Innowacja zamknięta w nawierzchni (materiał partnera)

Materiał partnera
aktualizacja: 08-05-2017, 16:16

Drogi samorządowe to ogromne wyzwanie nie tylko dla technologów – wiążące się z koniecznością opracowania trwałej, bezpiecznej nawierzchni, ale też dla zarządów – w związku z pozyskiwaniem środków na budowę, modernizacje czy remonty dróg.

Niedobór środków i stosowanie przestarzałych technologii powoduje szybką degradację nawierzchni. W wielu krajach, nie tylko w Polsce, ogromnym wyzwaniem jest wskazanie optymalnej technologii, która oferować będzie korzystny stosunek efektów do kosztów, a więc zapewni odpowiednią trwałość za rozsądne pieniądze.

Takim prostym, a zarazem sprawdzonym na polskich drogach lokalnych rozwiązaniem, jest technologia nawierzchni układanej w jednej warstwie SMA JENA Technologia ta opiera się na sprawdzonej koncepcji mieszanki mineralno-asfaltowej wg mastyksu grysowego zwaną SMA, która polega na stworzeniu bardzo silnego szkieletu mineralnego z odpowiedniego rodzaju grysów i wypełnieniu przestrzeni między grubymi ziarnami mastyksem asfaltowym, przez co uzyskujemy nawierzchnię bardzo trwałą w porównaniu do tradycyjnych technologii.

W latach 2010-2016 wykonano w Polsce ponad 390 km dróg, na których ułożono jednowarstwowe nakładki . Przykładem takiej inwestycji była zrealizowana przez firmę Skanska w Tarnowie przebudowa odcinka ul. Śniadeckiego. Inwestycja miała na celu poprawę stanu istniejącej nawierzchni z płyt betonowych na terenie funkcjonowania wielu zakładów przemysłowych. Istotnym elementem z punktu widzenia użytkownika ruchu było maksymalne skrócenie czasu wykonania nawierzchni, aby zapewnić możliwość dojazdu do działających w sąsiedztwie podmiotów gospodarczych. W pierwszej kolejności Skanska wykonała tzw. warstwę pośrednią, przeciwspękaniową z kruszywa łamanego, a następnie ułożyła warstwę o grubości 8 cm z mieszanki mineralno-asfaltowej typu SMA JENA.

Dzięki wysokim parametrom odporności na koleinowanie mieszanka SMA JENA bardzo dobrze sprawdza się w nawierzchni obciążonej ruchem pojazdów ciężarowych i stanowi istotne wzmocnienie konstrukcji nawierzchni. W ocenie wykonawcy robót, firmy Skanska S.A., stosowanie mieszanek SMA16JENA zamiast dwóch tradycyjnych warstw asfaltowych wpływa również na poprawę bezpieczeństwa robót oraz ogranicza oddziaływanie robót drogowych na środowisko naturalne. Skrócenie czasu układania warstw nawierzchni to krótszy okres funkcjonowania tymczasowej organizacji ruchu, a w efekcie – skrócenie okresu utrudnień na drodze. Ponadto mniejsza ilość godzin pracy sprzętu przekłada się na wymiar ekologiczny realizacji inwestycji w postaci zredukowanej ilości emisji spalin i dwutlenku węgla emitowanego przez sprzęt drogowy. Ma to istotne znaczenie podczas prowadzenia robót na terenach zurbanizowanych.

SMA JENA okazała się idealną koncepcją na nawierzchnię dróg samorządowych, placów przeładunkowych, postojowych czy manewrowych. Pozwala na prostą, tanią i wyjątkowo trwałą modernizację nawet bardzo zniszczonych dróg (spękane, skoleinowane, dziurawe, brukowe a także betonowe). Twórcy SMA JENA dopuszczają znaczny (20%) udział tzw. destruktu, czyli sfrezowanej i zmielonej starej nawierzchni Proces produkcji i wbudowywania zajmuje tylko JEDEN dzień roboczy. Po 10 godzinach zniszczona droga zamienia się w równą, cichą i łatwą w utrzymaniu nawierzchnię. Użytkownicy dróg otrzymują bezpieczną nawierzchnię a inwestorzy spokój na kolejne długie lata.

W nawierzchni SMA JENA zamknięta została pomysłowość i kreatywność najlepszych inżynierów i technologów z Niemiec i z Polski; jest szansa, że dzięki tej innowacji uporamy się z jednym z najbardziej palących problemów naszych samorządów…

Rettenmaier Polska Sp. z o.o.

VIATOP for better Roads
www.sma-viatop.com

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Samorządy / Innowacja zamknięta w nawierzchni (materiał partnera)