Humvee trafi w ręce Chińczyków

RAV,BLOOMBERG
opublikowano: 04-06-2009, 00:00

Legendarna amerykańska terenówka z wojskowym rodowodem zmieni właściciela. Za 1/5 wartości kupi ją chiński producent specpojazdów.

Legendarna amerykańska terenówka z wojskowym rodowodem zmieni właściciela. Za 1/5 wartości kupi ją chiński producent specpojazdów.

General Motors (GM), największy koncern motoryzacyjny w USA, który w poniedziałek złożył wniosek o rządową ochronę przed wierzycielami, ma na swoim koncie pewien sukces. W dobie kryzysu i galopujących cen paliw znalazł kupca na Hummera, markę paliwożernych aut terenowych.

Nowicjusz z Chin...

Nabywcą będzie chiński Tengzhong Heavy Industrial Machinery, młoda firma — na rynku od czterech lat, specjalizujący się w produkcji pojazdów specjalnego użytku, maszyn budowlanych i elementów do budowy mostów i autostrad.

Wybór chińskiego kupca zaskoczył analityków.

— Nigdy nie słyszałem o takiej firmie — komentuje Yale Zhang, analityk motoryzacyjny szanghajskiego oddziału firmy konsultingowej CSM Worldwide.

Szefom General Motors nie przeszkadza krótka historia chińskiej firmy i jej brak doświadczenia w produkcji aut. Ważne, że zgodziła się na stawiane jej warunki. Choć nie podano wartości transakcji, to eksperci szacują, że Chińczycy muszą wyłożyć na zakup Hammera około 100 mln USD. To promocyjna cena, bo z dokumentów złożonych przez GM do sądu upadłościowego wynika, że wartość terenowej marki sięga 500 mln USD.

Wstępne porozumienie obejmuje też liczne niefinansowe zobowiązania. Tengzhong będzie musiał m.in. zagwarantować, że zachowa dotychczasowy zarząd Hummera oraz nie zwolni ponad 3 tys. osób zatrudnionych przy produkcji i sprzedaży.

...rusza na podbój

Zdaniem analityków, sprzedaż Hummera Chińczykom będzie opłacalny dla obu stron. Dla GM pozbycie się marki jest kolejnym krokiem (po sprzedaży niemieckiego Opla) w procesie restrukturyzacji, który ma potrwać maksymalnie 3 miesiące. Natomiast Tengzhong po przejęciu kultowej terenówki będzie mógł zawojować szybko rozwijający się rynek SUV-ów w Państwie Środka. Z danych chińskiego stowarzyszenia producentów wynika, że w ubiegłym roku sprzedaż w tym segmencie zwiększyła się o aż 25 proc. Ale to nie wszystko.

— Tengzhong może też produkować i sprzedawać Hummera na innych rynkach wschodzących, m.in. w Indiach i na Bliskim Wschodzie — uważa Desmond Wong z Sino Strategies Group.

Analitycy są zdania, że to nieostatnia zaskakująca transakcja, w której bierze udział chińska firma.

— W Chinach jest sporo prywatnych firm z dużą ilością gotówki, które korzystając z kryzysu mogą tanio przejmować firmy na Zachodzie — twierdzi Rico Xia, analityk Daiwa Institute of Research.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: RAV,BLOOMBERG

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu