zeszłorocznych. W związku z tym obroniliśmy się przed tym COVID-em" - dodał minister Gróbarczyk.

Jak mówił wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała, dwa przedsięwzięcia: port w Gdyni i Centralny Port Komunikacyjny zawiązują partnerstwo. "Owocem tego będzie sfinansowanie Drogi Czerwonej ze środków programu CPK" - tłumaczył.

"Będziemy świadkami kolejnego +złotego wieku+ w porcie w Gdyni i rozwoju CPK, a co za tym idzie rozwoju Polski" - ocenił Horała.

Wiceszef MI zaznaczył, że to są przedsięwzięcia komplementarne. Wyjaśnił, że CPK będzie oferował pełną intermodalność - przeładunki między wszystkimi środkami transportu z wyjątkiem transportu morskiego. Z kolei, Port w Gdyni również oferuje pełną intermodalność - przeładunki między wszystkimi środkami transportu z wyjątkiem transportu lotniczego.

Zaznaczył, że Droga Czerwona jest ważna nie tylko dla całej polskiej gospodarki, ale również dla Gdyni i jej mieszkańców.

Droga Czerwona ma być ekspresówką, która połączy gdyński port z obwodnicą Trójmiasta i będzie się wiązać z Via Maris.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: PAP

Polecane