IDC: Boom na telefonię internetową w Europie Środkowo-Wschodniej

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 17-11-2005, 14:44

Usługa telefonii internetowej, czyli Voice over Internet Protocol (VoIP), przeżywa boom w Europie Środkowej i Wschodniej. W tym roku ruch na łączach telekomunikacyjnych generowany przez VoIP zwiększy się w tym rejonie ponaddwukrotnie, a w przyszłym roku - trzykrotnie - wynika z przekazanego w czwartek PAP raportu firmy analitycznej IDC.

Usługa telefonii internetowej, czyli Voice over Internet Protocol (VoIP), przeżywa boom w Europie Środkowej i Wschodniej. W tym roku ruch na łączach telekomunikacyjnych generowany przez VoIP zwiększy się w tym rejonie ponaddwukrotnie, a w przyszłym roku - trzykrotnie - wynika z przekazanego w czwartek PAP raportu firmy analitycznej IDC.

Zdaniem analityków IDC, rynek Europy Środkowej i Wschodniej jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków telefonii internetowej VoIP.

Według ich badań, przeprowadzonych na 11 rynkach krajów tej strefy (Bułgaria, Chorwacja, Republika Czech, Estonia, Litwa, Polska, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Węgry, Łotwa), wartość rynku VoIP zwiększy się w tym roku ponaddwukrotnie, a w 2006 roku wzrośnie jeszcze o 80 proc. Technologia ta w Europie Środkowo-Wschodniej będzie masowo przejmowana przez indywidualnych klientów oraz małe i średnie przedsiębiorstwa (MSP), podkreślają autorzy raportu.

Analitycy IDC uważają także, iż sektor MSP będzie adaptować rozwiązania VoIP chętniej niż duże przedsiębiorstwa, ponieważ standardowe funkcje tego rozwiązania (np. nieograniczone połączenia na terenie Unii Europejskiej) zaspokoją potrzeby telefoniczne małych i średnich przedsiębiorstw jako mniejszych organizacji. Większość połączeń VoIP to obecnie rozmowy międzynarodowe i międzymiastowe - telefonia internetowa potrafi przynieść oszczędności rzędu 40-66 proc. kwot wydanych na rachunki telekomunikacyjne.

Polska jest w regionie największym rynkiem dla telefonii internetowej, najłatwiej adaptującym jej rozwiązania. Na nasz kraj wraz z Czechami i Węgrami przypada 47 proc. całego rynku dla telefonii internetowej w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Od 2004 r. do końca 2005 roku wszystkie te trzy kraje zanotują ponadpięciokrotny wzrost liczby minut w ramach VoIP.

IDC będzie prowadzić kompleksowy projekt analizy rynku telefonii internetowej Europie Środkowo-Wschodniej w latach 2005-2009.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane