ING BSK na topie, Toora na dnie

Maciej Zbiejcik
opublikowano: 08-02-2008, 00:00

Eksperci wytypowali spółki giełdowe, które najbardziej i najmniej dbają o inwestorów

Im szybciej firmy zrozumieją, że ich giełdowy sukces zależy od ułożenia sobie dobrych relacji z inwestorami, tym lepiej. Obecnie nie wszyscy emitenci o tym pamiętają. A na warszawskim parkiecie robi się ciaśniej i o zdobycie kolejnych pieniędzy od inwestorów bez należycie prowadzonych relacji inwestorskich będzie coraz trudniej.

ING BSK w 2005 roku zbudował całkiem nowe struktury zajmujące się relacjami inwestorskimi. Teraz widać, że się opłacało. Według środowiska rynku kapitałowego, to właśnie katowicki bank miał w ubiegłym roku relacje inwestorskie na najwyższym poziomie. Takie wnioski wypływają z naszego rankingu „Najlepsza giełdowa spółka roku 2007” (cały ranking przedstawiliśmy w czwartek, relacje inwestorskie były jednym z kryteriów oceny). Trzeba podkreślić, że ranking przygotowany z pomocą Pentora jest największym takim przedsięwzięciem na krajowym rynku kapitałowym. Udział w nim wzięło 180 osób — maklerów, analityków i doradców inwestycyjnych.

W grupie spółek docenionych za jakość i dostępność informacji dla inwestorów i akcjonariuszy najwięcej jest banków. Na drugim miejscu uplasował się BZ WBK. Drugą dziesiątkę otwierają Bank BPH i BRE Bank. Wysoko znalazły się też: Noble Bank (17. miejsce), Getin Holding (19. miejsce) i Bank Millennium (21. miejsce). Tylu przedstawicieli w czołówce rankingu nie ma żadna inna branża. I nic dziwnego, bo polityka informacyjna w wielu bankach ma wysoką pozycję. Często zajmuje się nią cały sztab ludzi.

Komunikacja spółek z inwestorami najczęściej odbywa się za pośrednictwem mediów. Nie dziwi więc wysoka pozycja w naszym rankingu przedstawicieli branży medialnej. Te firmy kształtowanie dobrych relacji inwestorskich powinny mieć we krwi. Potwierdzeniem tego jest trzecie miejsce w rankingu TVN i Agory. Na wysokim czwartym miejscu znalazła się Vistula & Wólczanka, która bogate doświadczenie w trafianiu w gusta wymagających klientów przenosi na zaspokajanie żądnych informacji akcjonariuszy.

W pierwszej dziesiątce znalazły się jeszcze trzy blue chipy — KGHM, Lotos i GTC. To zrozumiałe, bo spółki wchodzące w skład WIG20, wśród których są liczni zagraniczni inwestorzy, nie mogą pozwolić sobie na informacyjne wpadki czy zaniedbania. Top 10 zamykają Asseco Poland i W. Kruk.

Zdaniem fachowców od giełdy, największa bura za relacje z inwestorami należy się Toorze. Wybór wydaje się jak najbardziej trafny, bo inwestorzy niemal z dnia na dzień zostali postawieni pod ścianą. Dowiedzieli się o olbrzymich tarapatach finansowych. Według maklerów, analityków i doradców, wiele do życzenia pozostawiała też polityka informacyjna Elektrimu. Ta spółka, uznawana przez wielu inwestorów za cesarza spekulacji, zeszła niedawno z parkietu. Niepokoić powinna niska pozycja NKT Cables i Kruszwicy. Spółki o ugruntowanej pozycji finansowej zajęły odpowiedni czwarte i szóste miejsce od końca. W naszym rankingu przedziela je ubiegłoroczny debiutant City Interactive. Tak niska pozycja może trochę dziwić, bo producent gier komputerowych próbuje dobrze się wywiązywać z obowiązków informacyjnych. Być może to, że jest dopiero nieco ponad dwa miesiące na giełdzie, może tłumaczyć, że nie zaskarbił sobie jeszcze uznania w oczach ludzi z rynku.

Na koniec mały prztyczek dla tych, co nie obronili pozycji ubiegłego roku, i tych, którym to się udało. Rok temu przyznaliśmy pierwsze miejsce za jakość i dostępność informacji dla inwestorów Kętom. Na drugim miejscu uplasował się Orlen. Minął rok i liderzy znaleźli się odpowiednio aż na 41. i 27. miejscu. Za to pozycje z końca rankingu obroniły Elektrim i ŁDA.

Spółki o najgorszych relacjach z inwestorami*

1. Toora Poland

Giulio Gadaldi

prezes

Zmiana kursu (w proc.)

94

Miejsce w rankingu „PB” w 2006 r. 52

w 2007 r. 346

2. Elektrim

Piotr Nurowski

prezes

Zmiana kursu (w proc.)

10

Miejsce w rankingu „PB”

w 2006 r. 264

w 2007 r. 344

3. ŁDA Inwest

Zdzisław Tokarski

prezes

Zmiana kursu (w proc.)

52

Miejsce w rankingu „PB”

w 2006 r. 265

w 2007 r. 345

4. NKT Cables

Maciej Zając

prezes

Zmiana kursu (w proc.)

31

Miejsce w rankingu „PB”

w 2006 r. 131

w 2007 r. 334

5. City Interactive

Marek Tymiński

prezes

Zmiana kursu (w proc.)

4

Miejsce w rankingu „PB”

w 2006 r. —

w 2007 r. 296

6. ZT Kruszwica

Tommy Jensen

prezes

Zmiana kursu (w proc.)

44

Miejsce w rankingu „PB”

w 2006 r. 119

w 2007 r. 298

Spółki o najlepszych relacjach z inwestorami*

1. ING BSK

Brunon Bartkiewicz

prezes

Zmiana kursu (w proc.)

6

Miejsce w rankingu „PB”

w 2006 r. 40

w 2007 r. 3

2. BZ WBK

Mateusz Morawiecki

prezes

Zmiana kursu (w proc.)

12

Miejsce w rankingu „PB”

w 2006 r. 8

w 2007 r. 2

3. Agora

Marek Sowa

prezes

Zmiana kursu (w proc.)

52

Miejsce w rankingu „PB”

w 2006 r. 104

w 2007 r. 14

3. TVN

Piotr Walter

prezes

Zmiana kursu (w proc.)

0

Miejsce w rankingu „PB”

w 2006 r. 1

w 2007 r. 1

4. Grupa Lotos

Paweł Olechnowicz

prezes

Zmiana kursu (w proc.)

10

Miejsce w rankingu „PB”

w 2006 r. 10

w 2007 r. 7

5. Vistula & Wólczanka

Rafał Bauer

prezes

Zmiana kursu (w proc.)

33

Miejsce w rankingu „PB”

w 2006 r. 28

w 2007 r. 4

Maciej Zbiejcik

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Maciej Zbiejcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu