I Kongres Rozwoju Kolei. Jak będzie się rozwijał polski transport? [ZAPIS RELACJI]

  • Materiał partnera
opublikowano: 23-01-2019, 08:51
aktualizacja: 23-01-2019, 15:51

I Kongres Rozwoju Kolei to wydarzenie, które wyznaczyło kierunki dalszego rozwoju transportu kolejowego w Polsce. O największych wyzwaniach i planach na Stadionie Narodowym w Warszawie rozmawiali decydenci, liderzy opinii, przedstawiciele świata władz, mediów, nauki i samorządów.

16:10

Na tym kończymy relację z I Kongresu Rozwoju Kolei, na którym przedstawiano różne aspekty i plany na przyszłość polskiego transportu kolejowego. 

16:00

A na debacie skupiającej się na potrzebach pasażerów, ciekawe zmiany zapowiada Marek Chraniuk (PKP Intercity). 

15:55

Podczas debaty poruszane są również kwestie prędkości przewozów towarowych. - Na prędkość mają wpływ dwa czynniki. Pierwszy - którędy jedziemy, czyli jaka jest przepustowość sieci, a drugi z jakimi parametrami jedziemy. Tak jak przy remoncie domu, kiedy chcemy coś polpszyć to przez chwilę musi być bałagan. W tym momencie jesteśmy na etapie największych inwestycji - tłumaczy Piotr Majerczak z PKP PLK. 

15:47

Piotr Majerczyk z PKP PLK podkreśla dobrą współpracę między spółkami. 

15:40

- Obecnie większość nieruchomości w Polsce jest kupowanych przez fundusze emerytalne np. Z Holandii. Czemu my nie potrafimy zarabiać na swoim majątku? Naszym zadaniem jest długofalowe czerpanie korzyści z naszych zasobów. Jesteśmy strategicznym partnerem projektu Mieszkanie Plus, gdyż ok. 25 proc. mieszkań ma powstać na terenach kolejowych. PKP wchodzi do tego programu na zasadach komercyjnych, będziemy czerpać z tego korzyści - mówi Krzysztof Golubiewski, członek zarządu PKP. 

15:18

A my już rozpoczynamy ostatnią sesję dyskusji o rozwoju kolei. Tematy trwających obecnie debat:

- Kolej dla pasażera – projekty Wspólny Bilet, Portal Pasażera, Dostępność

- Komercyjne wykorzystanie kolejowych nieruchomości, prawo warstwowe – dla inwestycji kolejowych i komercyjnego wykorzystania gruntów kolejowych

- Łączenie aglomeracji w kontekście planów inwestycyjnych Grupy PKP, większa dostępność kolei w mniejszych ośrodkach

15:10

A tu już komplet laureatów.

15:02

Kolejni laureaci odbierają nagrodę. 

14:57

Mamy laureatów w kolejnej kategorii.

14:50

Znamy pierwszych laureatów konkursu na innowacje!

13:40

Po kolejnych interesujących dyskusjach czeka nas przerwa. Paneliści wrócą do rozmów o godz. 15. O 14:30 poznamy zwycięskie pomysły na innowacje w kolei. 

13:25

Na panelu dotyczącym ekspansji kolei Czesław Warsewicz opowiada o planach PKP Cargo. 

13:22

- Nadchodzi nowa era nie tylko dla kolei, ale dla całego transportu publicznego. Wierzę, że jesteśmy w stanie przegonić statystyki z czasów PRL. Dla nowych pokoleń korzystanie z transportu publicznego jest korzystniejsze niż podróże samochodem. To też odpowiada na potrzebę hipermobilności, podróży za granicę lub wewnątrz kraju - uważa Mikołaj Wild, Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego dla RP.

13:15

- Jest czas dla kolei i będzie to czas lepszy. Dziś zwiększamy liczbę pasażerów pracując też nad skróceniem czasu przejazdu. Chcemy podnosić standardy i spełniać oczekiwania klientów, a do tego potrzebne są pieniądze. Te pieniądze teraz mamy - mówi Krzysztof Mamiński. - CPK spiął pomysły różnych sfer transportu w jeden koncept i jest jego sukces. Wszystkie środowiska transportowe mówią jednym językiem i wszyscy wpisujemy się w jedną koncepcję - dodał.

13:02

– Jeżeli chodzi o pojazdy szynowe powiązane z CPK, to najważniejszą rzeczy jest nowoczesność. Te pojazdy mają osiągać prędkość 250 km/h. Nikt w Polsce nie ma doświadczenia w tego typu projektach, dlatego możemy partycypować w realizacji, ale musimy korzystać z zagranicznych wzorców - mówi Krzysztof Sędzikowski, prezes PESA. 

12:55

- CPK jako jeden z największych hubów komunikacyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej będzie projektem skupiającym się nie tylko na transporcie osób, ale też towarów - podkreśla Krzysztof Mamiński, prezes PKP. 

12:48

- Bez dobrej kolei biznes lotniczy sobie nie poradzi albo poradzi sobie gorzej. W przypadku CPK połączenie portu z Łodzią i Warszawą pokaże nam jak jesteśmy w stanie pracować nad tymi połączeniami - mówi wiceminister Andrzej Bittel. 

12:40

Rozpoczynamy drugą turę debat:

- Etos pracy kolejarza – łączymy przeszłość z przyszłością, walka z luką pokoleniowa, ochrona dziedzictwa kolejowego

- CPK, czyli skok w przyszłość – transport intermodalny, rozwój przewozów pasażerskich, wykorzystanie nowych rozwiązań technologicznych, kolej 250 km/h, pociągi autonomiczne, tabor przyszłości

- Kolej na ekspansję – rozwój kolejowych połączeń towarowych i pasażerskich w Polsce i za granicą, wpływ przedstawicielstw handlowych na rozwój biznesu Grupy, przewozy d2d, modernizacja sieci kolejowej

12:28

Na panelu "Kolej zmienia się dla ludzi – bezpieczeństwo, ekologia i CSR" dużo mówiono o transporcie przyjaznym środowisku. 

12:21

Zakończyły się również pozostałe panele. Teraz czeka nas chwila przerwy, a o 12:30 kolejne trzy dyskusje. 

12:15

Skracanie czasów przejazdu, punktualność, dobra infrastruktura, komfortowe dworce i dobry, bezpieczny tabor to jest dla nas wyzwanie, które podejmujemy. Wchodzimy w przyszłą perspektywę z gotowymi projektami.  Kolej na pewno będzie priorytetem w przyszłej perspektywie i wejdziemy w nią z gotowymi projektami - podsumowała dyskusję Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Inwestycji i Rozwoju. Tym kończymy panel pt. Odbudowanie potencjału ekonomicznego polskiej kolei – holding, wykorzystywanie perspektywy 2016-23, przyszła perspektywa, wyniki spółek.

12:10

- Jeśli mówimy o krajowym programie kolejowym, to jego bardzo istotną częścią są środki unijne. Wiele inwestycji ruszyło właśnie dzięki tym środkom. Wydawanie pieniędzy stało się celem samym w sobie, ale celem zasadniczym jest to ile kilometrów linii kolejowych zmodernizowaliśmy i ile nowych wybudujemy - mówi Witold Naturski, wicedyrektor Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.

12:02

Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo przedstawił wyniki spółki. Podkreślił też, że jednym z elementów rozwoju PKP Cargo jest ekspansja na rynku krajowym i międzynarodowym.

11:57

- Przygotowujemy się już na przyszłą perspektywę i w 2021 roku będziemy gotowi ogłaszać przetargi na 30-40 mld zł. Dlatego chciałem powiedzieć wszystkim producentom i wykonawcom, że będzie ciągłość inwestycji - zapewnia Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe.

11:45

A tak wyglądało oficjalnie rozpoczęcie kongresu.

Fot. Bartek Syta

11:35

Minister Andrzej Adamczyk uczestniczy w panelu Kolej patriotyczna – zakup taboru od polskich wykonawców, zaangażowanie w projekty społeczne, współpraca z polskimi instytucjami naukowymi NCBiR

11:32

Trwają pierwsze panele m.in. „Odbudowanie potencjału ekonomicznego polskiej kolei – holding, wykorzystywanie perspektywy 2016-23, przyszła perspektywa, wyniki spółek”. Jednym z uczestników jest Krzysztof Mamiński, który przedstawia koncepcję Holdingu PKP. - Jeżeli wszystkie koleje wokół Polski organizują się w holding, to coś to znaczy. W partnerstwie zagranicznym jednolita struktura jest najlepsza - mówi prezes PKP. 

11:26

Dziś poznamy zwycięskie projekty startupów dotyczące kolei. 

11:12

Krótkie podsumowanie wystąpienia premiera Morawieckiego  znajdziecie już na PB.pl

11:06

Na chwilę jeszcze wracamy do przemówienia ministra Andrzeja Adamczyka. 

#Kolej jest jednym z najbardziej ekologicznych środków transportu. Przed nią wielka przyszłość. Potrzeba tylko determinacji i rozsądnych decyzji: minister @AMAdamczyk podczas otwarcia I Kongresu Rozwoju Kolei pic.twitter.com/UfDTc6cSpU

— Ministerstwo Infrastruktury (@MI_GOV_PL) January 23, 2019

11:02

Na tym kończymy część oficjalną, a już za chwilę rozpoczną się panele dyskusyjne. 

10:58

Teraz na scenie oglądamy Krzysztofa Mamińskiego. - Działamy w sferze odwrócenia atomizacji kolei. Z wielkim zadowoleniem przyjmuję informację ministra Adamczyka, że zafunkcjonuje holding PKP. NiKt nie ma planów tworzenia jednej wielkiej instytucji, ale jest kilkanaście obszarów, w których możemy współpracować - mówi Prezes PKP. 

10:51

Minister zapowiedział też powstanie Holdingu PKP. Jego stworzenie ma przebiegać wieloetapowo, zgodnie z polskim i unijnym prawodawstwem.

10:49

Program Kolej Plus jest programem budowy i odbudowy połączeń kolejowych w wielu miastach. To wymiar naszej walki z wykluczeniem komunikacyjnym - podkreśla minister Andrzej Adamczyk.

10:45

O planach modernizacji linii kolejowych, dworców a także taboru opowiada teraz Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk. 

10:44

- Są jeszcze w Polsce miasta nawet z 90 tys. mieszkańców, które nie mają połączeń kolejowych. Łączenie Polski to nasze hasło, a to oznacza też rozwój kolei. Dla mnie to oczko w głowie - CPK, coraz szybsze koleje, to coś co stanowi dla nas wyzwanie, a za tymi słowami idą czyny i pieniądze. Mam nadzieję, że I kongres Rozwoju Kolei przyczyni się do tego. Kolej jest dla wszystkich, dlatego cieszę się, że tak wiele osób chce o tym dyskutować. Dziękuję ministrowi Adamczykowi, że zorganizował to wydarzenie i mam nadzieję, że dzisiejsze rozmowy będą intelektualną inspiracją i przyczynią się do rozwoju - kończy Mateusz Morawiecki. 

10:42

– Przyszłość i perspektywy musi oznaczać służbę polskiemu społeczeństwu i polskiej gospodarce. Po wielu dyskusjach zdecydowaliśmy się przeznaczyć dużą część środków budżetowych, także unijnych. Kwota na inwestycje przekroczy 100 mld zł, a w połączeniu z Centralnym Portem Komunikacyjnym będzie jeszcze większa - kontynuuje Prezes Rady Ministrów. 

10:38

 - Są w Polsce obszary szczególnie wykluczone komunikacyjnie, bez transportu autobusowego i kolejowego. Naszym celem jest odbudowa transportu autobusowego i połączenie go w uporządkowany, logiczny sposób z koleją. Mamy już pierwsze sukcesy, odtworzyliśmy ponad 200 linii kolejowych na poziomie powiatowym - mówi premier.

10:33

- Kolej to pierwszy taki wynalazek, który skurczył świat i zbliżył ludzi do siebie. Do dziś jest dla na kluczowym elementem komunikacyjnym - zaczął premier. 

10:30

Kongres otwiera premier Mateusz Morawiecki

10:22

Pierwszy trzy panele rozpoczną się o godz. 11. Przedmiotem dyskusji będą:

- Odbudowanie potencjału ekonomicznego polskiej kolei – holding, wykorzystywanie perspektywy 2016-23, przyszła perspektywa, wyniki spółek. 

- Kolej patriotyczna – zakup taboru od polskich wykonawców, zaangażowanie w projekty społeczne, współpraca z polskimi instytucjami naukowymi NCBiR.

- Kolej zmienia się dla ludzi – bezpieczeństwo, ekologia i CSR

10:08

O czym będą rozmawiać uczestnicy I Kongresu Rozwoju Kolei zapowiada Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk.

10:00

A tak na kongres zaprasza grupa PKP

9:55

Podczas I Kongresu Rozwoju Kolei odbędzie się dziewięć paneli dyskusyjnych dotyczących kierunków rozwoju polskiego transportu kolejowego. Pierwsza tura debat już o godz. 11. A już za chwilę oficjalne otwarcie kongresu. 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu