Innowacja zamknięta w nawierzchni (materiał partnera)

Materiał partnera
aktualizacja: 19-06-2017, 11:18

Sieć drogowa kraju tzn. drogi krajowe, autostrady, drogi ekspresowe, powinny wraz z drogami samorządowymi czyli drogami wojewódzkimi, powiatowymi i gminnymi stanowić jednolitą całość, spójną w realizacji celów transportowych. Drogi o wyższej kategorii ruchu w większości stanowią lub są w trakcie domykania składnego ciągu.

Drogi samorządowe, które stanowią aż 95% ogólnej sieci dróg pomimo wzrastającego z roku na rok ruchu nie mają w większości należytego stanu technicznego i nie tworzą spójności w swoich kategoriach. Szczególnie drogi powiatowe i gminne potrzebują większych nakładów finansowych oraz dobrych i trwałych nawierzchni.

Wyświetl galerię [1/2]

…po modernizacji

Dlatego też w ostatnich latach wszystkie podmioty drogownictwa koncentrują swoje działania na zwiększeniu trwałości nawierzchni z warstwami wykonywanymi z mieszanek mineralno-asfaltowych.

Klasyczna asfaltowa nawierzchnia drogowa składa się z dwóch lub trzech warstw. Wielowarstwowość drogi przekłada się na koszty jej budowy, co w przypadku dróg powiatowych i gminnych o małym obciążeniu stanowi istotny czynnik kosztowy. Odpowiednią trwałość za rozsądne pieniądze gwarantują sprawdzone i stosowane nawierzchnie jednowarstwowe SMA JENA.

Technologia nawierzchni jednowarstwowych oparta jest według sprawdzonej koncepcji mieszanki mineralno-asfaltowej zwaną SMA czyli bardzo silny szkielet mineralny z odpowiedniego rodzaju grysów i wypełnienie przestrzeni miedzy grubymi ziarnami mastyksem asfaltowym. Nawierzchnie SMA JENA charakteryzuję się bardzo wysokimi parametrami nośnymi i dużą odpornością na działania wody i mrozu. Nie wymagają dodatkowych działań przy projektowaniu, produkcji i wbudowywaniu. Wbudowywana w jednej warstwie mieszanka (4 - 10 cm) zastępuje dwie tradycyjne warstwy wiążącą i ścieralną a często również trzecią profilową. W wielu przypadkach nawierzchnia ta może być wykonana bez sfrezowania istniejącej warstwy lub bez wykonywania warstwy wyrównawczej.

Zaletą technologii jednowarstwowej jest bardzo szybki proces wbudowania i szybkie włączenie drogi do ruchu. Jedno przejście rozkładarki, jedno skropienie międzywarstwowe i jedno zagęszczenie to krótszy czas remontu czyli krótszy czas zajęcia pasa ruchu, stosowania tymczasowego oznakowania oraz krótszy czas wprowadzenia tymczasowej organizacji ruchu a to oznacza bezpieczeństwo.

Nawierzchnie jednowarstwowe SMA JENA umożliwiają również otwarte rozwiązanie na przyszłość, dobra stabilność warstwy pozwala na ponowne przykrycie kolejną warstwą, nakładką. Po założonym okresie eksploatacji takiej nawierzchni można na niej ułożyć cienką warstwę na gorąco lub na zimno albo wykonać powierzchniowe utrwalenie, które przywróci właściwości przeciwpoślizgowe nawierzchni.

Po kilku latach doświadczeń wbudowywania setek kilometrów nawierzchni w jednej warstwie z całą pewnością można stwierdzić, że SMA JENA okazała się idealną koncepcją nawierzchni dla dróg samorządowych, ulic osiedlowych, placów przeładunkowych, postojowych czy manewrowych. Można budować trwałe nawierzchnie nie generując zwiększenia kosztów budowy w porównaniu do tradycyjnych nawierzchni z betonu-asfaltowego. W dłuższej perspektywie technologia daje ogromne oszczędności, zarówno z punktu widzenia inwestora jak też końcowego użytkownika drogi. Oznacza to kilkunastoletnie „niezaglądanie pod te same adresy” i przeniesienie aktywności na kolejne odcinki, ale przede wszystkim bezpieczeństwo użytkowników.

Dodatkowy ważny wymiar to ekologia – twórcy SMA JENA dopuszczają znaczny (20%) udział tzw. destruktu, czyli sfrezowanej i zgranulowanej starej nawierzchni. W nawierzchni SMA JENA zamknięta została pomysłowość i kreatywność najlepszych inżynierów i technologów z Niemiec i z Polski; jest szansa, że dzięki tej innowacji uporamy się z jednym z najbardziej palących problemów naszych samorządów…

Rettenmaier Polska Sp. z o.o.

VIATOP for better Roads
www.sma-viatop.com

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Samorządy / Innowacja zamknięta w nawierzchni (materiał partnera)