KZA Lublin jest prekursorem wielu rozwiązań. Jako pierwsza firma w Polsce wprowadził certyfikowane systemy cyfrowej telewizji przemysłowej typu TVUZ-1 służącej do obserwacji i rejestracji zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych oraz użytkowej typu TVUZ-1A służącej dodatkowo do prowadzenia ruchu kolejowego.
Firma specjalizuje się w projektowaniu i budowie stacyjnych oraz liniowych systemów sterowania ruchem kolejowym, sygnalizacji przejazdowej, ale też zabudowy ulicznych systemów sterowania ruchem i oświetlenia. Oferuje klientom również bogaty wachlarz usług w zakresie obróbki blach, produkcji obudów teleinformatycznych i energetycznych, a także wskaźników i drągów rogatek kolejowych. O przyczynach sukcesu oraz dalszych planach rozwojowych firmy opowiada prezes zarządu spółki Marcin Augustowski.
W ostatnim roku spółka odnotowała bardzo dobre wyniki finansowe. Co było waszą receptą na sukces?
Marcin Augustowski: Recepta nie była jednoskładnikowa. Na pierwszym miejscu wymieniłbym nasze podejście do oferowanych usług i produktów. Dokładamy wszelkich starań, aby świadczone przez spółkę usługi cechował profesjonalizm i terminowa realizacja, a dostarczane na rynek produkty i systemy odznaczały się wysoką jakością, innowacyjnością oraz odpowiadały na oczekiwania odbiorców. Dzięki temu nasza firma cieszy się dobrą reputacją i zaufaniem klientów branży.
Nieocenionym atutem jest także nasza wysoko wykwalifikowana kadra. W KZA Lublin zatrudniamy obecnie 93 pracowników, z czego 45 to inżynierowie specjalizujący się w automatyce kolejowej i elektronice. Są to osoby z fachową wiedzą, bogatym doświadczeniem, chętnie podejmujące się realizacji niełatwych projektów.
Stabilna pozycja firmy na rynku, wiarygodność finansowa, ale także odmienny od korporacyjnego sposób prowadzenia biznesu, otwartość na potrzeby klienta oraz umiejętne zarządzanie wiedzą sprawiają, że nie tylko co roku osiągamy dobre wyniki finansowe, ale również zostaliśmy laureatem Gazel Biznesu. Jest to już trzecie wyróżnienie tym tytułem, za co serdecznie dziękujemy.
Do kogo skierowana jest wasza oferta?
Koncentrujemy się przede wszystkim na kolejowym rynku sterowania ruchem, skąd pochodzi ok. 90 proc. naszych przychodów. Realizujemy projekty zarówno małe, dotyczące np. modernizacji pojedynczych przejazdów kolejowo-drogowych, jak i te duże dotyczące modernizacji szlaków i stacji wyposażonych w setki zwrotnic. Posiadamy także zaplecze nowoczesnych, sterowanych numerycznie maszyn do precyzyjnej obróbki blach stalowych i aluminiowych, takich jak laser, wykrawarki, giętarki oraz własną spawalnię i malarnię proszkową. Dzięki temu możemy realizować produkty na potrzeby klienta rynku kolejowego, jak i spoza niego. Realizujemy także projekty dotyczące budowy i modernizacji sygnalizacji ulicznych oraz oświetlenia. Jest to jednak gałąź generująca najmniejszy udział w przychodach spółki.
Jaki były wasze największe projekty w ostatnim roku?
Gros realizowanych przez nas projektów to te wieloletnie. Z robót realizowanych w ostatnim okresie na uwagę zasługuje z pewnością zabudowa nowych komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym na 8 stacjach w ramach budowy Lokalnego Centrum Sterowania Herby Nowe. Są to stacje położone w ciągu jednej z najdłuższych linii kolejowych w Polsce, tzw. magistrali węglowej Śląsk – Porty. Równie dużym projektem była modernizacja bocznicy kolejowej na terenie PKN Orlen w Płocku. Zrealizowaliśmy także zabudowę nowych, komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym na stacji Olsztyn wraz z przyległymi szlakami. Jako lider konsorcjum braliśmy udział w projekcie dotyczącym poprawy bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami. Projekt ten obejmował kompleksową zabudowę samoczynnych sygnalizacji przejazdowych na 19 przejazdach kolejowo-drogowych na terenie północno-wschodniej Polski.
W ramach projektów zastosowano nowoczesne rozwiązania pozwalające na zwiększenie efektywności zarządzania ruchem i poprawiające bezpieczeństwo na obszarze kolejowym.
Jakie są najciekawsze rozwiązania technologiczne, które macie w ofercie?
W ofercie mamy szereg produktów przeznaczonych głównie na potrzeby rynku kolejowego. Jako pierwsza firma w Polsce wprowadziliśmy certyfikowane systemy cyfrowej telewizji przemysłowej typu TVUZ-1 służącej do obserwacji i rejestracji zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych oraz użytkowej typu TVUZ-1A służącej dodatkowo do prowadzenia ruchu kolejowego. Zespół inżynierów nieustannie pracuje nad dalszym rozwojem tych produktów, dzięki czemu w ostatnim czasie systemy te zyskały nowe funkcjonalności – takie jak system komunikacji głosowej oparty na technologii Voip, wzbogacono też gamę stosowanych kamer o kamery tubowe, zastosowano nowe rozwiązania technologiczne systemu ewidencji i archiwizacji tablic rejestracyjnych pojazdów przekraczających przejazdy kolejowe, oparty na technologii GSM system powiadamiania o zdarzeniach na przejeździe kolejowym. Systemy te monitorują i dbają o bezpieczeństwo podróżnych na przejazdach w całej Polsce.
Pozostając w obszarze monitoringu, warto wspomnieć o systemie MOS umożliwiającym monitorowanie stanu dowolnej liczby urządzeń infrastruktury kablowej, takich jak studnie, szafy, kontenery, obudowy, kable. Nasz system z powodzeniem monitoruje stan urządzeń, np. na Centralnej Magistrali Kolejowej na stacji Idzikowice.
Jesteśmy także producentem półsamoczynnej komputerowej blokady liniowej typu PEBL. Ten innowacyjny system oparty na technologii IP zapewnia bezpieczeństwo ruchu kolejowego między posterunkami ruchu. Blokada ta może współpracować z różnymi stacyjnymi systemami sterowania ruchem kolejowym zarówno poprzez powiązanie przekaźnikowe, jak i cyfrowe. System działa jako sterowanie ruchem kolejowym na szlakach pomiędzy posterunkami ruchu, eliminując ryzyko zderzenia dwóch pociągów. To nowoczesne rozwiązanie przyczynia się do skutecznego i bezpiecznego zarządzania ruchem kolejowym.
Na końcowym etapie, przed wprowadzeniem do stałej oferty firmy, jest system nowoczesnej, samoczynnej komputerowej blokady liniowej typu SEBL zwiększający przepustowość szlaku oraz zapewniający bezpieczeństwo kilku pociągom znajdującym się na szlaku w tym samym czasie, a także wykonane w technologii nieżarowej (LED-owej) wskaźniki kolejowe W19, W20, W21 i W24, współpracujące z przekaźnikowymi i komputerowymi systemami sterowania ruchem.
Jakie są wasze plany rozwojowe?
W zakresie produkcyjnym stawiamy na prace badawczo-rozwojowe w obszarze automatyzacji sterowania ruchem kolejowym. Mamy ciekawe pomysły związane z bezpieczeństwem prowadzenia ruchu kolejowego. Ufam, że gdy spotkamy się następnym razem, będą one już co najmniej w zaawansowanej fazie testów.
Kładziemy także duży nacisk na rozwijanie kwalifikacji pracowników. Inwestujemy w szkolenia, kursy doskonalące i rozwój kompetencji, aby zatrudnione przez nas osoby były w pełni zaangażowane i kompetentne. Poprzez stałe doskonalenie warunków pracy dążymy do stworzenia środowiska sprzyjającego rozwojowi naszych pracowników oraz efektywnej realizacji zadań.
Rozwój firmy to także troska o środowisko naturalne. Dlatego inwestujemy w proekologiczne technologie i wprowadzamy praktyki, które zminimalizują negatywny wpływ naszej działalności na otoczenie.
Naszym priorytetem nadal będzie utrzymanie wysokiej jakości świadczonych usług i oferowanych produktów. Będziemy kontynuować pracę nad doskonaleniem naszych rozwiązań, aby sprostać rosnącym oczekiwaniom klientów oraz utrzymać reputację lidera kolejowego rynku sterowania ruchem.








