Hurtownie leków stanęły pod ścianą

  • Alina Treptow
opublikowano: 25-01-2013, 00:00

Po kolejnej obniżce marży leków refundowanych dystrybutorzy nie będą na nich zarabiać. Walczą o zyski w resorcie zdrowia.

Dystrybutorzy farmaceutyków biją na alarm. Ustawa refundacyjna kolejny raz obniżyła im marże leków refundowanych — z 7 do 6 proc.

Zdaniem Andrzeja Stachnika, prezesa Związku Pracodawców Hurtowni Farmaceutycznych (ZPHF), dla części przedsiębiorców druga z trzech planowanych obniżek może okazać się gwoździem do trumny.

— W tym roku koszty związane z dystrybucją leków refundowanych mogą przekroczyć potencjalne zyski — twierdzi Andrzej Stachnik. Tę opinię potwierdza Piotr Sucharski, prezes Neuki. Choć spółka ma dobre wyniki (w 2012 r. zysk netto urósł o 51 proc., do 72 mln zł), za poprawą nie stoją leki refundowane.

— W ubiegłym roku wyszliśmy na nich „na zero”. W 2014 r. może się jednak nie udać, ponieważ nie ma już zbyt wielu możliwości cięcia kosztów — twierdzi Piotr Sucharski. Podobnie jak pozostali gracze z pierwszej trójki, Neuca, przy każdej obniżce marży, musi ściąć koszty o ponad 20 mln zł. W tym roku kilkunastu milionów oszczędności poszuka m.in. w telemarketingu oraz logistyce. Kilka dodatkowych milionów wpłynie również dzięki markom własnym dystrybutora.

Zdaniem ekspertów, w najgorszej sytuacji mogą się znaleźć mniejsze hurtownie farmaceutyczne, które w przeciwieństwie do czołowych graczy nie mogą liczyć na efekt skali, stąd od kilku miesięcy krążą plotki, że część z właścicieli pomyśli o sprzedaży biznesu. Dodajmy, że z rynku w związku z nowym prawem wycofał się gracz nr 4 — skandynawska grupa Tamro, która prowadziła hurtownię Phoenix. Problemy branży odczują również pacjenci, którzy będą mieli problemy z zakupem leków refundowanych.

Hurtownie w związku z cięciem kosztów nie będą ich dostarczać równie często jak dotychczas. Choć klamka zapadła — nowe prawo farmaceutyczne weszło w życie 1 stycznia 2012 — hurtownie widzą światełko w tunelu. Urzędnicy z resortu szykują się do nowelizacji ustawy refundacyjnej, co daje nadzieję na zmianę marż. ZPHF próbuje przekonać resort.

— Korespondujemy w tej sprawie z ministerstwami zdrowia oraz gospodarki. Ustawa refundacyjna miała olbrzymi wpływ na cały farmaceutyczny rynek pracy — tylko hurtownie musiały zwolnić ponad tysiąc osób. Gdy tyle samo osób postanowił zwolnić Fiat, wybuchła burza i są podejmowane próby ratowania etatów. Farmacją nikt się nie przejął — uważa Andrzej Stachnik. Warto przypomnieć, że resort zdrowia, przygotowując ustawę refundacyjną, twierdził, że nie będzie mieć wpływu na rynek pracy. Według ostatnich szacunków, w całym sektorze pracę straciło 12 tys. osób.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Alina Treptow

Polecane