Innowacje w przedsiębiorstwie według ekspertów

aktualizacja: 13-06-2017, 08:24

Temat komentują partnerzy projektu Zarządzanie po polsku: szefowie PKN Orlen, PGNiG ds. rozwoju, PGE.

Źródłem innowacji są ludzie: Poszukiwanie nowych ścieżek rozwoju to dziś dla każdej firmy wyzwanie najważniejsze i uniwersalne, niezależne od położenia geograficznego czy pochodzenia kapitału.

Polacy są narodem kreatywnym, przedsiębiorczym i pracowitym, dlatego tak ważne jest tworzenie warunków do uwolnienia tego potencjału — zarówno w ludziach, jak też w organizacjach. Trzeba jednak pamiętać, że innowacyjne idee wiążą się z koniecznością wprowadzania zmian w utartych schematach funkcjonowania każdej organizacji, a zmiany wywołują opór.

Joseph Juran, jeden z twórców teorii zarządzania przez innowacje, za główne ryzyko w tym obszarze już kilka dekad temu uznawał obawy pracowników związane ze zmianami, trudności z przełamaniem przyzwyczajeń, a także niecierpliwość w oczekiwaniu na efekty.

Z tego punktu widzenia kluczową rolą liderów powinno być stworzenie warunków dla akceptacji ryzyka oraz tego, że ewentualna porażka projektu nie oznacza porażki pracownika.

Warto przy tym pamiętać, że im więcej pomysłów przeanalizujemy, tym większa szansa na sukces. Ważne jest również to, w jaki sposób określane są cele i oczekiwania — dużo skuteczniejsze niż wskazywanie rozwiązań jest zdefiniowanie problemu do rozwiązania. Daje to bowiem pracownikom możliwość szerszego spojrzenia na stojące przed nimi wyzwania i wyjścia poza utarte schematy.

WOJCIECH JASIŃSKI, prezes PKN Orlen

 

Inwestycje kluczowe dla innowacyjnego rozwoju: Dalszych możliwości dynamicznego rozwoju Polska powinna upatrywać w innowacyjnym zarządzaniu i stosowaniu nowoczesnych technologii.
 

W PGNiG jesteśmy świadomi wyzwań, przed którymi stoimy. W marcu przedstawiliśmy Strategię na lata 2017-22, która zakłada wdrożenie nowego podejścia do zarządzania strategicznego. Polega ono na równoważeniu celów finansowych, operacyjnych i rozwojowych, opartych na czterech kluczowych perspektywach: finansach, klientach, procesach oraz zasobach i rozwoju.

Bardzo ważnym elementem zrównoważonego rozwoju są inwestycje w innowacje. Właśnie dlatego w ciągu najbliższych 5 lat chcemy przeznaczyć około 680 mln zł na badania i rozwój, w tym także na programy rozwoju wśród pracowników.

Już współtworzymy program akceleracji MIT Enterprise Forum, którego celem jest przyspieszenie komercjalizacji pomysłów technologicznych wybranych start-upów, dla których tworzymy także własny inkubator Innvento.

W najbliższym czasie planujemy kolejne innowacyjne projekty, takie jak Geo-Metan oraz program INGA. Pierwszy ma na celu rozwój technologii pozwalających na wydobycie metanu z pokładów węgla. Drugi polega na wsparciu badań naukowych i prac rozwojowych w obszarze gazownictwa. W PGNiG inwestujemy także w digitalizację obsługi klienta, big data oraz wszystkie nowości technologiczne, w których dostrzegamy potencjał rozwoju biznesowego.

Dzięki dużym inwestycjom w innowacje wesprzemy nasze otoczenie biznesowe. W ten sposób możemy wspólnie budować dobro narodowe, jakim jest zrównoważony postęp technologiczny Polski.

ŁUKASZ KROPLEWSKI, wiceprezes PGNiG ds. rozwoju


 Rozwój oparty na innowacjach i potrzebach klienta: Innowacyjność jest elementem łączącym wszystkie strategiczne cele Grupy PGE i umieszczona została w centralnym miejscu opublikowanej w 2016 r. zaktualizowanej strategii biznesowej.
Naszą aspiracją, jako lidera branży energetycznej w Polsce, jest stały rozwój poprzez poszukiwanie i wykorzystywanie innowacyjnych rozwiązań we wszystkich dziedzinach naszej działalności. W ten sposób Grupa PGE dostosowuje się do rynku, w którym zmiany dokonują się dynamicznie i tylko najbardziej innowacyjne oraz zorientowane na potrzeby klienta mają szansę rozwoju.

Dla zwiększenia efektywności realizacji projektów badawczo-rozwojowych PGE współpracuje z partnerami, których wiedza i doświadczenie stanowią uzupełnienie kompetencji PGE.

Dobrym przykładem jest nasza współpraca z Politechniką Warszawską przy projekcie Kampus +, którego celem jest stworzenie hubu innowacyjności związanego z obszarem smart living. W poszukiwaniu nowych źródeł przychodu PGE będzie testować w formule living lab innowacyjne rozwiązania w trzech kluczowych obszarach — smart home, smart city i vehicle-to-grid.

Analizujemy możliwości budowy funduszu corporate venture capital, którego celem będzie wyszukiwanie młodych i innowacyjnych przedsiębiorstw uzupełniających zakresem swojej działalności łańcuch wartości Grupy PGE. Nieustannie poszukujemy także innowacyjnych pomysłów wśród pracowników.

Wielopłaszczyznowa współpraca z naukowcami i ośrodkami badawczymi w całej Polsce pozwala nam przełamywać schematy i wykorzystywać zdobytą wiedzę do jeszcze bardziej efektywnego funkcjonowania grupy. Kreatywne połączenie zasobów, kompetencji oraz doświadczeń PGE z wiedzą partnerów umożliwi nam efektywne opracowywanie i wdrażanie kolejnych innowacyjnych rozwiązań.

HENRYK BARANOWSKI, prezes PGE

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Organizator

Puls Biznesu

Partner merytoryczny

BGC

Partnerzy

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Zarządzanie po polsku / Innowacje w przedsiębiorstwie według ekspertów