Innowacje produktowe - jak odróżniać się od innych

Kuba Karliński
22-11-2006, 00:00

Gdzie szukać oryginalnych inspiracji na nowe produkty?

- Warto być blisko konsumentów i ich potrzeb. Nie chodzi tylko o regularne badanie zadowolenia czy ankiety pytające o sugestie i usprawnienia. Osoby pytane bezpośrednio zwykle chcą prostych usprawnień i niższej ceny. My zachęcamy firmy do „wyjścia w teren” i obserwacji klientów. Podglądanie zakupów i doświadczeń z użyciem produktów może przynieść wiele ciekawych odkryć i pomysłów na produkty zaspokajające ukryte potrzeby. Można też sięgnąć poza dotychczasowych odbiorców. Rozszerzyć perspektywę i włączyć do rozwoju i testowania nowych produktów osoby, które albo przestały korzystać z naszych usług, albo nigdy nie były naszymi klientami. Czasem jest to źródło przełomowych innowacji.

Wprowadzenie nowego produktu na rynek zabiera mojej firmie średnio prawie dwa lata. Jak skrócić ten czas?

- Większość firm nie ma jasno określonego rozwoju nowych produktów, a jeżeli nawet go mają, to nie działa on efektywnie. Nowe produkty, choć kluczowe dla sukcesu firmy, rodzą się w bólach i często determinacja jednostek w organizacji decyduje, czy wychodzą na światło dzienne. Kluczem do skrócenia okresu rozwoju nowych produktów jest jasne zdefiniowanie zakresu odpowiedzialności za kolejne etapy, decyzyjność i zapewnienie pieniędzy na prace rozwojowe. Równie istotne staje się zaangażowanie właściwych osób w firmie, dysponujących odpowiednim doświadczeniem i predyspozycjami.

Nie chcę wypuszczać niedopracowanego produktu, ale nie stać mnie na opóźnienia i nieustanne dopieszczanie wyrobu. Kiedy najlepiej wprowadzić go na rynek?

n W wielu firmach nie ma sztywnych ram czasowych i jakościowych, wyznaczających moment i sposób wprowadzenia produktu na rynek. Kiedy wydaje się on już „prawie” gotowy, często wstrzymuje się rozpoczęcie sprzedaży, by dopracować niedoskonałości. Taka zwłoka trwa często kilka tygodni lub miesięcy i traci się wpływy ze sprzedaży. Znacznie lepsze wyniki daje prototypowanie — testowe wprowadzanie próbnych wersji nowych produktów — przed ich oficjalną premierą na rynku — dla ograniczonej grupy najwierniejszych klientów firmy. Rzadko udaje się dopracować wszystkie niedociągnięcia towaru przed wypuszczeniem go na rynek. Takie testowanie pozwala zaś nie tylko wykryć niedoskonałości, ale też zaobserwować interakcje użytkowników z produktem. Sprawdzenie działania produktu i dokonanie w nim zmian po oficjalnej premierze bywa trudne. Prototypy na to pozwalają, zmniejszają też ryzyko niepowodzenia produktu na rynku i związane z tym koszty.

Kuba Karliński

partner w Innovatika — Thinkdom of Business Innovators

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kuba Karliński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Innowacje produktowe - jak odróżniać się od innych