Innowacyjność w firmie

Sergiusz Sawin
02-08-2006, 00:00

Poproszono mnie o opracowanie nowego podejścia firmy do zarządzania pomysłami pracowników. Dotychczasowe próby zakończyły się fiaskiem. Nie wdrożono prawie żadnego pomysłu. Co da się z tym zrobić?

- Podstawową przyczyną porażek jest sposób zbierania pomysłów. Najczęściej tworzy się tzw. otwartą skrzynkę (pudełko na pomysły, miejsce w intranecie), gdzie pracownicy mogą zamieszczać swoje sugestie. To zwykle się nie sprawdza. Do skrzynki trafia wiele bardzo różnych koncepcji, część z nich niskiej jakości, a część po prostu nie odpowiada wyzwaniom i problemom firmy.

Rozwiązaniem stosowanym z sukcesem przez takie firmy, jak Yahoo, Nokia czy Chevron, jest tzw. podejście kampanijne. Podczas trwających dwa-trzy tygodnie akcji zbiera się pomysły na wyzwania, przed którymi stoi organizacja. Każda kampania ma określonego sponsora (zwykle jednego z dyrektorów) zainteresowanego wdrożeniem najlepszych rozwiązań. Odpowiedni zespół ocenia propozycje i najciekawsze przekazuje sponsorowi. Zgłaszane idee znają wszyscy zaproszeni uczestnicy kampanii. Każdy może je komentować i oceniać. Takie rozwiązanie umożliwia zaangażowanie się nie tylko pomysłodawców, ale także pomocników, wykonawców i krytyków, czyli osób, które same nie zgłaszają pomysłów, ale znakomicie rozwijają propozycje innych.

Aby odnieść sukces, trzeba zadbać o drobne nagrody dla uczestników. Oprócz wyróżnień dla twórców najlepszych pomysłów warto docenić także propozycje zwariowane, nietypowe oraz najaktywniejszych uczestników kampanii.

Firma, w której pracuję, czuje oddech konkurencji i szuka pomysłów na nowe produkty. Dotychczasowe próby stworzenia innowacji podczas burz mózgów nie były zbyt owocne. Czy są jakieś lepsze techniki?

- Wiele narzędzi przydatnych w poszukiwaniu pomysłów na nowe produkty i usługi oferuje koncepcja strategii błękitnego oceanu, stworzona przez Kima Chana i Renee Mauborgne. Na podstawie analiz kilkuset firm opracowali oni metodologię wspierającą krok po kroku tworzenie radykalnych innowacji. Proces rozpoczyna się od stworzenia listy czynników konkurowania w ramach branży. Następnie analizuje się alternatywy dla obecnych produktów, opisuje grupy nabywców (bieżących, utraconych i przyszłych) oraz uzupełniające ofertę produkty komplementarne. Na podstawie analizy zespół decyduje, które czynniki można zredukować i wyeliminować z bieżącej oferty, które wzmocnić, a które dodać, aby stworzyć nową, niepowtarzalną wartość dla klienta.

W tworzenie pomysłów zawsze warto zaangażować klientów. Obserwacja, jak korzystają z naszych produktów, co ich cieszy i frustruje, może być nieocenionym źródłem innowacji.

Sergiusz Sawin

Innovatika Thinkdom of Business Innovators

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sergiusz Sawin

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / Innowacyjność w firmie