Hurtownie leków nie zachwyciły

AMB
opublikowano: 02-03-2010, 00:00

PGF nie zaskoczyła, Torfarm rozczarował — tak komentują analitycy finansowe dokonania spółek w IV kwartale.

PGF nie zaskoczyła, Torfarm rozczarował — tak komentują analitycy finansowe dokonania spółek w IV kwartale.

Ten rok może okazać się gorszy niż spodziewają się dystrybutorzy leków. Takiego zdania jest Tomasz Sokołowski, analityk BZ WBK. W związku z tym uważa tegoroczne plany Polskiej Grupy Farmaceutycznej (PGF) za ambitne.

— PGF przewiduje dwucyfrowy wzrost zysku netto, co jest jak najbardziej realne. Trudniejsza do zrealizowania może okazać się prognoza przychodów. Spółka spodziewa się 6 mld zł, ja 5,5 mld zł. Założenia PGF, że rynek wzrośnie w tym roku o 6-7 proc., wydają mi się nieco zbyt optymistyczne. Spodziewam się, że będzie to najwyżej 5-6 proc. W tym kontekście ambitny jest również plan zejścia z długiem netto poniżej 500 mln zł — ocenia Tomasz Sokołowski.

Ogłoszone wczoraj wyniki Polskiej Grupy Farmaceutycznej za IV kwartał 2009 r. trafiły w rynkowe prognozy.

— Zysk netto wyglądał wprawdzie dość okazale, ale należy zwrócić uwagę na transakcje sprzedaży nieruchomości, które się do tego przyczyniły. Po skorygowaniu o ich wpływ, PGF zostaje około 6 mln zł zysku netto w IV kwartale. Dokładnie tego się spodziewaliśmy — mówi Tomasz Sokołowski, analityk BZ WBK.

Dodaje, że za pozytywny należy uznać wzrost sprzedaży PGF zgodnie z rynkiem.

— To oznacza, że grupa już nie traci rynku. Przeciwnie, odbudowuje go na poziomie hurtu — zwraca uwagę analityk.

Imponujące wrażenie może robić uzyskana przez PGF marża brutto na sprzedaży. Jednak Tomasz Sokołowski studzi entuzjazm.

— 13 proc. spółka uzyskała dzięki operacji księgowej polegającej na zmianie klasyfikacji niektórych kosztów — zaznacza analityk.

Zbyt niski poziom marży to najpoważniejszy zarzut Tomasza Sokołowskiego pod adresem największego obecnie hurtownika leków, Torfarmu.

— Wyniki spółki rozczarowały. Marża wyniosła 7,27 proc. wobec 7,5 proc. zapowiadanych przez spółkę. Wydaje się, że to niewiele, ale w tej branży liczy się każda cyfra po przecinku — podkreśla analityk.

Jego zdaniem, przyczyniła się do tego zmiana struktury klientów Torfarmu, wśród których jest coraz więcej sieci aptecznych negocjujących lepsze warunki. Drugim czynnikiem był brak dobrych okazji zakupowych u producentów, którzy zazwyczaj pod koniec roku oferują spore rabaty przy zakupie dużych wolumenów.

— Mimo to nadal uważam Torfarm za najciekawszą spółkę w branży i w tym roku stawiam właśnie na niego — dodaje Tomasz Sokołowski.

65,5

mln zł Tyle wyniósł zysk netto PGF w 2009 r. przy przychodach 5,4 mld zł.

38,5

mln zł Tyle wyniósł zysk netto Torfarmu w 2009 r. przy przychodach 5,7 mld zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: AMB

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy