Indeks Optymizmu Konsumentów spadł o 5,5 pkt

Polska Agencja Prasowa SA
02-08-2005, 12:35

Czerwcowy Indeks Optymizmu Konsumentów spadł o 5,5 pkt z 95,8 do 90,3 - podał we wtorek badający koniunkturę IQS and Quant Group.

Czerwcowy Indeks Optymizmu Konsumentów spadł o 5,5 pkt z 95,8 do 90,3 - podał we wtorek badający koniunkturę IQS and Quant Group.

    Wartość indeksu spadła we wszystkich grupach demograficznych, a największe spadki zanotowano wśród osób z wysokimi dochodami (-17,4 pkt), mieszkańców wsi (-10,1), mężczyzn (-8,0) oraz młodych Polaków w wieku 15-29 lat (-7,3).

    Na drugim biegunie - z najmniejszymi spadkami - znalazły się osoby z dochodami niskimi (-1,3) oraz mieszkańcy małych i średnich miast (-2,2).

    34 proc. badanych - o 2 punkty procentowe więcej niż w maju - zgodziło się ze stwierdzeniem, że sytuacja ekonomiczna kraju pogorszyła się w ciągu ostatnich 12 miesięcy; 9 proc. zauważyło zaś poprawę (spadek o 3 punkty procentowe).

    Z badań wynika, że w poprawę stanu polskiej gospodarki w ciągu najbliższego roku wierzy 17 proc. Polaków (spadek o 4 punkty procentowe), pogorszenia obawia się 30 proc. (wzrost o 5 punktów procentowych).

    21 proc. badanych stwierdziło, że sytuacja ich gospodarstwa domowego uległa w ostatnim roku pogorszeniu (miesiąc wcześniej twierdziło tak 22 proc.). Dla 67 proc. sytuacja jest taka sama, a 11 proc. zauważyło poprawę (w maju odpowiednio 65 proc. i 12 proc.).

    15 proc. badanych (spadek o 3 punkty procentowe w porównaniu z majem) jest przekonanych, że ich sytuacja materialna poprawi się w ciągu najbliższych 12 miesięcy, a 18 proc - że się pogorszy (o 3 punkty procentowe więcej).

    Na pytanie, czy obecnie jest dobry czas na kupowanie dóbr trwałego użytku twierdząco odpowiedziało 21 proc. badanych (w maju - 25 proc.). Przeciwne zdanie wyraziło 18 proc. Polaków (wzrost o 4 punkty procentowe). (PAP)1    Indeks Optymizmu Konsumentów jest konstruowany na podstawie pięciu pytań zadawanych w ogólnopolskim badaniu, przeprowadzanymprzez IQS and QUANT Group na 1000-osobowej grupie Polaków w wieku 15-70 lat. Pytania dotyczą oceny sytuacji materialnej gospodarstw domowych i ekonomicznej państwa.

    Indeks może przyjmować wartości od 0 do 200, gdzie 0 oznacza skrajny pesymizm, a 200 - pełne zadowolenie badanych. Wskaźnik o wartości 100 to równowaga ocen pozytywnych i negatywnych. Indeks Optymizmu Konsumentów jest tworzony od sierpnia 1999 roku.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Inne / Indeks Optymizmu Konsumentów spadł o 5,5 pkt