Innowacyjność połączona z empatią

Materiał przygotowany we współpracy z Mastercard
opublikowano: 08-09-2019, 22:00

W świecie finansów coraz szersza gama cyfrowych rozwiązań otwiera nowe możliwości biznesowe. Kluczem do sukcesu wydaje się być partnerstwo z innymi rynkowymi graczami. Dobrze wie o tym Mastercard, który „rozdaje karty” w świecie płatności. Dziś firma wchodzi w nowe obszary działalności i szuka dodatkowych zastosowań dla swoich innowacji

Czy wsparcie organizacji charytatywnej musi wymagać wizyty w banku lub zrobienia przelewu? Caritas i Mastercard doszły wspólnie do wniosku, że pomaganie innym powinno być na tyle proste i łatwe, żeby można było się w nie włączyć poprzez trwające kilka sekund przyłożenie karty zbliżeniowej. Takie właśnie jest założenie nowej inicjatywy obu organizacji, zakładającej pilotażowe wdrożenie automatów do przyjmowania donacji, potocznie nazywanych datkomatami. Bliźniaczy pomysł przewiduje instalację świecomatów.

— Pomoc ma wiele wymiarów. Z Mastercard i Bankiem Pocztowym już oferujemy darczyńcom kartę płatniczą, dzięki której część prowizji za zakupy odprowadzana jest na rzecz potrzebujących. Jej użytkownicy mają świadomość, że wspierają najuboższych — mówił podczas debaty „Dobroczynność a biznes. Wielokulturowy transfer wartości” na Forum Ekonomicznym w Krynicy ks. Marcin Iżycki, dyrektor Caritas Polska.

— W planach mamy wprowadzenie świecomatów — automatów, które będziemy stawiali przy kościołach czy cmentarzach, w których klienci będą mogli zbliżeniowo kupować świece i znicze. Część zysków przeznaczonych zostanie na Caritas. Chcemy także w miejscach publicznych postawić automaty do donacji na rzecz tej organizacji, np. w centrach handlowych czy na lotniskach. Niewykluczone, że urządzenia w niektórych miejscach będą miały obie te funkcje — dodał Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny Mastercard w Polsce.

Czają się nowe możliwości

Zastosowanie technologii płatniczych do realizacji celów społecznych to przykład nowego zastosowania rozwiązań z powodzeniem funkcjonujących już w innym segmencie rynku, np. w handlu. To jednak dopiero początek możliwości, jakie oferuje dziś rynkowym graczom sektor płatności, który dynamicznie rozwija się dzięki cyfryzacji. Wymagania konsumentów ery mobilnej, technologie, które zakłócają rynkowe status quo, czy otwierające rynek regulacje sprawiają, że wejście w nowe obszary działalności staje się doskonałą strategią na rozwój biznesu.

— W dobie rewolucji przemysłowej 4.0 rynek zmienia się tak szybko, jak nigdy dotąd. Dlatego zmieniać muszą się też instytucje finansowe. Pojawiające się wyzwania biznesowe oznaczają, że musimy wdrażać nowe modele działalności i szukać nowych dróg rozwoju innowacji — Bartosz Ciołkowski podkreślał podczas innej debaty w Krynicy, pt. „Biznes jutra”.

Według szefa Mastercard w Polsce sposobem na bycie rynkowym liderem, jak i utrzymanie wysokiego poziomu innowacyjności są partnerstwa z innymi graczami. Szczególnie obiecująca wydaje się dziś scena startupowa, na której pojawiają się przełomowe pomysły.

Połączyć siły

— W Mastercard wierzymy, że najlepszym środowiskiem do powstawania innowacji są otwarte ekosystemy współpracy angażujące różnych partnerów, w tym kreatywne start-upy. W ciągu ostatnich 18 miesięcy Mastercard zainwestował we wsparcie rozwoju i skalowalności przedsiębiorstwz branży fintech ponad 90 mln dol. — podkreślał Ciołkowski.

Sposobów na rozwijanie biznesu w nowych obszarach jest kilka. Po pierwsze, mogą być to fuzje i przejęcia. Mastercard połączył w ostatnim czasie siły z firmami, takimi jak Nets, P27 czy Vocalink, budując w ten sposób kompetencje w obszarach płatności w czasie rzeczywistym, przelewów z konta na konto, płatności P2P, ale też biometrii, sztucznej inteligencji czy rozwiązaniach opartych o dane.

Innym sposobem na pozyskanie partnerów jest wspólna realizacja konkretnych projektów biznesowych. W ostatnich latach polskie biuro Mastercard koncentruje się nie tylko na rozwoju rynku płatności bezgotówkowych, ale również na współpracy ze start-upami, wychodzącej poza obszar samych płatności. Firma ściśle współpracuje z polskimi i europejskimi fintechami, oferującymi polskim konsumentom innowacyjne rozwiązania płatnicze, takimi jak SkyCash, Twisto czy DiPocket.

Zupełnie nowym w naszej części Europy pomysłem na rozwój innowacji jest natomiast budowanie od podstaw nowych start-upów, których zadaniem jest rozwiązywanie problemów biznesowych korporacji. Taka właśnie idea stoi za powstaniem The Heart Ventures, wspólnego projektu platformy The Heart i Mastercard, którego ambicją jest zbudowanie pierwszych innowacyjnych spółek jeszcze w tym roku.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał przygotowany we współpracy z Mastercard

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu