Infrastruktura cierpi przez VAT

RAR, PAP
21-07-2005, 00:00

Stawka 22 proc. VAT na inwestycje infrastrukturalne, finansowane m.in. ze środków unijnych, obciąża koszty budowy dróg i podnosi udział kosztów krajowych w takich przedsięwzięciach — uważa Janusz Piechociński z PSL.

— Utrzymując na obecnym poziomie stawkę VAT na inwestycje drogowe finansowane ze środków unijnych, nie jesteśmy w stanie w całości ich wykorzystać — podkreślił Piechociński na konferencji prasowej.

Według szacunków w latach 2007-13, po uwzględnieniu kosztu prac projektowych, kosztu gruntów i minimalnego udziału środków krajowych w finansowaniu inwestycji infrastrukturalnych, 42,7 proc. kosztów ponoszonych na inwestycje drogowe będzie pochodzić ze środków krajowych, a 57,3 proc. ze środków unijnych. Gdyby stawka VAT wynosiła 0 procent, to udział środków krajowych wynosiłby 32 proc., a 68 proc. pochodziłoby ze środków unijnych.

Piechociński zaznaczył, że w finansowaniu inwestycji drogowych nie są wykorzystywane wieloletnie obligacje drogowe. Obligacje takie miałyby być emitowane przez Bank Gospodarstwa Krajowego i byłyby wolne od podatku od zysków kapitałowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: RAR, PAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Infrastruktura cierpi przez VAT