Innowacje na zamówienie? Tak, to możliwe

Materiał partnera
12-09-2017, 22:00

Nawet 600 ekologicznych autobusów nowej generacji może trafić na ulice polskich miast już w 2020 r.

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju realizuje program, który zmieni oblicze transportu miejskiego w Polsce.

Innowacyjne partnerstwo

Ogłoszony przez wicepremiera Gowina w styczniu 2017 r. program NCBR to jeden z elementów działań w ramach rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w zakresie pojazdów zero- i niskoemisyjnych. W ramach programu „Bezemisyjny transport publiczny” NCBR stosuje nowatorską formułę partnerstwa innowacyjnego.To tryb w ustawie o zamówieniach publicznych, w którym państwo występuje w roli inteligentnego zamawiającego, kreującego nowy rynek dla nowatorskich produktów.

Program NCBR przewiduje nie tylko skonstruowanie i produkcję pierwszej serii autobusów nowej generacji, ale również stworzenie niezbędnej infrastruktury, takiej jak stacje ładowania pojazdów. — Stawiamy na bezemisyjny, przyjazny mieszkańcom polskich miast transport publiczny. Myślimy kompleksowo nie tylko o produkcji, ale także o eksploatacji autobusów nowej generacji i skupiamy się na realizacji konkretnych celów, które sprawią, że elektromobilność stanie się faktem. Jestem przekonany, że połączenie nowatorskiego podejścia do finansowania innowacji, ponadresortowej współpracy i bezpośredniego zaangażowania władz samorządowych sprawi, że program NCBR przyniesie zamierzone efekty — mówi wicepremier Jarosław Gowin, minister nauki i szkolnictwa wyższego.

Ekologicznie i ekonomicznie

W ramach programu „Bezemisyjny transport publiczny”, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju podpisało już porozumienia z przedstawicielami 24 samorządów. Inwestujemy 100 mln zł w prace badawczo-rozwojowe, które doprowadzą do skonstruowania i produkcji pierwszej serii ekologicznych autobusów nowej generacji. Ich parametry techniczne pozwolą nie tylko na bezpieczną i opłacalną eksploatację w momencie wyjazdu na ulice polskich miast, ale także na dalszy rozwój pojazdów, wykorzystującychtechnologie, które dziś jeszcze nie istnieją — mówi prof. Maciej Chorowski, dyrektor NCBR. Zgodnie z założeniami programu w konstruowanych autobusach zostaną zastosowane rozwiązania modułowe.

Pozwoli to znacząco poprawić ich parametry techniczne, a równocześnie ułatwi ich serwisowanie. Innowacyjne podejście do budowy autobusów pozwoli m.in. na ograniczenie kosztów eksploatacyjnych oraz szybsze dostawy pojazdów nowej generacji w przyszłości. Zapewniając bezpieczne i sprawdzone rozwiązania w momencie wprowadzenia autobusów do użytku, samorządy będą miały pewność, że — wraz z rozwojem technologii — w pojazdach będzie można instalować nowe moduły i elementy, zgodnie z zapotrzebowaniem.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Innowacje na zamówienie? Tak, to możliwe